Logboek
Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van blurp194.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Selecteer maand & jaar
Predator 2 (1990) 3,0
21 april 2019, 21:55 uur
Deel twee, maar zonder dat er ook maar iets van deel 1 wordt meegenomen. Nouja, de predator, maar daar blijft het dan ook bij. Murtaugh, pardon, ik bedoel Danny Glover, heeft zijn hele karakter en alles daarbij meegenomen uit Lethal Weapon, en daar is de predator dan maar even bij ingeschreven - zo komt de film op mij over. Je verwacht dan ook elk moment dat Mel Gibson aanschuift.
En werkt dat? jazeker. Geweldig zelfs. Zonder twijfel wel een volstrekt andere film dan deel 1, maar met hetzelfde gemak wordt een cultstatus verdiend. Met alle foute special effects en fijn veel bot geweld, zoals dat hoort in zo'n film. En een hele serie acteurs en actrices die in die tijd er gewoon bij hoorden, en sommigen nu nog steeds.
Ik was even iets aan het opzoeken over Danny Glover trouwens - de man heeft ondertussen 198 actor credits op IMDB staan. Pfoeh, kom daar eens om.
Creed II (2018) 3,0
Alternatieve titel: Creed 2, 21 april 2019, 21:44 uur
Creed 2, of Rocky IV 2.
Creed 1 viel me niet helemaal mee. Deze wel weer een stuk beter, hoewel het strikt inhoudelijk misschien de mindere film is. Maar met de nostalgie die het vervolg op Rocky IV opwekt en het voor mij ook veel sterkere verhaal wint nummer 2 het wel. Met gemak zelfs.
Maar dan. Waar het aan ligt, ik weet niet of ik het uit kan leggen, maar dit is de eerste film uit de hele Rocky lijn waar het boksen me niet overtuigt. Het ziet er gewoon niet goed, niet geloofwaardig uit.
Piercing (2018) 3,5
21 april 2019, 21:36 uur
Leuk.
Mooie beelden, erg knappe cinematografie en een volstrekt absurd verhaal gebracht door twee mooie acteurs. En een bijpassend aparte soundtrack - eindelijk weer eens iets anders dan de gewone afgezaagde jaren-80 troep. Jammer dat het met de gore en de perversiteiten wat braafjes blijft, als je daar aan begint mag het van mij ook wel wat verder over the top gaan. En het einde is een beetje erg abrupt, dat ook. Maar dan komt de aftiteling nog, en dat is dan wel weer een feest om te kijken.
Sicario: Day of the Soldado (2018) 2,5
Alternatieve titel: Sicario 2: Soldado, 21 april 2019, 21:26 uur
Deel twee. En het einde lonkt overduidelijk naar deel drie.
En laat dat dan maar snel komen, want deze film vond ik nogal een vergeetbaar tussendoortje. Ja, Brolin en vooral Del Toro zijn leuk bezig, maar het verhaal is wel wat slap, ik had nogal moeite mijn aandacht er bij te houden.
Qua actie misschien onhollywoods, maar misschien ook juist realistischer. Dat heeft dan ook wel weer eens wat.
Terminal (2018) 2,0
20 april 2019, 16:23 uur
Visueel mooi, niet alleen door de aanwezigheid van Robbie - het hele kleurgebruik klopt gewoon mooi. De poster laat het ook al zien. Verder zitten er nog wel wat leuke elementen in ook, de koosnaam ‘Bottle Blonde’ is in ieder geval wel in m’n hoofd blijven hangen. Maar daar is alle positieve ook wel mee gezegd. Het verhaal, als daar al sprake van mag zijn, zwabbert een beetje doelloos heen en weer, en er is te weinig om het zonder af te kunnen. Spannend wordt het in ieder geval al helemaal niet, en de karakters worden ook niet bijster zinvol uitgediept. Style over substance, maar als de style wat te dun is blijft er erg weinig over.
Suspiria (2018) 2,0
20 april 2019, 16:21 uur
Tegenvaller.
