• 8.985.382 stemmen

Adventures of the Gummi Bears - Seizoen 1 (1985)

Alternatieve titels: Disney's Adventures of the Gummi Bears, Gummi Beren, Gummi Bears

Ontwikkeld door: Jymn Magon, Michael Wilson en Art Vitello

Met: Paul Winchell (stemrol), June Foray (stemrol) en Lorenzo Music (stemrol)

Datum van release: zaterdag 14 september 1985

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot Adventures of the Gummi Bears

De Gummi Beren zijn een groep beren die heimelijk met zijn zessen (later met zeven) in het bos leven uit het zicht van de mensen. De legende vertelt dat de andere Gummi Beren gevlucht zijn voor de mensen en ze komen pas terug als het weer veilig is. De Gummi Beren cultiveren vruchten die ze gummibessen noemen en waarvan ze gummibessensap maken. Dit sap geeft hen grote krachten waardoor ze erg hoog kunnen springen. Ze hebben dit altijd bij zich, zodat ze het in geval van nood kunnen gebruiken. De slechterik Graaf Ruuwaard probeert de Gummi Beren te vangen om zo de formule te verkrijgen van dit sap. Iedereen die van het sap drinkt krijgt tijdelijk grote krachten.

Afleveringen Seizoen 1 (1985)

1. 1. A New Beginning

14 september 1985 (22 minuten)

Duke Igthorn heeft een aanval op het kasteel van koning George gepland. Cavin wordt in het bos achtergelaten en de Gummi Beren vinden Cavin. Ze werken samen om Igthorn tegen te houden.

2. 2. The Sinister Sculptor / Zummi Makes It Hot

21 september 1985 (22 minuten)

Een beeldhouwer maakt beelden van de Gummi Beren met behulp van een magisch poeder. / Het water stroomt niet meer in Gummi Glen. Zummi, Grammi, Cubbi en Cavin proberen het probleem op te lossen.

3. 3. Someday My Prints Will Come / Can I Keep Him?

28 september 1985 (22 minuten)

Tummi ontdekt een magisch voorwerp waar draken voetafdrukken mee gemaakt kunnen worden. De ridders van Dunwyn denken dat er een echte draak rondloopt. / Cubbi vindt een fluitje in de schatkist van Zummi. Dit fluitje zorgt ervoor dat Cubbi een nieuw vriendje vindt.

4. 4. A Gummi In A Gilded Cage

5 oktober 1985 (22 minuten)

Sunni wordt ontvoerd door een groep lelijke vogels, de Carpies. De andere Gummi Beren moeten Sunni redden.

5. 5. The Oracle / When You Wish Upon a Stone

12 oktober 1985 (22 minuten)

Tummi vindt een magische steen en gebruikt deze om Duke Igthorn mee voor de gek te houden. / Cavin heeft problemen met zijn training tot ridder. Hij en Cubbi besluiten daarom op een andere manier langs een reus te komen die een wenssteen beschermt.

6. 6. A Gummi by Any Other Name

19 oktober 1985 (22 minuten)

De depressieve Sunni wordt omgetoverd tot prinses Calla middels een magische hoed. De echte prinses wordt op hetzelfde moment omgetoverd tot arme sloeber.

7. 7. Loopy, Go Home / A-Hunting We Will Go

26 oktober 1985 (22 minuten)

Cubbi vindt een wolvenjong en besluit deze op te voeden. Gruffi vindt dit niet verstandig. / Wanneer een wilde beer voor chaos zorgt, is het aan koning George en Sir Tuxford om te bewijzen dat ze goede jagers zijn.

8. 8. The Fence Sitter / Night of the Gargoyle

2 november 1985 (22 minuten)

En vogel eet alle Gummibessen op en Tummi zal beslissen hoe de Gummi Beren hiermee omgaan. / Duke Igthorn stuurt een vuurspuwer naar koning Gregor met een nep briefje van de Gummi Beren.

9. 9. The Secret of the Juice

23 november 1985 (22 minuten)

De Ogres kidnappen Grammi en nemen haar mee naar het Drekmore kasteel. Duke Igthorn probeert op deze manier het recept voor het Gummibessensap te bemachtigen.

