Hier kun je zien welke berichten Donkerwoud als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Naruto - Seizoen 1 (2002-2003)

Voor het eerst in een eeuwigheid weer eens een anime-serie opgezet (onder lichte dwang van mijn kleine broertje, dat wel!). Het is een prettig weerzien met de stereotype karakters, absurde humor en heerlijk breed uitgesponnen verhaallijnen. Ik durf zelfs te stellen dat de verhaallijn rond Zabuza en Haku opvallend goed is en dat het de serie daadwerkelijk naar een hoger plan tilt. Wel jammer dat de chunin examens vooralsnog nog als opvulling aanvoelen en de vaart een beetje uit de serie halen. Daar staat tegenover dat er intrigerende karakters worden geintroduceerd, waarvan ik zeer het vermoeden krijg dat zij een belangrijke rol gaan krijgen in de rest van de serie. Wel bespeur ik waarom zoveel mensen een tergende hekel hebben gekregen aan deze serie. In het eerste seizoen zit het al volgestouwd met onnodige herhalingen en episodes die alleen maar om de comic relief gaan.

Naruto - Seizoen 2 (2003-2004)

Naruto compenseert zijn gebrekkige verhaallijn en te trage opbouw met zijn charismatische personages. In het tweede seizoen gebeurt er relatief weinig en toch ben ik er in no time doorheen gevlogen omdat ik verder moest kijken. Wel is het af en toe even doorbijten bij de zoveelste onnozele flashback of tergend lang uitgesponnen recap. En toch blijft het een verbazingwekkend leuke serie om verslaafd aan te raken.

Naruto - Seizoen 3 (2004-2005)

De serie blijft verbazingwekkend goed in kwaliteit na drie seizoenen met bij elkaar +/- 80 episodes. Mooi hoe er een soort psychologische ontwikkeling blijft bestaan bij de voornaamste karakters; het blijft nog overtuigen óók. Japanse onzin om van te houden.

National Treasure - Seizoen 1 (2016)

Brits kwaliteitsdrama. Het heeft een fijn unheimisch sfeertje door de onheilspellende belichting, het gebruik van verschillende camerafilters en een soundtrack die door merg en been gaat. Elke keer dat die deurbel ging, kreeg ik koude rillingen omdat er zich weer een mogelijk gevaar aandiende voor die getormenteerde oude lobbes met zijn wandelstokje (Robbie Coltrane). Hier gaan de beschuldigingen als een inktvlek door het hele gezinsleven.Julie Walters speelt de moeder die het overspelige gedrag van manlief altijd heeft getolereerd en geconfronteerd wordt met een kant van hem die ze niet meer begrijpt. Andrea Riseborough is aandoenlijk als de jonge vrouw die vecht tegen haar eigen demonen, terwijl ze tegelijkertijd probeert om haar vader te vergeven en met hem af te rekenen.

Waar de serie wat puntjes laat liggen is dat de figuren uit de flashbacks erg ver van de figuren in het nu af staan. Hoe Paul en Marie zich ontwikkelen tot narcistische psychopaat en gewetensvolle huisvrouw voelt net niet overtuigend. De focus komt nu erg op de plotwendingen en de suspense te liggen, maar niet op hoe deze figuren zo konden veranderen doorheen de tijd. Al is het leuk dat je steeds op het verkeerde been wordt gezet door hoe man/vrouw/dochter de boel proberen te redden met leugens, intriges en manipulaties, met een (toch wel) verrassende uitkomst. Het gebeurt niet vaak dat een film/serie eindigt met een bitterzoete Pyrrusoverwinning voor alle hoofdpersonages.

New Kids on the Block - Seizoen 1 (2007-2008)

Alternatieve titel: New Kids

Bizar slecht. Timing van de grappen is off. De slapstick is alleen maar gemeen en onaangenaam, nergens komisch. Karakters zijn extreem onsympathiek in plaats van dat het leuke typetjes zijn. Onnodig veel seks en geweld voor het effect en niet omdat het óók maar iets toevoegt. Vreemd hoe hele volksstammen met deze rotzooi wegliepen destijds.

Night Manager, The - Seizoen 1 (2016)

Van de Deense regisseuse Susanne Bier heb ik alleen 'Things We Lost in the Fire' (2007) gezien, maar ze komt goed uit de verf met dit stijlvolle spionagedrama. Het is vintage John le Carré, waarin een getroebleerde Britse gentleman - hoffelijk en stijfjes - als de laatste rechtschapen ziel overblijft in een cynische vermenging van inlichtingsdiensten met georganiseerde criminaliteit. Tom Hiddleston is extreem charismatisch als 'The Night Manager' met zijn schampere glimlachje en zijn triestige oogopslag. Tegenover hem Hugh Laurie, die alles eruit gooit aan venijn en agressie dat geen plaats had in een familievriendelijke televisieserie als 'House'. Ook de vele bijrollen zijn meestal perfect gecast: of het Olivia Colman is als de echte held (-in) van de serie (Angela Burr), of Tom Hollander als de homoseksuele straatvechter (Lance Corkoran), of zelfs Adeel Akhtar (Rob Singhal) die in de laatste episode nog een hilarische diss heeft. Het plot blijkt uiteindelijk een tikkeltje voorspelbaar en rechtlijnig, maar zelfs dat werkt bevredigend omdat deze mannenfantasie van galanterie en machtsspelletjes, precies doet wat ik ervan hoop en verwacht.

Noord Zuid - Seizoen 1 (2015)

Redelijk standaard politieserie, die precies past binnen wat je van het genre vandaag de dag kan verwachten. Jammer dat het niet helemaal de juiste balans weet te vinden tussen spannende nonsense en serieuze verhaallijnen. Nu lijkt het realisme na te willen streven terwijl het eigenlijk vol zit met vergezochte wendingen. Daarnaast is de centrale verhaallijn eigenlijk niet boeiend genoeg om het hele seizoen te dragen, dus dan wordt er maar wat geforceerd gezocht naar nieuwe wendingen die het mysterie gaande houden. Ik zal een tweede seizoen niet overslaan, maar ik hoop dat het script dan wat sterker wordt.