Ik had de aankondiging en de cast gezien, en daar verwachtte ik toch wel wat bijzonders van. En nou ja, bijzonder is het wellicht ook wel geworden, maar misschien niet precies op de manier waar ik op gehoopt had. Toch een tikje teveel pretenties wellicht, die derde dubbelrol van Swinton bijvoorbeeld, dat is er dus echt een teveel - Dr. Klemperer overtuigt nergens, het is elke keer Swinton met een grijze pruik op. En, verrassend genoeg is dan Dakota Johnson, de enige waar ik vooraf twijfels had, zonder meer het sterke punt van de film. Niet alleen in de dansscenes, maar ook qua acteren overtuigt ze. Dat had ik niet aan zien komen, een film waarin Swinton tegenvalt en Johnson overtuigt.
Maar groter is het probleem met de setting, het hele gedoe met de RAF en de Duitse straatbeelden zijn daar al vaker bij genoemd maar het is wellicht ook nog wel wat meer dan alleen dat. De historie van Klemperer en Anke is wellicht wat meer dienend aan de achtergrond, maar had ook best achterwege kunnen blijven. Had de film een uurtje korter kunnen zijn, en dat was wat mij betreft ook beter geweest. Ja, het geeft een aantal diepere lagen en dimensies aan de film, maar het was beter geweest om daar wat spaarzamer mee te zijn. In goed Duits, “in der Beschränkung zeigt sich der Meister”, tenslotte.
En wellicht nog het meest storende voor mij, ja er zijn best een aantal scenes die visueel erg mooi zijn. Maar door het drabberige kleurpalet steken ze nauwelijks af tegen de grauwe grijze Duitse straatbeelden of de bruinige interieurs. Lelijk hoor.
Asher (2018) 3,0
20 april 2019, 16:19 uur
Ron Perlman in de hoofdrol als de goedmoedige en kalme killer Asher die geheel toevallig op zijn ouwe dag de liefde vindt, in zo’n film die sloom en goedmoedig voortkabbelt naar het vrij voorspelbare einde. Niks mis mee eigenlijk, als je niet had gehoopt op een flitsende en spannende actiefilm. En, zo’n soort film hangt dan meestal volledig op de karakters, en dat moet je wel een beetje liggen. Voor mij komt Perlman er prima mee weg, met een beetje hulp van Janssen - geloofwaardig en aimabel, en voldoende om mijn aandacht vast te houden. Niet opzienbarend misschien, maar wel aangenaam.
Bisset had ik niet eens herkend eerlijk gezegd, wat een schandaal.
Assassination Nation (2018) 3,5
20 april 2019, 16:18 uur
Leuk.
Vooral doordat soundtrack en beeld mooi op elkaar aansluiten, geloof ik. Het begin is af en toe wat rommelig, wat te getruct visueel zonder dat dat nou echt wat lijkt toe te voegen - de 70’er jaren driedeling lag me niet goed, bijvoorbeeld. Noch dat er toch af en toe wat veel uitgelegd moet worden - toch altijd een zwaktebod, zo’n voice over, als je het niet in beelden kan vertellen heb je misschien gewoon het verkeerde medium gekozen. Maar er is genoeg wat daar weer tegenover staat, vooral eigenlijk als het allemaal wat meer richting actie gaat. Lekker lomp, niet al te moeilijk en gewoon leuk over the top. Niet om te lachen, maar dan toch.
Jammer van het te belerende vingertje aan het einde, dat had echt niet gemoeten - wie ontvankelijk is voor zo’n boodschap had ‘m zelf ook wel bedacht, en het vertellen maakt het alleen maar zwakker. En als je dan beleren wilt, vertel dan zoiets als dat de laatste publieke lynchpartij in de VS nog niet zo heel lang geleden is. Mensen die daar in hun zondagse kloffie heen gingen, om samen met de kinderen op de foto te gaan met op de achtergrond het nog half levende onschuldige slachtoffer. Verbijsterend.
Peppermint (2018) 3,0
20 april 2019, 16:17 uur
Meevaller.
