Hier kun je zien welke berichten Donkerwoud als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Entourage - Seizoen 1 (2004)

HBO-light. De episodes zijn als een bite size versie van de ''grote'' HBO-titels als Six Feet Under en The Sopranos. Het is leuk, snel en grappig, en het heeft natuurlijk net dat tikkeltje meer diepgang dan de meeste series op televisie. Goed te pruimen dus!

Entourage - Seizoen 2 (2005)

Nog beter dan het eerste seizoen. De karakters worden net iets beter uitgewerkt, verhaallijnen zijn nog diepgaander (ondanks de korte duur van de afleveringen) en de party's zijn weer iets uitbundiger. Vooral het aspect dat Ari en E. nu op gelijke hoogte staan maakt de serie onweerstaanbaar grappig. Om nog maar te zwijgen over het hele Aquaman-debacle. Het blijft HBO-light, maar desondanks toch zeer smakelijke televisie!

Erfenis, De - Seizoen 1 (2004)

Alternatieve titel: The Legacy

Fijne herinneringen aan deze veredelde soap: mysterie zat leuk in elkaar, Curaçao was een leuke locatie voor een ouderwets schatzoekersavontuur, vermakelijke 'helden' en 'schurken'. Met mijn huidige smaak 2* voor de krakkemikkige soap-opzet, maar tel er gerust 1* bij op voor de warme avonden dat ik er destijds met moeder en zus naar heb gekeken.

Erufen Rîto - Seizoen 1 (2004)

Alternatieve titel: Elfen Lied

Animatieklassieker. Over een jong meisje dat -oh, hoe anime-logica- de verpersoonlijking is van een massavernietigingswapen. Vol overbekende clichés, maar het heeft een frisse eigen stijl en toon. Fijn hoe het zware thematiek, opgroeien zonder liefde en genegenheid, uitwerkt in een zinderend actiespektakel, met zeer tot de verbeelding sprekende explosieve geweldorgies van uit elkaar gereten mensenlichamen. Ook een steengoede soundtrack; zo één die ik, jaren na dato, nog wel eens opzet om te genieten van het bombastische strijkersspel waar Japanners zo van houden. Nu ik de dertig gepasseerd ben, vrees ik dat de pedofiele ondertonen bij herziening minder gewaardeerd worden. Minutenlang naar een naakt meisje in een bad kijken, ook al is het getekend, is niet per se iets waar ik tegenwoordig op zit te wachten.

Evil Genius: The True Story of America's Most Diabolical Bank Heist - Seizoen 1 (2018)

'Evil Genius' (2018) heeft meer weg van smeuïge exploitatietelevisie in de late avonduurtjes dan diepgravende onderzoeksjournalistiek. Nu is de zogenaamde 'Pizza Bomber Heist' ook wel een erg bizarre en macabere moordzaak. De wat simpele Brian Wells deed ogenschijnlijk mee met een speurtocht toen hij met een nekbom en een provisorische shotgun een bank probeerde te overvallen. Hij werd voor de deur onder schot gehouden door de politie en de explosievendienst was te laat om hem te bevrijden uit zijn penibele situatie. Wells leek zelf het meest verbaasd van iedereen dat de timer werkelijk aftikte naar zijn gruwelijke dood. Deze docuserie zet bijna verlekkerd in op een suggestieve, eenzijdige insteek om Marjorie Diehl-Armstrong neer te zetten als de kwade genius achter dit horrorscenario. Ik zie geen logische reden waarom mannelijke 'co-conspirators' als William Rothstein en Kenneth E. Barnes bij lange na niet zo'n uitvoerige profielschets krijgen als de dame in hun gezelschap. Diehl wordt geportretteerd als een fatale vrouw in de meest klassieke zin: als een brunette met priemende blik, die de vreselijkste dingen gedaan krijgt met haar berekenende verleidingskunsten. Het levert een sensationalistische karikatuur op die seksisme in de hand werkt door steeds haar vrouw-zijn en geestesziekte negatief op de voorgrond te plaatsen.