Hier kun je zien welke berichten AOVV als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Quiz Me Quick - Seizoen 1 (2012)

Meer dan geslaagde serie van Bart de Pauw rond een quizploeg, bestaande uit een zootje ongeregeld: een quizlegende met een huizenhoog trauma; een werkloze dromer die zelf niet beseft dat hij maar wat aanmoddert; een leraar geschiedenis die zijn beste tijd gehad heeft en de weg kwijt is geraakt in de drank; een uitbater van een haast op de fles gaande fotozaak, die door z'n vrouw constant onheus wordt bejegend; en een licht mentaal gehandicapte jongeman met een fantastisch geheugen voor films en muziek.

De humor ligt me wel, een frisse afwisseling tussen volkse humor en wat gekkere omstandigheden, waarbij vooral de diversiteit van de hoofdfiguren me weet te charmeren. We zien naast de vijf quizzers, Joy Anna Thielemans (bij de soap-fan vooral bekend uit Thuis) in, voor zover ik weet, de enige goeie rol die ze ooit heeft gespeeld (en nu staat het iedereen uiteraard vrij om mij te verbeteren), Clara Cleymans als mysterieuze, sexy nymfomane en Liesa Naert, Tine Embrechts en Kevin Janssens die gewoon hun heerlijke zelf zijn. Stefaan Degand gooit er bovendien met zijn indrukwekkende gestalte en manier van doen nog een schepje absurdisme bovenop.

Het merendeel van de aandacht gaat echter uit naar de vijf hoofdpersonages, een mengelmoes van routiniers en jong geweld. Niet alleen de routiniers (Dirk Van Dijck, Tom Audenaert en de machtige Jos Verbist) spelen de pannen van het dak, ook nieuwkomers Wietse Tanghe (ook bekend van In Vlaamse Velden) en Pieter Piron doen het meer dan behoorlijk, Piron in het bijzonder. Hij weet zijn personage met veel gevoel uit te beelden, wat me geregeld kippenvel bezorgde.

Alles goed en wel beschouwd één van de beste Vlaamse TV-reeksen die ik ooit heb gezien.

4,5 sterren