10. 10. Sweet and Sour Gruffi / Duel Of The Wizards

30 november 1985 (22 minuten)

Gummi Glen lekt en Gruffi probeert het op te lossen maar is nogal veeleisend en zelfs Zummi kan er niet goed mee omgaan. / De Gummi Beren ontdekken een magische sleutel die door Igthorn verstopt is. De eigenaar van de sleutel meent dat de Gummi Beren het object gestolen hebben.

11. 11. What You See Is Me / Toadie's Wild Ride

7 december 1985 (22 minuten)

Tummi komt er op de harde manier achter waarom gehandicapten niet altijd hulp nodig hebben. / Duke Igthorn stuurt Toadie het bos in waar hij richting Gummi Glen vertrekt. Gummi spot Toadie, maar niemand gelooft hem.

12. 12. Bubble Trouble / Gummi in a Strange Land

14 december 1985 (22 minuten)

Sunni vindt een baby draakje dat elke keer wanneer het hikt, vuur spuwt in bellenvorm. / Een speciale toverspreuk zorgt ervoor dat Gruffi in slaap valt.

13. 13. Light Makes Right

21 december 1985 (22 minuten)

De Gummi Beren vinden een gummiscoop maar ze moeten het object vernietigen voordat Igthorn het inzet om het Dunwyn kasteel te vernietigen.

Baanbrekende televisie animatieserie die de eerste was in zijn soort en daarmee de weg vrijmaakte voor series als Ducktales. Feelgood serie die weinig kwaad kan doen; volgens mij had iedereen die dit keek ook wel zijn eigen favoriete beer.

In welk opzicht was dit baanbrekend / eerste in zijn soort?

Het was de eerste animatieserie die Disney in tv-formaat bracht. Het was een grote gok omdat de grote bazen er eigenlijk niets in zagen en vreesden voor een flop; er werd een enorme som geld tegenaan gegooid en het uiteindelijke succes en de behaalde impact behoeft geen verdere uitleg. Daarnaast had het de beste beeld- en geluidskwaliteit op het gebied van animatieseries to date. Door het enorme succes durfde Disney het aan om meerdere animatieseries naar de televisie te brengen met als gevolg: DuckTales, Chip ‘n Dale Rescue Rangers, TaleSpin, Darkwing Duck en Goof Troop. Al snel volgden andere maatschappijen. Tot zover een verkorte cursus 'de historie van de animatieseries'

Ah, dus voor Disney baanbrekend. Bedankt voor de toelichting!

P.s.: "al snel volgden andere maatschappijen". Disney was toch echt niet de eerste die animatie naar tv bracht??

Nee dat klopt zeker, maar dit was de eerste animatieserie in deze kwaliteit (beeld en geluid) en dat hadden andere studio's nog nooit eerder gedaan. Dat werd pas na Gummi Bears gedurfd; dus in dat opzicht baanbrekend en dus ook zeker niet alleen voor Disney.

Only on TVMeter trouwens dat twee volwassen mannen (tenminste, daar ga ik dan even vanuit ) het over de Gummi Beren hebben .

Het gaat om de technische kant ervan, he, dat mag! Maar ik wist niet dat dit beter (van kwaliteit van beeld en geluid) was dan pak 'm beet een Nils Holgerson...

Gummi Beren heb ik vroeger trouwens vast gezien, maar durf er verder geen cijfer op te plakken.

Dat dit het eerste wapenfeit van Disney was in die richting, klopt volledig. Maar wanneer het over de technische kant gaat, was 'The Wuzzles' eigenlijk eerst en absoluut evenwaardig. Inclusief gigantische promotie-campagne. Op dezelfde dag op TV gegooid als 'Gummi Bears', maar die andere was wel eerder in productie. Er zijn medewerkers uit hetzelfde team die destijds aan beide reeksen gewerkt hebben (bij de concurrentie dus) en de grootste stemleverancier had in beide een grote rol. Nadat die overleden was, werd 'The Wuzzles' noodgedwongen stop gezet, Disney kocht het vervolgens op.

De Wuzzles - De Wuzzlerace - YouTube

Ik ben nog steeds zot van de Gummi Beren trouwens. Jammer dat daar amper merchandise van bestaat, want ik zou er zeker een statue of buste van willen hebben. Zoals bij Rescue Rangers, Ducktales of Darkwing Duck wel het geval is. En nu die intro weer uit mijn hoofd krijgen ...

avatar van hatebreeder

hatebreeder

De gummi beren.... coole tekenfilm! Doe mij wat van die gummi berenbessensap dacht ik altijd.