Hier kun je zien welke berichten Donkerwoud als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Van God Los - Seizoen 1 (2011)

Om de een of andere reden nooit meer dan vijf afleveringen gezien, maar die waren best in orde qua production value, acteerwerk, verhaallijnen, sfeer, etc.

Van Speijk - Seizoen 1 (2006)

Leuke poging om de hardboiled misdaadserie uit Amerika te verplaatsen naar het wel en wee in een Amsterdamse volksbuurt. Echt geloofwaardig is het allemaal niet, maar het had een vermakelijk pulp-gehalte dat in Nederlandse producties toentertijd meestal ontbrak.

Van Speijk - Seizoen 2 (2007)

Om de een of andere reden nooit helemaal afgekeken, terwijl de promo's toentertijd de suggestie wekten dat het een behoorlijk explosief einde zou gaan krijgen. In ieder geval had ook dit seizoen die prettige pulp-sfeer van zwarte humor, seks en geweld. Weinig subtiel allemaal, maar misschien was dat vooral z'n charme.

Vechtershart - Seizoen 1 (2015-2016)

Van begin tot eind een hoogst bevredigende misdaad-/sportserie over door testosteron aangedreven mannen met een klein hartje. Over vergeving en weer opstaan na een nederlaag, over vaders en zonen die met elkaar blijven sparren om erkenning te krijgen en liefde te delen. Klein minpuntje is dat de serie iets te geforceerd ongeloofwaardige plotlijnen erbij verzint om het spannend te houden. Zo had van mij de misdaad-insteek iets meer op de achtergrond gemogen ten opzichte van de wederopstand van een uitgerangeerde bokser. Al is óók de misdaad op zichzelf hoogst vermakelijk. In ieder geval zie ik uit naar wat ze met het tweede seizoen van plan zijn, zeker nu de verhoudingen op sportschool Roest aardig verschoven zijn.

Vechtershart - Seizoen 2 (2017)

Een stuk minder dan het eerste seizoen. Vooral omdat de probleemrelatie tussen Nick Roest en zijn vader is 'opgelost' en de serie daarom op zoek gaat naar andere invalshoeken. Zo is er een subplot
met een groepje Marokkaanse probleemvrienden dat door Rudy (Kenneth Herdigein) bij de Dojo wordt gehouden. Selma (Imanuelle Grives) neemt baantjes aan waar ze gebruik kan maken van haar vechtkwaliteiten. David (Benja Bruijning) en Sjoerd Keyser (Peter Paul Muller) komen in de problemen met Rino Vink (Henk Poort). En dan is er ook nog Briek (Bill Barberis) die achter de schermen een drugssyndicaat opzet terwijl hij zich onvervangbaar maakt voor Nick's MMA-aspiraties. Op zich komen de losse eindjes netjes bij elkaar, maar een sportserie valt of staat met hoe de sport en 'het leven' door elkaar heen lopen. In dit seizoen lijkt het kickboksen of MMA bijna bijzaak, waardoor juist het sport-element minder opwindend is. En met het lachwekkend slechte open einde gaat het nergens heen.

Viva La Bam - Seizoen 1 (2003)

Net als 'Wildboyz' had 'Viva La Bam' niet dezelfde chemie als 'Jackass'. Hier omdat het inderdaad nogal 'scripted' in elkaar stak en de stunts ook nooit heel erg over het randje gingen; het voelde een beetje braafjes. De eerste seizoenen waren best aardig, maar op een gegeven moment kende je het riedeltje wel. Ik vond de relatie ontroerend tussen Bam en zijn oom Don Vito en zijn vader Phil. Hoe hij bezig bleef om ze af te laten kicken van hun vreetbuien en hun andere slechte gewoontes.

Vlucht HS13 - Seizoen 1 (2016)

Op zich een interessant uitgangspunt om een familiegeschiedenis te koppelen aan (de angst voor) internationaal terrorisme. De thrillerschrijfsters Marion Pauw en Elle van Rijn hebben met het Turkse bronmateriaal - Bron (2012) - inderdaad iets in handen gehad om een thrillerserie te schrijven die inhaakt op de actualiteit. Het grootste probleem van de serie wordt al duidelijk in de eerste twee afleveringen: te veel personages, te veel familiegeheimen. Daarbij laat het mysterie zelf weinig aan de verbeelding over, want de belangrijkste wendingen worden vroeg in de serie uit de doeken gedaan. Het gevolg is een chaotisch zooitje waar geforceerd op zoek wordt gegaan naar details en zijlijntjes om het centrale plot voort te stuwen. Een ander probleem is dat het voelt als een goedkopere variant van de grote Amerikaanse genreproducties als Homeland. Door de laffe pogingen om series met meer budget na te bootsen, krijg je series met onvoldoende eigen gezicht om zich te onderscheiden van de rest. Erg jammer, want het acteerwerk en de sfeerschepping zijn bij vlagen best oké: hier had iets beters uitgehaald kunnen worden.

Vuurzee - Seizoen 2 (2009)

De tweede reeks rond boetedoening, schuld, geheimen en andere spannende zaken in een fictieve kustgemeente. Het heeft zeker de aanzet gegeven tot meer soortgelijke producties die qua budget en acteerwerk serieus genomen worden.