• 8.985.604 stemmen

The Blue and the Gray (1982)

Drama / Oorlog | Miniserie

Show titel: The Blue and the Gray

Genre: Drama / Oorlog

Ontwikkeld door: John Leekley

Met: Stacy Keach, Rip Torn en Lloyd Bridges

Datum van release: zondag 14 november 1982

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

Plot The Blue and the Gray

Tegen de tijd dat de burgeroorlog uitbreekt, krijgt tekenaar-journalist John Geyser een baan bij de krantenuitgeverij Harper's. Dankzij zijn verslag van het proces tegen John Brown, die al vóór de Amerikaanse burgeroorlog met geweld streed tegen de slavernij van de negers in Virginia, wordt hij oorlogscorrespondent. Hij kiest noch partij voor de Unie (de Blauwen), noch voor de Zuidelijke staten (de Grijzen). Daardoor raakt hij vervreemd van zijn pro-zuidelijke familie.

14 november 1982 (2 uur en 27 minuten)

De jonge John Geyes verlaat vlak voor de Amerikaanse Burgeroorlog de familieboerderij om te kunnen werken voor de lokale krant in Gettysburg. John artistieke vaardigheden zorgen ervoor dat hij belangrijke gebeurtenissen mag vastleggen.

16 november 1982 (1 uur en 30 minuten)

De oorlog is volop aan de gang en beide partijen krijgen te maken met enorme verliezen. Lincoln probeert een officieel einde aan de slavernij te maken al moet het Noorden wel eerst de oorlog winnen. John Geyser groeit steeds dichter naar Kathy Reynolds toe.

18 november 1982 (2 uur en 11 minuten)

John Geyser ontmoet een kameraad tijdens de slag om Vicksburg. Hij smokkelt voedsel naar binnen voor zijn zus. John keert terug naar huis en zijn onpartijdigheid is danig op de proef gesteld. Jonas raakt gewond en na jaren van oorlog lijkt er eindelijk een einde te komen aan de Burgeroorlog.

Abraham Lincoln

Major Welles

Maggie Geyser

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Dit is denk ik de "onbekende" voorloper van Gettysburg. Ik zal hem wel een keer gezien hebben maar herrineren kan ik het niet.

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

brin2352 schreef:

Heb deze serie voor het eerst gezien toen hij in 1982 op de Nederlandse tv werd vertoond. Uiteraard wou ik jaren later hem opnieuw kijken, maar is bij mijn weten nooit meer op tv geweest en in de videotheken is hij ook nooit geweest. Maar nu 36 jaar later heb ik via andere kanalen deze serie weten te bemachtigen en zit dus in mijn collectie en uiteraard al opnieuw gezien. Heeft niets in kracht ingeboet.