Hier kun je zien welke berichten AOVV als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Callboys - Seizoen 2 (2019)

Pinguin#13 schreef:
...nu hebben ze wel een (uiteraard volledig van de pot gerukt) plot erin gewerkt,...

Dat is nog een understatement, vind ik. Een echte plot is niet meteen aanwezig, het lijkt eerder een kapstok waar Jan Eelen zijn ware kwaliteit als tv-maker wil aanhangen, en dat is toch wel intrigerende fictie met een flinke hoek af. Het verhaal is in mijn ogen niet echt van belang; wat belangrijker is, is de sfeer die Eelen met zijn kompaan Youri Boone probeert te scheppen, en dan valt het allemaal net wat minder mee dan in het eerste seizoen.

Dat eerste seizoen had natuurlijk wel een hogere verrassingsfactor; we wisten namelijk als kijker niet meteen wat te verwachten, en daarom kwam het wat mysterieus over. Uiteindelijk was seizoen 1 uitstekend, zonder meer, en wist Eelen zich toch weer te onderscheiden, niet in het minst dankzij enkele excellente acteerprestaties.

In het tweede seizoen krijgen we dezelfde hoofdpersonages, al wordt Jay Vleugels vervangen door zijn tweelingbroer Jeremy, die ze - voor de verwarring - dan maar J. (Jay) gaan noemen. Daarnaast krijgt Yves Degryse, niet zo bekend van tv, wel van theater, als Anthony Biets een wat prominentere rol. De kijker weet grotendeels dus wel wat te verwachten. Ook enkele nevenpersonages keren terug, met een glansrol voor Bruno Van den Broecke als Mike Sleeckx, de door de Callboys getormenteerde, wat zonderlinge eenzaat, die alweer een hond verliest door hun schuld. De scènes met hem zijn van het sterkste van het gehele seizoen.

Lang niet slecht, dus! Ik hoop echter niet dat Eelen en Boone nog met een derde seizoen op de proppen zullen komen, want met de gebroeders Vleugels én Mike Sleeckx en z'n hondjes in het hiernamaals denk ik niet dat er nog veel materiaal over is. En het is ook gewoon tijd voor iets nieuws!

3,5 sterren

Casa de Papel, La - Seizoen 4 (2020)

Alternatieve titel: Money Heist

Alhoewel ik ook vind dat men deze reeks danig aan het uitmelken is, blijf ik toch kijken. Ik hoop wel dat het vijfde seizoen het laatste wordt, want veel verder kan je dit toch niet meer rekken?

Zo goed als de eerste twee seizoenen (die je eigenlijk als één lang seizoen kan zien) wordt het nooit, en dat is niet meer dan logisch; dit is een herhaling van zetten, die me geregeld opzadelt met een déjà vu-gevoel, alsof ik het allemaal al 'n keer eerder heb gezien.

Daartegenover staat natuurlijk wel dat de reeks bruist van de actie, en ik het simpelweg spannend genoeg vind om te blijven volgen. Ook bevat de reeks nog steeds meerdere personages die op mijn sympathie mogen rekenen, Helsinki voorop.

Het moge dus duidelijk zijn: ook het vijfde seizoen zal ik aanschouwen.

3 sterren

Chance - Seizoen 1 (2016)

Een tv-reeks die als titel de naam van z'n hoofdpersonage draagt; een dokter gespeeld door de Britse acteur Hugh Laurie. Dringt de vergelijking met House zich op?

Welneen. Voor het overige zijn beide reeksen totaal niet met mekaar te vergelijken. Het personage dat Laurie op geloofwaardige wijs, overigens) neerzet, is ook helemaal anders dan het narcistische, anarchistische, pillenslikkende genie Gregory House.

Chance is een Amerikaanse reeks over de neuropsycholoog Eldon Chance, die, deels door overmacht maar toch vooral door z'n eigen schuld, wordt meegevoerd in een maalstroom van ellende. Onderwegondergaat hij, na het ontmoeten van demysterieuze Jaclyn, die een enorme aantrekkingskracht op hem uitoefent, een metamorfose. Het tegen het lijf lopen van D. legt die verandering ook zeker geen windeieren.

Als thrillerreeks komt Chance wat mij betreft toch wat tekort; het ontbreekt 'm soms aan de broodnodige spanning, hoewel de aandacht wel goed wordt vastgehouden. Ook leuk is de bijrol van Clarke Peters, die bij adepten van het weergaloze The Wire vast en zeker bekend is als de fijnzinnige detective Lester Freamon. Hier speelt hij een op het eerste zicht dandy-achtige uitbater van een meubelwinkel, maar hij blijkt toch meer te zijn.

Een tweede seizoen is deze maand begonnen; daar is ook wel wat materiaal voor. Vooral het personage D. zou ik graag wat verder uitgewerkt zien. Maar het gaat in hoofdzaak over Eldon Chance, natuurlijk. Ik heb gemerkt dat Laurie zelf één van de executive producers is, dus hij zal er best nog wel zin in hebben.

Geen topreeks dus, maar een tweede seizoen zal ik zeker niet links laten liggen.

3 sterren

Chernobyl - Seizoen 1 (2019)

Schitterende, beklijvende mini-serie. Ik heb de vijf aflevering op twee dagen tijd gezien, en een heel palet aan emoties heeft me aangegrepen. Vrijwel alles zit goed, enige kanttekening is misschien dat het Engels als voertaal wordt gebruikt, wat de authenticiteit ietwat afvlakt, al is dat te verwaarlozen; ik kan me er best in vinden zelfs.

