Hier kun je zien welke berichten Donkerwoud als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

ZombieLars - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Zombie Lars

Een paar bezorgde ouders hebben me op het pad gebracht van dit Scandinavische pareltje. Of het helemaal pedagogisch correct is durf ik niet te zeggen, maar het is goed geschreven en haakt in op de actualiteit - over marginalisering en identiteit - vanuit een puberbeleving. En de zombie-insteek is geniaal gevonden om een hoofdpersoon te schetsen die zich onbegrepen voelt tegenover volwassenen die alles toetsen aan of het correct of wenselijk is, maar zelden naar hém luisteren. De verhaallijn begint wat heftig - Lars wordt eerst van een bus gegooid en daarna van een schoolgebouw - maar wordt uiteindelijk best schattig, met een blozend zombiejongetje en een onzichtbaar meisje die rond elkaar draaien. Misschien dat de grapjes soms wat flauw en kinderachtig zijn, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met de sterke volwassen karakters. Geen lachwekkende typetjes maar kwetsbare en imperfecte mensen, bij wie hun kleine zondes en haatdragende gedrag soms grote gevolgen kunnen hebben. Een tienjarige Kaj had ervan gesmuld, denk ik.

Zwarte Sneeuw - Seizoen 1 (1996)

Onnederlands goed blijft vaak een wat flauwe opmerking, maar Zwarte Sneeuw was echt anders dan wat er toentertijd verscheen. Stemmig kwaliteitsdrama met stijlvolle beelden en een gelaagd plot. Ook eigentijds in hoe het enkele subculturen van het toenmalige Amsterdam tot leven brengt. Ongelofelijk eigenlijk dat Tamar van den Dop nooit uitgegroeid is tot een vaste waarde in films en series. Ze heeft volgens mij nooit meer iets gedaan van dit niveau.