Hier kun je zien welke berichten t.o. als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Billions - Seizoen 1 (2016)

Ik had eigenlijk een andere verwachting bij deze serie, dacht dat het meer inhoudelijk in zou gaan op de wereld van finance (en overheid). Maar de nadruk ligt meer op de psychologie en moraal van het type mensen in die sectoren. Geen slecht idee op zich, maar het vliegt soms wel iets te populair uit de bocht. Niettemin benieuwd naar volgend seizoen, kijkt lekker weg verder. Giamatti is bij vlagen echt in topvorm.

Breaking Bad - Seizoen 3 (2010)

Ik vond hem toch iets minder dan seizoen 2, die ik wel weer beter en verslavender vond dan seizoen 1. Scenario en plotontwikkeling zijn voor mij de sterkste punten van deze serie en die zijn dit seizoen net ietsje minder. Dus geen alsmaar stijgende lijn wat mij betreft. En juist de cruciale scènes blijven helaas te overdreven en ongeloofwaardig.

Bron - Seizoen 2 (2013)

Alternatieve titel: The Bridge

Beter dan het eerste seizoen vind ik. De hoofdrollen worden verder uitgediept en er komen inderdaad iets teveel personages in het verhaal voor, maar dat leidt wel tot een aantal uitstekende bijrollen.

Overigens bizar om dit seizoen nu te kijken, gezien het virus dat slachtoffers maakt aan begin en eind van het verhaal.

brawljeff schreef:
Zo zijn er bijzonder veel personages waar veel aandacht aan besteed worden, maar waarvan hun story arcs waarschijnlijk nooit afgerond gaan worden. Denk aan het broertje van Niklas en de relatie tussen Laura en haar vader (die ik overigens geheel onterecht het hele seizoen als hoofdverdachte in min hoofd had).

Je geeft zelf eigenlijk al aan waarom extra personages en arcs worden opgevoerd: ter misleiding.

ZAP! schreef:
man en vrouw die toevallig allebei apart van elkaar en om verschillende redenen met gif-aanslagen bezig zijn,

Om verschillende redenen klopt inderdaad, maar niet apart van elkaar! Dat wordt in de laatste scène van Gertrud duidelijk (nogal kort door de bocht, dat wel)

Narcos - Seizoen 1 (2015)

Leuk, interessant en snel, maar als dramaserie voegt het te weinig toe. Moet het met name hebben van de krankzinnige waargebeurde feiten en de spanning die daarbij komt kijken.

Zeker in het begin lijken de karakters van secundair belang. Agent Murphy en zijn voice-over vind ik zelfs een misser, je krijgt nu vooral het idee dat zijn rol bedoeld is om de gemiddelde Amerikaanse kijker nog wat dichter bij het verhaal te trekken.

JoeCabot schreef:

Ook van de tijdsgeest krijg je helemaal niets mee. Muziek? Niet op gelet. Couleur locale? Een paar Zuid-Amerikaanse clichés, meer niet. Sfeer is er nauwelijks, alles staat in functie van het verhaal.

En hier ben ik het ook wel mee eens. Door series als Mad Men is de 'tijdgeestlat' natuurlijk hoog gelegd, maar bij Narcos krijg je echt maar heel zelden het idee dat het zich in de jaren '80 afspeelt.

Narcos: Mexico - Seizoen 2 (2020)

Ik vond dit seizoen ook wel iets beter dan het eerste.

Voor het verhaal was het nodig dat de afzonderlijke plaza's meer aandacht krijgen en dit wordt goed uitgewerkt.

Doorlopend punt van kritiek blijft het tijdsbeeld, dat verre van Mad Men standaarden is. Ik krijg te weinig het gevoel dat het verhaal zich in de jaren '80 afspeelt.

Sherlock - Seizoen 1 (2010)

Nee, dit was het niet voor mij. Cumberbatch kan dit in principe prima dragen, maar zijn Sherlock 2.0 personage vind ik veel te veel een flauwe gimmick. Het hielp misschien ook niet dat ik net hiervoor drie seizoenen van The Bridge heb gezien, waarin detective Saga Norén net als deze Sherlock aardig in het autismespectrum valt. Iets teveel van het goede.
De verhaallijnen zijn niets bijzonders en ook ziet de serie er af en toe gewoon lelijk uit, vooral de vele scènes in het donker.

Hoewel ik ook wat vergelijkbare kritiek hierboven zie staan, vind ik de serie op basis van het gemiddelde dus erg overgewaardeerd.

Stranger Things - Seizoen 1 (2016)

Qua stijl een hele geslaagde integratie van verschillende invloeden uit de jaren '80, maar inhoudelijk blijft het een wat slap aftreksel. Misschien had er ook wel wat meer ingezeten qua acteerwerk. Afgezien van de degelijke Ryder, Modine en Buono is het niet heel veel.

Twin Peaks - Seizoen 3 (2017)

Moeilijk te beoordelen seizoen. Soms vloog het te veel uit de bocht, soms was het saai, soms was het zelfs matig. En uiteindelijk toch iets té afwijkend van de eerste twee seizoenen om echt een 'return' te zijn.

Maar toch blijven de hoogtepunten en een bepaalde algehele sfeer het meeste hangen. Wat mij opviel is dat veel van de beste scènes behoorlijk somber en melancholisch zijn. Best een groot verschil met de oude serie.
Minder verrassend is dat de muziek weer voortreffelijk is, ook al is die wellicht wat spaarzamer ingezet. Ik heb hier nog niet veel over gelezen, maar ik denk dat de soundtrack van dit seizoen ook een cultstatus zal bereiken.