Vooral de twee laatste afleveringen zijn geweldig. Aflevering vier is gitzwart, wat mij betreft, met de vele dieren in een niet benijdenswaardige hoofdrol. Een grote pluim voor de makers, want dierenleed wordt algauw 'ns vergeten.

Aflevering vijf biedt een ideaal slot, met het proces en al zijn wendingen. Bovenal heb ik echter genoten, gehuiverd en vooral vaak zo stil aan het scherm gekluisterd gezeten dat je een speld op de grond had kunnen horen neervallen. De mooie soundtrack van de IJslandse Hildur Guðnadóttir draagt daar alleen maar aan bij.

Een onverhoopt succes dus voor HBO, volgens mij, want ik denk niet dat men dit had verwacht. Ik was natuurlijk nieuwsgierig om het zelf te gaan bekijken, en alle beloften zijn waargemaakt. Heerlijk is dat!

Clan - Seizoen 1 (2012)

Alternatieve titel: The Out-Laws

Sterke Vlaamse reeks rond het mysterieuze sterfgeval van De Kloot, de weinig geliefde man van Goedele Goethals. Toen dit in 2012 uitkwam, vond ik het meteen erg goed. Deze week heb ik de reeks nog eens herbekeken, en ondanks enkele pijnpuntjes die me opvallen, blijft het nog steeds goed.

De cast is alvast om over naar huis te schrijven, met voornamelijk vrouwelijke hoofdrollen. Goedele heeft namelijk nog vier zussen, die elk een grote hekel hebben aan haar man. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat zij enkele complotten (het één al bizarrer dan het andere) hebben gesmeed om De Kloot om zeep te helpen. Die plannen nekken echter steeds, en daarin schuilt de tragische humor, een ander, onbedoeld slachtoffer.

Clan heeft geen vervolg gekregen, en dat was ook niet logisch geweest. De finale-aflevering geeft voldoening (enkel het einde, na de biecht van Goedele, komt wat te makkelijk over), alles komt bij mekaar.

Van de vijf zussen viel me vooral Bibi op, een rol van Ruth Becquart. Zij draagt, te wijten aan een ongeluk, een ooglapje, en doet erg denken aan het personage Elle Driver uit de Kill Bill-films van Tarantino. Geinig is dan ook de verwijzing naar die films, wanneer zij in een bepaalde scène een DVD van één van beide films (ik weet niet meer welke) vasthoudt. Naast deze hoofdrollen schittert vooral toch Dirk Roofthooft als De Kloot.

4 sterren

Community - Seizoen 1 (2009-2010)

Schitterende reeks, die ik eerder per toeval heb ontdekt door ze gewoon op te nemen op de Belgische zender Q2. De premisse is op zich misschien niet bijster origineel, maar wat ermee gedaan wordt des te meer. Deze reeks neemt zichzelf duidelijk niet al te serieus, getuige de vele verwijzingen naar andere sitcoms, films en dergelijke, vaak nota bene door één van de hoofdpersonages, de ietwat aparte Abed.

De reeks gaat in feite over een advocaat die een ongeldige licentie heeft en dus terug op de schoolbanken plaats moet nemen, daar op zijn eerste dag een knappe blondine tegenkomt en, zijn arrogante zelf zijnde, besluit haar voor zich te willen winnen. Toevalligerwijs ontstaat er een heuse studiegroep, met uiteenlopende, kleurrijke karakters; genoeg materiaal om een aantal geweldige afleveringen in elkaar te steken. 'Modern Warfare', 'Home Economics' (Pierce als keyboardspeler!) en 'Spanish 101' zijn voorbeelden van algemene hilariteit.

Een interessant en vooral ongelooflijk grappig nevenpersonage is Señor Chang, de Aziatische leraar Spaans. Ook Pierce (een geweldige rol van Chevy Chase) is een hilarisch personage: een CEO op rust die terug gaat studeren. De chemie tussen Abed en Troy is daarbovenop ook fantastisch, en zorgt vaak voor een erg grappige coda.

Er volgen nog wel een aantal seizoenen na dit eerste, en da 's volledig terecht. Ik ben benieuwd of het hoge niveau aanwezig blijft.

4,5 sterren

Community - Seizoen 3 (2011-2012)

Ook het derde seizoen van deze comedyreeks is van torenhoog niveau. De serie weet zich te onderscheiden van veel andere comedyseries door onconventioneel te zijn, en ook een tikje weird. De personages zijn divers en vormen toch een hechte, geloofwaardige groep. Daarbovenop zijn de relaties tussen een aantal van die personages en wat ermee gedaan wordt, hoogst interessant. Bij seizoen 1 haalde ik Abed & Troy al aan, in deze jaargang speelt The Dean een prominentere rol, wat ik alleen maar kan toejuichen; een bijzonder kleurrijk en grappig personage is dat!

De finale is bovendien erg goed, en er zitten ook weer een aantal speciale afleveringen in (Digital Estate Planning bijvoorbeeld, een episode die zich grotendeels in een video game afspeelt). De ontsporing van Chang is ook een hilarisch hoogtepunt!

Er volgden nog drie seizoenen (met minder afleveringen), die hier een pak minder worden beoordeeld. Ik ga toch blijven kijken, en ben benieuwd.