Hier kun je zien welke berichten brawljeff als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

ABC Murders, The - Seizoen 1 (2018)

Ik kon hier vrij weinig mee. Zelf ben ik niet heel erg bekend met het werk van Agatha Christie, behalve dat ik Orient Express wel eens gezien heb, die ik overigens veel beter vond. Dit verhaal vond ik echter weinig boeiend. De moorden vliegen in een raptempo voorbij en de ontknoping stelt zeer teleur. Het motief van de moordenaar kwam gewoon niet geloofwaardig over en het achtergrondverhaal van Poirot voegde ook weinig toe. Daar komt nog bij kijken dat John Malkovich ook niet bepaald mijn favoriete acteur is.

Wel was ik enthousiast over de manier waarop deze serie in beeld gebracht is, door middel van bijvoorbeeld de kostuums, sets en locaties. De setting kwam wel geloofwaardig over. Ook grappig om Rupert Grint eens in een volwassen rol te zien. Ik had naar Harry Potter niets meer van hem gezien.

After Life - Seizoen 2 (2020)

Grote tegenvaller! Helaas was dit naar mijn mening allemaal wat te mak en makkelijk voor een serie van Ricky Gervais. Het eerste seizoen had nog leuke humor en verrassende wendingen, maar dat was hier niet het geval. Niet per se slecht, maar ik had hier toch meer van verwacht. Met de hakken over de sloot een voldoende.

American Crime Story - Seizoen 1 (2016)

Een hoogtepunt voor acteerwerk op TV. Jazeker, de regie en het camerawerk zijn geweldige, maar het is het acteerwerk wat deze serie zo goed maakt. Sarah Paulson en Courtney B. Vance kunnen als de hoofdrolspelers beschouwd worden, en ze zorgen ervoor dat je als kijker moeilijk een kant kunt kiezen. De serie laat jou, net als de jury destijds, bepalen wat de waarheid is. Iets wat lastig te doen is als filmmaker.

We zien in deze serie ook een aantal grote namen die erg goed uit de verf komen: Cuba Gooding Jr., Bruce Greenwood, David Schwimmer en John Travolta. Vooral laatstgenoemde wist mij erg te verbazen. Echter was het personage dat ik het beste vond neergezet Christopher Darden, gespeeld door Sterling K. Brown. je zag duidelijk de worsteling tussen het juist uitvoeren van zijn baan en het niet willen verraden van zijn ras. Een enorm complex personage, erg goed uitgevoerd.

Qua verhaal vond ik het af en toe net iets te traag en te saai, dat ga je zeker vinden als je het oordeel van de jury al weet. Ik ben erg benieuwd wat Ryan Murphy het volgende seizoen weet neer te zetten, met waarschijnlijk Lady Gaga in de hoofdrol. Hopelijk blijft deze serie zijn kwaliteit behouden en wordt het geen tweede American Horror Story.

American Horror Story - Seizoen 6 (2016)

Alternatieve titel: AHS

Voor het eerst in tijden dat ik een American Horror Story seizoen helemaal wilde uitkijken. Normaal gesproken stop ik halverwege het seizoen en kijk ik het later een keer verder, maar deze keer toch maar liefst zes afleveringen in een weekend kunnen kijken.

De serie had veel last van het feit dat het eentonig werd en dat het leek alsof de schrijvers niet wisten waar de verhalen naartoe moesten Dit keer was de verhaallijn en het camerawerk drastisch veranderd en was er een duidelijk begin en einde. Ook de acteurs leken iets minder geforceerd in de verhalen, hoewel het er toch wel enorm veel waren. Adina Porter was een leuke toevoeging.

De omslag halverwege het seizoen was leuk bedacht, maar heb uiteindelijk meer genoten van de eerste helft. De tweede helft was over the top en daardoor meer een komedie- dan een horrorserie. Ook kan ik de stem van Gooding Jr. niet serieus nemen als hij begint te schreeuwen En waarom hebben we Lady Gaga niet meer terug gezien? Had haar ook wel in het acteerclubje langs willen zien komen.

Benieuwd wat ze het volgende seizoen weer verzinnen: 3,5* voor een verrassend leuk seizoen.

American Horror Story - Seizoen 7 (2017)

Alternatieve titel: AHS

Het meest consistente seizoen in jaren. Het lijkt eindelijk eens alsof de schrijvers van tevoren al een begin en een einde in hun hoofd hadden en dat niet alles gaandeweg de serie is verzonnen. Naar mijn mening wordt de serie de laatste drie jaar sowieso weer wat beter.

Dit seizoen volgt allerlei zaken: de verkiezingen tussen Trump en Hilary, de opkomst van een sekte, het leven van een lesbisch koppel, Charles Manson, angst voor clowns, een strijd tussen nieuwsreporters, de feministische beweging, de aanslag op Andy Warhol en nog veel meer.

Veel acteurs uit de eerdere series zijn weer van de partij. Bekende namen zijn Sarah Paulson, Evan Peters, Emma Roberts, Frances Conroy en Cheyenne Jackson. Grote afwezige is voor het eerst Lily Rabe. Sarah Paulson acteert weer fenomenaal, maar het is Evan Peters als sekteleider die er echt uitspringt. Een zeer griezelig personage. Ook de nieuwkomers doen het niet verkeerd: Billie Lourd (dochter van Carrie Fisher), Alison Pill, Leslie Grossman en ook Lena Dunham is van de partij. Ik heb me dit seizoen aan niemand geërgerd, zelfs niet aan Frances Conroy.

Hoewel dit niet per se een heel lang seizoen is, had het wel net iets korter gekund. Er is veel bij verzonnen om het seizoen te rekken. Daarnaast verdwijnen grote thema's uit de eerste afleveringen, zoals de angst voor clowns, in de latere afleveringen volledig. De schrijvers wilde misschien iets te veel in één seizoen stoppen, wat daardoor niet altijd even goed uitpakte.

Ares - Seizoen 1 (2020)

Ik vond Ares niet heel bijzonder, tot aan de laatste aflevering. Die aflevering heeft er voor mij zeker een halve punt bij weten te krijgen. De serie zit goed in elkaar: zowel het camerawerk, de sets en het acteerwerk zijn van een hoger niveau dan we in Nederland gewend zijn. Het idee achter het verhaal is ook goed en deed mij denken aan de serie Dark van onze oosterburen. Toch kwam het allemaal niet heel goed uit de verf. Ook al waren het afleveringen van een klein half uur, voelde het soms alsof je een hele trage film aan het kijken was. Het deed mij allemaal vrij weinig, behalve het slot. Ik ben benieuwd of dit nu echt goed bekeken wordt.

Tip: luister de meest recente postcast aflevering van de Bingewatchers op bijvoorbeeld Spotify. Hierin wordt producent Pieter Kuijpers geïnterviewd en heeft hij het over de samenwerking met Netflix en een mogelijk tweede deel.