Hier kun je zien welke berichten AOVV als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Tabula Rasa - Seizoen 1 (2017)

Sterke reeks, maar geen meesterwerk. De makers hebben daarvoor net wat te weinig hun eigen stempel op het geheel kunnen drukken.

Het acteerwerk is uitmuntend, met vooral Jeroen Perceval die een schitterende vertolking aflevert. Het verhaal boeide zeer zeker, maar het waren vooral de twists die me over de streep trokken. Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als de meeste users die hier hebben gepost; sommige plotwendingen zag ik aankomen (Romy is dood!), andere (en dan heb ik het vooral over de laatste aflevering) dan weer totaal niet.

Wat ik ook altijd belangrijk vind, is een goeie begingeneriek en score. En ook dat was dik in orde. De makers hebben ervoor gekozen meteen met de generiek aan te vatten, zonder een eerste scène, en dat werkt. Een goeie begingeneriek heeft altijd een positief effect op de sfeer en zuigt je meteen weer mee in het verhaal.

Tabula Rasa is een behoorlijk ambitieuze serie, en als je dan die ambities voor het merendeel ook kan waarmaken, is dat erg fraai. Fijn dat ze bij de VRT ook op dit soort series durven inzetten op zondagavond (hoewel ik nooit op zondagavond heb gekeken, maar uitgesteld. Ik kijk de afleveringen liever korter na mekaar).

4 sterren