Hier kun je zien welke berichten AOVV als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

House - Seizoen 1 (2004-2005)

Alternatieve titel: House M.D.

Gregory House moet haast één van m'n favoriete tv-personages zijn: een onpeilbare zwartgalligaard met bovenal een heerlijk gevoel voor humor, dat natuurlijk maar weinig mensen die zijn biotoop betreden begrijpen / kunnen appreciëren. Daarvoor zouden zij de dolle dokter beter moeten leren kennen, en dat laat hij helemaal niet toe. House wordt sterk neergezet door Hugh Laurie, een geroutineerd Brits acteur die zijn strepen toen allang verdiend had (sla zijn samenwerkingen met Fry of pak 'm beet Blackadder er maar 'ns op na), en draagt de reeks. Van de overige hoofdpersonages intrigeren vooral Wilson, House's beste vriend én tegenpool, en Foreman, die eigenlijk meer op House lijkt dan hij prettig vindt, me.

De elektriciteit tussen House en Cuddy is in dit eerste seizoen nog maar heel oppervlakkig aanwezig, in seizoen 1 wordt er vooral op Cameron gefocust wat dat betreft. Het hoeft niet te verbazen dat dit uitloopt op een sisser. Verder dan een schuchtere date zijn House en Cameron niet gekomen, en in de afleveringen daarna kwam House's ex Stacy op de proppen, en kregen we op de valreep nog wat mee van de voorhistorie van de dokter.

In dit seizoen worden de diverse karakters nog niet echt uitgediept, en treden vooral de soms bizarre cases naar de voorgrond. De consults van House in de praktijk zorgen vaak voor een amusant intermezzo.

Of het medisch allemaal klopt, weet ik niet. Ik denk dat de meeste mensen die de show volgen hier geen idee van hebben en er ook niet echt een punt van maken. Het blijft in de eerste plaats fictie, en zo beleef ik het ook. Ik kan van de nukken van House erg genieten, en dat is vaak al genoeg.

4,5 sterren