Jennifer Garner als actieheldin, ik maakte me wat zorgen of dat wel werken zou. Maar ze komt er behoorlijk mee weg, al is het geheel natuurlijk wel een grote opstapeling van suspension of disbelief. Hoort wel een beetje bij het genre vind ik dan, en Garner is lang niet het zwakste onderdeel in de hele ongeloofwaardige brij. En buiten dat, het geheel begint misschien een beetje sloom en mak, de spanning wordt netjes opgebouwd en eens de vaart er goed in zit valt het niet meer stil. Vermakelijk en onderhoudend, vakkundig uitgewerkt.
A Simple Favor (2018) 2,0
20 april 2019, 16:16 uur
Onder de maat.
Als komedie werkt het niet echt - het is gewoon te vaak dat ik Kendrick niet echt grappig kan vinden. En als film noir werkt het zeker ook niet, daarvoor trekt Lively te weinig de aandacht en is ze te vaak niet in beeld. En dan het plot, daar kan ik ook niet echt een behoorlijk mysterie van maken, het zwalkt teveel alle kanten uit. Wat er dan overblijft is iets dat een beetje aanvoelt als een misplaatste poging om een feelgood movie te maken - daar past het luchtige gedoe en gehuppel van Kendrick dan nog het beste bij. Maarja, of dat dan de moeite is? ik vond eerlijk gezegd van niet. In de vergelijking met Gone Girl die ik hier een paar keer gemaakt zie worden komt deze film er wel heel veel slechter uit.
Bumblebee (2018) 2,0
Alternatieve titel: Transformers 6, 20 april 2019, 14:39 uur
Meh.
Aan de positieve kant dan, laat ik daar mee beginnen, dat deze zesde Transformers-film weer ietsje terug komt naar de basis, naar wat het eerste deel tot een erg fijne film maakte. Maar het is aan de andere kant ook wel weer erg veel regurgiteren. En nee, Steinfeld is geen Fox, en Lendeborg is geen LaBeouf - of andersom, wellicht.
Tel dat op bij toch net iets minder beeld, minder mooie effecten, een ouwe kever in plaats van een Corvette. En ja, een flauwe en erg irritante soundtrack. Director in a coma, ahah, uhuh, it's serious.
Le Fidèle (2017) 2,0
Alternatieve titel: Racer and the Jailbird, 20 april 2019, 14:30 uur
Leuk geprobeerd.
Het begint op zich best aardig, maar de onwaarschijnlijkheden stapelen zich zo hoog op dat ik halverwege al echt de tel kwijt was. Tsja, in de roddelrubrieken kan je nog wel onwaarschijnlijkere dingen vinden, kan je dan zeggen - maar dat betekent niet dat het de moeite waard is om er een film over te maken. In ieder geval lukt het Roskam niet om voldoende suspension of disbelief op te wekken met de manier waarop het verhaal opgedist wordt.
En ja, ja, ja, Schoenaerts en Exarchopoulos spelen aardig. En sommige beelden zijn best leuk. Maar dat maakt het nog niet tot een mooie film.
The Last Flight of Noah's Ark (1980) 2,5
Alternatieve titel: De Laatste Reis van Noachs Ark, 20 april 2019, 14:25 uur
Een tijdje geleden - ik herinner me zo direct de aanleiding niet eens meer - was ik op Wikipedia aan het zoeken naar de B-29. Een van de meest iconische vliegtuigen uit de tweede wereldoorlog, en van de Amerikaanse wellicht ook met de meeste geschiedenis. In het artikel dat ik aan het lezen was stond een lijst van films waarin de B-29 voorkwam, en daar stond natuurlijk deze bij. En ja, ik zal 'm indertijd talloze keren gezien hebben, want bij zo ongeveer elke toepasselijke of ontoepasselijke gelegenheid op tv geweest.
En er zitten inderdaad een paar mooie scenes in die een leuk beeld geven van hoe het geweest moet zijn om in zo'n ding te vliegen. Verder is er eigenlijk weinig aan de hand, met de opeenstapeling feelgoodcliches die er opgestapeld wordt - de irritante kinderen, de Japanners, en de dieren. En dan de mierzoete soundtrack nog. Maarja, jeugdsentiment, dat zal het zijn.
