Hier kun je zien welke berichten Zandkuiken als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Bevergem - Seizoen 1 (2015)

Eens herbekeken en Bevergem blijft absoluut briljant. La Flandre profonde gedrenkt in absurditeiten, tjokvol hilarische oneliners, knap in beeld gebracht en met een soundtrack om duimen en vingers bij af te likken. Misschien wel de allerbeste Vlaamse reeks ooit gemaakt, die met My Morning Jackets 'I will be there when you die' dan ook nog het perfecte slotakkoord bevat. Weergaloos.

Deuce, The - Seizoen 1 (2017)

Absolute top weer van Simon, van het niveau van The Wire en Treme. Ook weer datzelfde tempo, diezelfde nuance met nu en dan kleine persoonlijke overwinningen in een grotendeels verdorven maar toch door en door menselijk universum. De grootmeester van het moderne televisielandschap, ongeëvenaarde klasse.

Narcos - Seizoen 3 (2017)

Wow, wat een fenomenaal seizoen!

Het eerste vond ik heerlijk omwille van de sfeer, maar het tweede seizoen ging voor mij hier en daar toch wat slepen. Telkens van slachtpartij naar slachtpartij, Escobar die keer op keer ternauwernood ontsnapt aan de autoriteiten en na verloop van tijd had ik het ook wel een beetje gehad met die arrogante rotkop van Moura (staat in schril contrast met de beelden tussendoor van de echte Escobar, die toch een soort van charme uitstraalde).

Dit derde seizoen is wat mij betreft het beste tot dusver en kan zich bij momenten zelfs meten met een serie als The Wire. En Pedro Pascal speelt de pannen van het dak.

True Detective - Seizoen 1 (2014)

Herbekeken en beviel me nog beter dan de eerste keer. Toch echt wel een absolute klassieker, dit eerste seizoen, met een gewéldig duo in de hoofdrol.

Wire, The - Seizoen 1 (2002)

Herbekeken na al die jaren en The Wire blijft buitencategorie. De eerste minuten vreesde ik even dat het allemaal wat gedateerd zou gaan aanvoelen, maar ik zat er snel weer volledig in. Gevoelsmatig vormt The Wire samen met The Sopranos en Mad Men voor mij de absolute toplaag in serieland, hoewel het soms moeilijk vergelijken is als je iets 15 jaar geleden gezien hebt. Na dit eerste seizoen opnieuw te hebben bekeken, ben ik het evenwel zeker: The Wire is een serie van het allerhoogste kaliber. 5 dikke sterren voor dit icoon van de televisiegeschiedenis.

Wire, The - Seizoen 4 (2006)

Ik kan me aansluiten bij de superlatieven hier. Seizoen 2 is uitstekend, 1 en 3 gaan daar nog vlotjes over, maar het is in dit vierde seizoen dat het niveau van The Wire naar werkelijk duizelingwekkende hoogten stijgt. De serie is hier nóg meeslepender, nóg tragischer, maar bij momenten ook nóg grappiger, genuanceerder en mooier dan de vorige seizoenen. Een politieserie die finaal verwordt tot een sociologisch portret van een middelgrote Amerikaanse stad, waar de American Dream definitief vervlogen is.

En dat terwijl McNulty, die in de vorige seizoenen nog zo de show stal, hier niet meer is dan een veredelde figurant. Het zegt veel over al die geweldige personages die de revue passeren. Persoonlijke favoriet is Bunny Colvin, die misschien wel het hart vormt van dit vierde seizoen. Zijn gelouterde oogopslag terwijl hij het hele systeem rond zich ziet falen, is een mooi voorbeeld van de 'soft eyes' waar The Bunk het in een bepaalde scène over heeft tegen Kima.

Ik zag een kleine 15 jaar geleden de eerste 4 seizoenen allemaal na elkaar (toen net als nu in sneltempo). Het vijfde seizoen zag ik pas later, en telkens met een week tussen als ik me niet vergis. Om de 1 of andere reden raakte het mij ook iets minder dan de andere. Benieuwd wat dat nu zal geven, maar dit vierde seizoen geldt sowieso als het absolute magnum opus van meester-televisiemaker David Simon.