Hier kun je zien welke berichten Alathir als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Bancroft - Seizoen 1 (2017)

Beetje jammer van het einde, verder wel een vrij degelijke serie. Hier en daar wat voorspelbaar. Aflevering twee vond ik wel beduidend het best want bij de rest keek ik soms op de klok.

Beau Séjour - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Hotel Beau Séjour

Zeer goede pilootaflevering met heel wat humor ook. In de volgende afleveringen wordt dit steeds minder en ook het mindfuckgehalte van de eerste aflevering is dan verdwenen. Je gaat dan als kijker meer en meer op zoek naar wie het gedaan heeft. Op zich zijn er enkele verrassende wendingen in het verhaal maar eigenlijk vind ik het einde een beetje ongeloofwaardig. In mijn ogen is het motief nogal zwak.

Black Mirror - Seizoen 1 (2011)

Speciale serie, maar wel steeds mooi weergegeven en met goede acting. De ene aflevering is wat meer sci-fi als de andere. Vooral de tweede aflevering kent het hoogste sci-fi gehalte. Ondanks dat ik sci-fi als 1 van mijn minst geliefde genres beschouw vond ik dit eerlijk gezegd de beste aflevering. Zeker qua vaagheid en mysterie stijgt deze erbovenuit.

De eerste aflevering is licht politiek getint en vind ik de minste, gewoon ook qua verhaal. Hoewel de geleverde dilemma's voer zijn voor discussie natuurlijk. Elke aflevering stemt aan tot nadenken en dat is op zich nice maar dat maakt het wat minder geschikt om doordeweeks te bekijken. Het vergt wel een beetje focus van de kijker in tegenstelling tot een heleboel andere series.

Toch is het zeker de moeite waard en zal ik hoogstwaarschijnlijk seizoen 2 en 3 wel eens bekijken. Maar het hoeft niet nu meteen te zijn.

Casa de Papel, La - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Money Heist

In het begin vond ik het erg onprofessioneel voor een overval die maandenlang werd voorbereid. Nadien komt er wel steeds meer spanning en die blijft maar oplopen...

Casa de Papel, La - Seizoen 2 (2017)

Alternatieve titel: Money Heist

Seizoen 2 is echt briljant. Ongelooflijk spannend bij momenten. Gewoon 5*.

Casa de Papel, La - Seizoen 3 (2019)

Alternatieve titel: Money Heist

Eerste aflevering was wat overgang. aflevering 2 is erg boeiend en spannend. Tussenin wordt het wat minder door flashback en de politie die eigenlijk wat teveel met zich laat sollen. Ze krijgen teveel vrij spel wat de spanning wat verminderde. De seizoensfinale was wel echt lekker, hoho die zat!! BOEM!

Casa de Papel, La - Seizoen 4 (2020)

Alternatieve titel: Money Heist

Na alles na elkaar te kijken merk je wel goed het verschil. Er komen steeds meer fillers en ik vind dat het verhaal te weinig vooruitgang kent. De genialiteit van seizoen 1 en 2 zijn ook steeds meer zoek. De basiskwaliteit blijft er natuurlijk. Echt jammer van Nairobi, die werd afgemaakt door een overpowerde Gandia. Neem aub de tijd voor een spetterend einde. Hopelijk kan dit nog doorgaan anders is dit een onafgemaakt verhaal.

Game of Thrones - Seizoen 8 (2019)

Jammer dat een serie zo moet eindigen. Met de finale zelf kan ik nog wel min of meer leven. Voorspelbaar maar die twist (Bran koning) kan ik wel begrijpen. Maar de twee afleveringen die de 2 meest epische veldslagen uit de tv geschiedenis hadden moeten tonen, zijn compleet gefaald. Geen greintje spanning en de schrijvers schrijven zoals het hun belieft.

Grenslanders - Seizoen 1 (2019)

Alternatieve titel: Floodland

Erg matig. Eerste aflevering veelbelovend doordat Afi erg mysterieus is. Vanaf de tweede aflevering verschuift de toon en wordt Jasmine Sendar de hoofdrolspeelster. Dat is behoorlijk jammer want ze heeft te weinig charisma om de serie te dragen. Het wordt meer een zoektocht naar de mensensmokkelaars die geen enkel moment boeit. Ook het verleden van Tara boeit me weinig.

Undercover was veel beter. Grappiger en spannender en betere acteurs.

Haunting of Hill House, The - Seizoen 1 (2018)

Opvallend positieve reacties hier. Als Flanagan-fan ben ik eerlijk gezegd teleurgesteld. Eerst was Gerald's Game in mijn ogen al een misser en een langdradige film, hij gaat gewoon door op datzelfde elan. Langdradige monologen en dialogen verpesten het tempo en zijn vaak niet interessant. Jammer.

His Dark Materials - Seizoen 1 (2019)

Goede fantasyserie die in tegenstelling tot The Witcher een fijnere stijl heeft. In The Witcher-serie is alles veel grimmiger, hier heb je een uitgebreider kleurenpalet. Dat geeft de sfeer een bepaalde warmte, warmte die Lyra nodig heeft, maar die ze door haar "egoïstische" ouders (die grootsere dingen nastreven dan de opvoeding van hun eigen kind) nooit heeft gekend. De soundtrack is geweldig en de CG moet zeker niet onderdoen voor de beste films. Magnifieke vormgeving van de ijsberen, ze zien er levensecht uit alsook de interactie tussen Lyra of met andere beren voelt erg natuurlijk en realistisch aan. Seizoen 2 ga ik zeker zien.