The Raid 2: Berandal (2014) 3,5
Alternatieve titel: The Raid 2, 20 april 2019, 14:12 uur
Op grote afstand van het strakke concept van Serbuan Maut, speelt dit tweede deel wel in dezelfde omgeving en gaat het verhaal over dezelfde hoofdpersonen, maar het is wel een volstrekt andere film. De timing is absoluut niet te vergelijken, de structuur is heel anders.
En ja, vergeleken met de geniale monomanie van Serbuan Maut valt dat dan toch best hard tegen. Toch, Berandal begint met een paar erg, erg knappe shots, en er zijn weer een paar epische gevechten te zien - knap gechoreografeerd, en mooi in beeld. Dat maakt het op zich zeker wel tot een bijzondere film, maar wel op een heel andere manier dan de eerste.
Serbuan Maut (2011) 4,5
Alternatieve titel: The Raid, 20 april 2019, 14:02 uur
Super film.
Ik hou sowieso altijd wel van het idee om maar één ding te doen, en dan gewoon echt erg goed. Altijd beter dan heel veel te proberen en het dan allemaal maar een beetje zo-zo af te raffelen. De setting in de flat werkt perfect voor het concept, de morsige en donkere sfeer versterkt de claustrofobische setting nog eens mooi. En dan de matpartijen, lang geleden dat ik een film tegenkwam die daar zoveel indruk mee kon maken. En ook lang geleden dat ik in de lach schoot bij de aftiteling van de film - niet elke acteur brengt het tot een karakter met een naam, zeg maar. En voor de weinigen die dat wel voor elkaar brengen - Uwais en Ruhian voorop - is het toch wel echt hard werken.
Knap gemaakt, origineel, en de manier waarop de film tot stand gekomen is als versimpelde, goedkopere versie van wat het oorspronkelijke plan was... erg, erg goed.
The Presidio (1988) 3,0
12 april 2019, 23:45 uur
Mark Harmon, Meg Ryan, en zelfs Sean Connery.
Die laatste weet het nog een beetje op te krikken. Verder is het toch wel een beetje een middelmatige film. Nouja, Ryan en Connery hadden indertijd hun sterrenstatus nog niet helemaal geconsolideerd, en met Harmon is dat eigenlijk nooit helemaal meer goedgekomen. Misschien meer doordat gans Amerika zich rotschrok door zijn rol als Deliberate Stranger, nadat ze hem allemaal hadden leren kennen als een soort ideale schoonzoon als de zijkerige dokter in St. Elsewhere.
Toch, op zich, terug in de tijd, en gemeten naar de politiefilms van die tijd - Dirty Harry, iemand? op dat zelfde niveau komt deze natuurlijk nergens. Maar echt slecht is het ook weer niet, en de scene van Connery die een vechtlustige fatso onder de duim houdt is me toch echt over de jaren heen bijgebleven. Net als Meg Ryan met haar achterstevoren bretels. En big hair. Ook dat is toch gelukkig allang achter ons.
The Mule (2018) 3,5
12 april 2019, 21:07 uur
Het mooiste is natuurlijk wel dat het verhaal zo ongeveer echt gebeurd is. Breaking Bad voor ouwe knarren. Maar dat ouwe knarren nog niet bij voorbaat uitgerangeerd zijn, dat laat Eastwood hier wel weer zien - tien jaar na Grand Torino, terwijl die al een klein beetje aanvoelde als zijn afscheid van de filmwereld. Nog lang niet, mag ik hopen. En ook hier weer speelt hij zelf de hoofdrol in een film die hij regisseert - ook dat is al niet iedereen gegeven.
Jammer dat het einde net een tikkeltje teleur stelt. Aan de andere kant, wellicht moest het ook gewoon zo zijn. Verder is het verhaal wel buitengewoon sterk - wat op zich al een uitzondering begint te worden in het toch erg flauwe en matte Hollywood. Ook dat weet Eastwood toch handig te ontwijken.
Scherp opgemerkt door @ikkegoemikke hierboven dat er misschien een boodschap in de film zit, van Eastwood aan zijn familie. Ik had het er niet in gezien, maar het zou denkelijk wel passen.
