Hier kun je zien welke berichten Chainsaw als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Chernobyl - Seizoen 1 (2019)

Holy shit, wát een miniserie!

De gebeurtenis rond Tsjernobyl - dat enkele dagen plaatsvond voor mijn geboortedag - heeft me altijd al wel geboeid. Het is en blijft een fascinerend verhaal; van de ramp zelf, het mysterie rondom de gevolgen van de straling en uiteraard het beeld van de spooksteden die er tot op de dag van vandaag nog zijn. Nu had ik echter niet verwacht dat een verfilming van deze gebeurtenis in de beste handen zou zijn van de man die The Hangover Part II, Scary Movie 4 en Superhero Movie schreef en een regisseur die wat televisiewerk en een paar onbekende films regisseerde. Maar schijn bedriegt, want deze twee heren zijn verantwoordelijk voor één van de beste dingen die ik in een lange tijd heb gezien. Wat een fantastische miniserie is dit geworden, zeg. Eentje die mij van het allereerste shot tot de allerlaatste seconde van aflevering vijf wist te boeien, ontroeren en fascineren.

Er komen - zoals verwacht - inmiddels van allerlei kanten geluiden van de elementen in de serie die feitelijk niet kloppen of meer zijn aangezet voor het verhaal. Maar goed, dat valt over elke serie of film te zeggen. Alsnog zie je bij Chernobyl dat men bepaalde zaken met een enorme nauwkeurigheid hebben vertaald. Niet alleen de casting - sommige mensen lijken sprekend op de persoon die ze spelen - maar ook in de styling en de sets. De personages spreken weliswaar Engels - iets waar ik hier geen enkele moeite mee had - maar verder lijkt alles gevoelsmatig te kloppen, je waant je echt in de Sovjet-Unie van de jaren 80. Oftewel grauwe gebouwen, grijs/bruine pakken, grote brillen en iedereen steekt overal steevast een sigaret op. Er kan niet genoeg lof naar de stylisten van Chernobyl, wat mij betreft. Nóg meer lof en een vrachtwagen aan veren voor in het achterwerk mogen wat mij betreft naar Ijslandse componist Hildur Guðnadóttir, haar werk is betoverend mooi en tegelijkertijd enorm spookachtig. Om rillingen van te krijgen.

Maar er vallen nog véél meer complimenten uit te delen. Casting was zoals gezegd al spot-on, met acteurs die voortreffelijk werk leveren. Jared Harris speelt een fantastische hoofdrol, samen met Stellan Skarsgård. Ik moet zelfs bekennen dat ik Skarsgård - die ik al in talloze films heb gezien - aan het einde van de tweede aflevering pas herkende. Dat zie ik als een groot compliment. Ook de kleinere rollen worden voortreffelijk vertolkt; van de koppige Dyatlov tot de sympathieke medewerkers als een Amikov en Sitnikov. Je zou denken dat met al die Russische namen - en het feit dat veel figuren ook nog eens behoorlijk op elkaar lijken - je in de war kan raken, maar het is knap hoe elk figuur in de serie een onderscheidend en boeiend personage is. Van de medewerkers van de kerncentrale tot de brandweermannen.

Speaking of which, wie het verhaal van Tsjernobyl kent weet natuurlijk dat het geen feelgood verhaaltje is. Chernobyl is dan ook zeker geen luchtig tussendoortje. De grauwe sfeer in combinatie met bepaalde ijzingwekkende make-up effecten maakt dit geen werk voor zwakke zielen. Niet omdat de serie enkel op en top gruwelijk is, maar vooral vanwege de voortdurende dreigende en spookachtige sfeer. Veel beelden en sfeer spookten bij mij in ieder geval nog lang na, na het kijken van elke aflevering. Iets dat de meeste horrorfilms al zelden meer lukt. Chernobyl is dan ook een heel stuk angstaanjagender. Bij het kijken had ik soms de neiging om zelf m’n adem in te moeten houden, je zou bijna het metaal kunnen proeven bij het kijken. Chernobyl is dan ook in één woord adembenemend!

5 sterren.