Normal People - Seizoen 1 (2020)

Wel een fijne serie. De twee hoofdpersonen hebben een goede chemie, wat ook nodig is bij een serie zoals deze. Daar staat of valt de serie mee. Hier en daar vond ik de overgangen in tijd wat chaotisch, altijd even wennen. Aflevering 10 is enorm dramagericht, ik moest er zelf een traan bij laten (ook omdat dit heel herkenbaar was voor mij). Zit ook wat naakt in, maar als ik de headliners in de krant moet geloven is dit een heel geile serie. Dat vond ik nu ook niet echt het geval. Ik denk dat het vooral gaat over een weg vinden in het leven en de moeilijkheden die daarmee gepaard gaan op verschillende vlakken. Sommigen mensen worden ook niet altijd begrepen, terwijl het juist erg interessant kan zijn om naar aparte opinies te luisteren.
Op zich wel eens de moeite waard, 6 uurtjes zijn zo om.

Son, The - Seizoen 1 (2017)

Zeker niet slecht, kijkt vrij vlot weg. Misschien een beetje voor de liefhebbers maar ik heb me wel goed vermaakt. Nooit het gevoel gehad dat ik mijn tijd aan het verspillen was. Ruime 3.5*.

Tabula Rasa - Seizoen 1 (2017)

Verrasend einde. Dit had ik niet zien aankomen. Dat Benoit er niets mee te maken zou hebben had ik wel gedacht, dat zou nu eenmaal te simpel zijn en ze leggen altijd meer aandacht op iemand die het niet gedaan heeft. Daarom verdacht ik de boswachter heel lang, ook vanwege de paar flashbacks.
Van Dr. Mommaerts had ik wel allang het idee dat ze niet te vertrouwen was en ik had ook wel het gevoel dat ze geen echte psycholoog(?) was.
Toch was het een verrassing omdat je tot de laatste aflevering niet wist dat ze vroeger met Benoit iets had. Ik had ook nooit het gevoel dat Benoit haar bedroog of toch niet in de tijd waarin de serie zich afspeelt. De ontknoping met Thomas die Dr. Mommaerts uiteindelijk doodreed was erg vet. Ik kreeg bijna kiekevlees.

Nu ja, ik volg niet alle Vlaamse series, maar deze moest ik wel zien. Buiten de ontknoping had ik het een paar keer bij het rechte eind, zo had ik toch geraden dat Romy dood was en dat Thomas de Geest Romy had doodgereden en nadien het leven van Mie probeerde beter te maken. Maakt het leuk om soms eens juist te zitten maar er nadien geweldig naast te gokken.

Ik ben benieuwd naar wat de makers hierna uit hun hoed gaan toveren.

Trollhunters - Seizoen 2 (2017)

Alternatieve titel: Trollhunters: Tales of Arcadia

Zeer goede serie. Waar in seizoen 1 duidelijk de hand wordt gelegd om de personages goed emotioneel op te bouwen en de band sterker te maken, maken ze daar in seizoen 2 ook aardig gebruik van. Ik ben zeer benieuwd naar hoe het verder zal gaan. Als je fan bent van How to train your dragon dan is dit waarschijnlijk wel ook iets voor jou. Verder vond ik dat er een aantal referenties inzaten van LOTR. Eowyn die I'm no man zegt tegen de Witch King bijvoorbeeld of een Bular/Gunmar die wat wegheeft van de Balrog of Killahead Bridge dat me ook aardig deed denken aan Khazad Dum. Verder mixt del Toro een aantal van zijn eigen films. Zo doet het amulet me denken aan het horloge in Cronos en het openen van Trollmarket met een Heartstone deed me denken aan het meisje dat met krijt op de muur tekent in Pan's Labyrinth en dan ook ergens anders terechtkomt. Een mix dus van heel wat andere films etc maar zeker met een eigen insteek en world building. Dikke aanrader wat mij betreft.

Het is trouwens de eerste animatieserie waarbij ik het niet na enkele afleveringen opgegeven heb.

Witcher, The - Seizoen 1 (2019)

Er zijn zoals altijd pluspunten en minpunten. De pluspunten zijn Cavill die Geralt zeer goed vertolkt. Hij lijkt zo uit de game te stappen. Ik heb twee boeken gelezen van The Witcher maar herinner me maar flarden. Zo is de complexe relatie met Yennefer er hier ook wel. Ik vond het ook leuk dat er een aantal monsters in zaten. Qua monsters denk ik niet dat er een andere fantasyserie sterker is in het verzinnen van verschillende schepsels. Een striga moest er sowieso wel inzitten. De soundtrack vond ik bij momenten zeer goed. Verder is de actie lekker bruut en komt het bijna in de buurt van de actie uit Spartacus.

Het verhaal focust zich in het begin wat veel op Yennefer, wat ik vrij onnodig vond. Wat het verhaal ook verwarrend maakte is de niet-lineaire vertelstructuur. De overgangen zijn gewoon heel onduidelijk.
Ook de worldbuilding kon wel beter. Als leek wordt je hier gewoon ingesmeten en heb je nog nooit gehoord van Nilfgaard of Blaviken of Temeria of Cintra. Dan ben je vast overdonderd.