Accident Man (2018) 3,0
12 april 2019, 20:58 uur
Precies de goede mix tussen humor, actie en geknok. Met een homeopatisch verhaal, meer moet dat niet zijn. Adkins kan het mooi laten zien, al vond ik sommige moves wat vaak langskomen. In de andere rollen toch een paar erg leuk getroffen karakters, en mooi uitgewerkt ook. Vakwerk. En dan Amy Johnston nog, dat maakt het helemaal af
Kursk (2018) 3,5
Alternatieve titel: The Command, 11 april 2019, 23:17 uur
Drama.
Als vertelling heeft de film weinig nieuws te brengen - alle conspiracy theories even daargelaten, komt het wel op me over dat de versie die de film geeft ondertussen wel algemeen geaccepteerd wordt. Wel een ietsje gedramatiseerd, en zoals gebruikelijk vraag ik me daarbij dan af waarom dat dan nodig gevonden is. Dat gaat dan vooral om de timing - want de arme stakkers waren al lang voor de eerste reddingspoging gestorven, en had het hoe dan ook weinig uit gemaakt omdat elke redding te laat was geweest.
Even los van de taal die natuurlijk niet klopt, slaagt Vinterberg er wel erg goed in om een behoorlijk sterke Russische sfeer neer te zetten. Vooral Schoenaerts en Seydoux komen daar wat mij betreft volkomen geloofwaardig mee weg, en daar valt de niet kloppende taal dan nauwelijks meer bij op. Net zoals Colin Firth zijn typecasting als romantische antiheld moeiteloos achter zich laat, en zomaar even een echte marineman laat zien. Sterke regie, zonder twijfel, en Vinterberg heeft de bekende scenes - waarbij de mevrouw een spuitje krijgt - ook goed onder controle, zodat het meer een echo is van wat je je nog herinnert dan dat je iets nieuws ziet.
Kortom, het verhaal is dan gekend en je moet er niet veel nieuws van verwachten, maar het is wel een sterke film geworden, met mooie rollen en strakke regie. En dan moet me even van het hart, het contrast van deze film met die andere onderzeebootfilm die ik van de week zag - Hunter Killer. Schrijnend.
Hunter Killer (2018) 1,0
11 april 2019, 22:49 uur
Troep.
Het is op zich wel gewoon in het genre van de actiefilm - of de onderzeebootfilm - dat je het niet al te nauw neemt met de geloofwaardigheid. Maar zo'n afstand als deze film neemt, daar wordt ik toch stil van. Wat een gillende idioterie wordt hier voor zoete koek opgediend - ik weet niet eens meer waar ik beginnen moet om de plotholes, onjuistheden, dichterlijke vrijheidjes, alternate realities en alle varianten daarop op te gaan noemen.
Maar niet alleen dat. Ook de actie is nergens geloofwaardig - of zelfs maar in de buurt van. De onderwater-navigatiescene bijvoorbeeld, slordigjes gejat van The Hunt for Red October natuurlijk. Volslagen ongeloofwaardig al dat de toegang van een Russische marinehaven zo in elkaar zit vanzelf, maar de manier waarop het in beeld komt is zo lachwekkend dat het niet in de verte spannend is.
En dan de acteurs. Hoe wanhopig moet je zijn, hoe rood moet je staan voordat je als jezelf respecterende acteur zo'n rol accepteert. Butler als de kapitein van een nucleaire hunter-killer sub die constant weerwoord krijgt van zijn officieren. Alsof de Amerikaanse marine nog nooit van hierarchie of discipline gehoord heeft, en gewoon de tijd nemen voor een onderwaterdemocratie. Tuurlijk. En Oldman dan, hij mag even een woedeaanvalletje spelen gelijk aan wat hij al in Leon deed. En dan de rest nog, die is nog veel erger. Een bad guy met het charisma van de camo pet die hij opheeft, een Russische president die door de casting verwisseld is met de killer die zijn hulpjes omlegt. Nyqvist als enige hoeft zich niet te schamen - maar helaas, hij heeft de release niet meer mogen meemaken.
Het is wel heel droef gesteld met Hollywood, als je op deze film moet afgaan. En verbijsterend hoe hoog dat dan nog scoort ook.
