Hier kun je zien welke berichten ZAP! als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Abandoned - Seizoen 1 (2016)

Dit vind ik best een toffe serie die ik tegenkwam op de zender Viceland, die ik nog niet zo lang ken - 'The Pizza Show' (nog niet op TvM) is bv. briljant in al z'n eenvoud - vooral als je van pizza houdt.

Eerst begreep ik niet precies wat dit voor moest stellen of wat de bedoeling was met al dat ronddolen en opeens wordt er dan wat gestunt op een skateboard of komt er een wat apart figuur vertellen hoezeer hij van speedracing houdt en hij de glorie van weleer van die oude vervallen banen mist. Maar meer dan de plot hierboven vertelt is het ook niet. En dat hoeft ook niet.

Want per aflevering kan ik het meer waarderen en schuilt er veel melancholie in, maar wordt er ook gekeken naar hoe de lokale bevolking ermee omgat en of ze al dan niet weer op kunnen krabbelen. Ik heb er nog maar een paar gekeken, maar ik durf al wel een scheutig cijfer te geven, vooralsnog.

4,0*.

Advokaten - Seizoen 1 (2018)

Alternatieve titel: The Lawyer

Thomas Bo Larsen is wel een charismatisch acteur die altijd wel wat sterke momenten neer kan zetten. Karim en Buska doen het ook best aardig en zo zijn er nog wel wat prima acteerprestaties, maar de plot is regelmatig behoorlijk ongeloofwaardig en rommelig. Verder zijn er nog een flinke scheut actie en een in potentie best interessant plot, al zag ik weinig tot geen originele elementen.

De aankleding en dergelijke zaken zijn netjes op orde, maar er komt niet echt sfeer in en bijna nergens komt het tot meeleven met de (hoofd)personages...

2 sterren.

ALF - Seizoen 1 (1986-1987)

Ik wilde het even voor ALF opnemen, toch een bescheiden held uit mijn jeugd.

Maar veel Amerikaanse sitcoms hebben dat tegenstrijdige wel, denk ik; Married with children, Third rock from the sun, Get a life, Malcolm in the middle, All in the family en zelfs Roseanne, met allemaal zwarte komedie elementen. Het is leuk als het schuurt, ook al wordt het in Amerika vaak flink ingepakt in goedkoop sentiment - waar ik dan op een bepaalde manier aan gewend ben geraakt en ik er een zwak voor heb. Ik denk dat alleen Get a life echt zich nergens wat van aantrok, maar dat was dan weer niet altijd even sterk.

Uit The Simpsons, s11ep17: "So, you want a realistic, down-to-earth show... that's completely off the wall and swarming with robots."

Anthony Bourdain: No Reservations - Seizoen 1 (2005-2006)

Sympathiek rock'n'roll figuur zoals je die niet veel tegenkomt op de kookzenders. De meeste chefs helpen je netjes door een receptje heen om thuis simpelweg na te brouwen (wat ik persoonlijk ook wel interessant kan vinden, al doe ik dat zelf nauwelijks) of anders is het wel een ordinaire kookwedstrijd (en daar kijk ik ook wel es naar - en zie ik soms zelfs Mr. Bourdain zelve opduiken).

Maar hier doet 'Tony', zoals hij overal genoemd wordt, dat dus niet; hij zoekt over de hele wereld achteraf plekken uit gebaseerd op wat hij zelf nog wil per se proeven of wat een gewaardeerd collega hem aangeraden heeft, die vaak ver verwijderd zijn van de door toeristen suf gebaande paden. Maar soms ook zeer exclusieve tenten waar je als gewone sterveling nooit zal komen, omdat de man nu eenmaal connecties heeft in de culinaire wereld.

Verder: neemt geen blad voor de mond en wil nog wel es van leer trekken tegen verschillende maatschappelijke en politieke zaken in betreffende landen of gewoon tegen zijn eigen land, ook leuk.

Alweer een tijdje geleden dat ik het zag, maar een dikke 3,5* is het toch zeker waard.