Hier kun je zien welke berichten legian als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Ajin - Seizoen 1 (2016)

Best een vermakelijke serie maar weet niet bijzonder te boeien. De character's zijn vrij vlak en ik leef eigenlijk nergens mee. Ook de verschuiving van de focus van de character's valt me vreemd, iemand die een belangrijk aandeel heeft zien we daarna nooit meer terug.

Het is een vermakelijke serie om zo even tussen door te zien.

Altered Carbon - Seizoen 1 (2018)

De serie begint ontzettend tof. De wereld, de stijl en de vele vragen bevallen goed. Het mysterie omtrent de dood van Bancroft die de aanleiding vormt voor het verhaal is erg interessant. En langzaam aan begint het een en ander duidelijk te worden. De introductie van het AI hotel en de VR mogelijkheden wekken alleen maar meer interesse op. En eigenlijk loopt alles op goeie rolletjes tot en met aflevering 6.

Hoewel de Deus ex Machina nog boeide werd het daarna niet beter. Verhaaltechnisch wordt eigenlijk alles in de ban gedaan en komt er een cliché verhaal opzetten. Broer en zus waren de beste maatjes en deden alles samen, maar de een kan de ander niet loslaten waardoor ze elkaars vijanden worden. Voor een serie die zo interessant en mysterieus begon voelt dit als een ongelofelijke dooddoener. Tel daar nog het verplichte zoetsappige einde bij op en na de laatste aftiteling zat ik er toch teleurgesteld bij.

Het is zeker niet slecht, de wereld ziet er geweldig uit, het beeld van de mensheid die eeuwig kan blijven leven is ontzettend intrigerend. De actie is bij vlagen erg hard en mooi om te zien. Maar het verhaal stelt uiteindelijk toch teleur. Ik had vooraf geen Blade Runner of Westworld praktijken verwacht over wat het is om 'mens' te zijn en over het 'bewustzijn'. Maar de serie heeft ontzettend interessante onderwerpen in het eeuwig leven, het kunnen verplaatsen in andere mensen/sleaves en de doden terug kunnen halen om te getuigen. Helaas wordt het sporadisch gebruikt en voelt het nergens belangrijk voor het verhaal. Sterker nog het verhaal had zich net zo makkelijk in deze tijd kunnen afspelen.

Altered Carbon is erg vermakelijk en zeker aan te raden om te zien. Helaas is het verhaal technisch, ondanks de vele interessante onderwerpen, niet bijzonder hoogstaand en eindigt het wat simplistisch. 3.5*

Altered Carbon - Seizoen 2 (2020)

Het is toch jammer dat een serie me het uitgangspunt eeuwig te kunnen leven daar verrekte weinig mee doet. Uiteindelijk behelst het verhaal niet meer dan iemand die geobsedeerd is door iemand anders en er alles aan zal doen om haar terug te krijgen. Daar wordt iets omheen gehangen over corrupte regering en op wraak beluste generaal. Het is allemaal verpakt in een mooi sci-fi hulsel wat er bij vlagen heerlijk uitziet. Het blijft helaas bij een mooi omhulsel voor een hoop lucht.

Het enige echte lichtpunt is de AI die steeds verder aftakelt. Daar wordt wel een stuk van de potentie uitgehaald die de serie in zich heeft. Verder heeft de serie prima acteurs en door het snelle tempo keek ik er makkelijk doorheen. De wereld intrigeert me nog steeds en het is daarom zo jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt. De serie overstijgt daardoor niet de grens van meer dan luchtig vermaak.