Vice (2018) 2,0
11 april 2019, 22:43 uur
McKay doet zijn trucjes uit The Big Short nog maar eens over. Maar waar dat in die film best goed werkte, trekt het hier op niets, en blijft er een ellenlang aanvoelende marteling over. Teveel grappen die niet echt werken, en de boodschap eerder ontkrachten dan aan laten komen. Wie nog niet wist dat Cheney een angstaanjagende engnek is die eigenbelang voor alles stelt en nergens voor terugdeinst, gaat ook door deze film niet op andere gedachten komen. En dat komt toch voor een belangrijk deel door de misplaatste toon, ben ik bang. En het was wellicht gewoon ook interessanter geweest om een wat meer feitelijke stijl aan te houden - ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe Cheney van een dronken lulhannes met een flutbaantje tot hoge politicus en CEO van een groot bedrijf kwam. De stap daarna is wellicht wat minder spannend.
Qua rolbezetting toch een hele resem aan beroemde acteurs. Maar of daar nou zoveel bijzonders uit komt, mwah, ik had eigenlijk moeite om behoorlijke acteerprestaties te herkennen. Wel van de grime wellicht, maar ondanks dat zijn het toch gewoon vooral eigenlijk Bale, Carell en zelfs Eddie Marsan - en dan nog eens Amy Adams ook. Plemons, die heeft dan een veel leukere rol, en maakt er ook wat van.
Verder is het ook allemaal erg meh. Soundtrack? is me niet opgevallen. Camerawerk? ook nergens. Gemiddeld toch gewoon erg lelijke beelden van erg lelijke mensen, meer ga ik er maar niet aan vuil maken.
Raoul Taburin (2018) 3,5
Alternatieve titel: Raoul Taburin A un Secret, 3 april 2019, 21:24 uur
Zonder enige informatie vooraf kwam ik terecht bij de opening van de filmfestivalweek in Sain-Bel. Waar is dat, vraag je dan? nou, zo'n 20 kilometer ten weste van Lyon. En ter gelegenheid van de opening dus ook de vertoning van deze film.
In het begin maakte ik me wat zorgen dat het een op Pagnol geinspireerde ode aan het Franse plattelandsleven zou zijn - en dat is vanzelf kansloos, want de vergelijking met een van die films kan haast niet goed uitpakken. Maar al snel wordt het duidelijk dat er voor een komedie gekozen is, nog wel met een soort melancholieke zweem van een Pagnol-achtig plattelandsverlangen op de achtergrond maar zonder dat dat overheerst.
De situaties waar de komedie op drijft zijn erg aardig uitgewerkt, lang niet geloofwaardig vanzelf, maar daar gaat het ook niet om. En al zijn een paar scenes nogal voorspelbaar, de timing waarmee het gebracht wordt is voldoende scherp om het goed te laten werken. Knap gedaan dat de verschillende acteurs voor de karakters in hun verschillende leeftijden behoorlijk overtuigen - en zo makkelijk is het toch niet om iemand te vinden die ietwat op de kop van Poelvoorde lijkt. Maar dat blijkt dan toch te kunnen. Poelvoorde zelf is vanzelf zoals altijd erg goed, hoewel dit type film wellicht wat weinig aanspraak op zijn acteertalent maakt - voor zover ik het begreep, was hij vooral in de rol geïnteresseerd omdat hij de graphic novel waar de film naar gemaakt is leuk vond.
Voor de rest misschien geen overbekende sterrencast, maar wellicht daardoor ook juist leuk. En de kinders, die toch een belangrijk deel van het verhaal te vertellen hebben, zijn erg enthousiast en goed bezig. En dan nog de truc met de fiets. Zoals de regisseur uitlegt, daar was een erg lang en moeizaam castingproces voor nodig. Dat was overigens het hoogtepunt van het vragenuurtje na de film, waar Pierre Godeau met een engelengeduld vragen uit de zaal beantwoordde - en in een tamelijk obscuur dorpje ook nog eens. Een ode op zich aan de bioscoop en de inzet van de vrijwilligers die daar hun jaarlijkse festivalweek mogelijk maken.