• 8.985.277 stemmen

Police Squad! - Seizoen 1 (1982)

Show titel: Police Squad!

Ontwikkeld door: Jim Abrahams, David Zucker en Jerry Zucker

Met: Leslie Nielsen, Alan North en Rex Hamilton

Datum van release: donderdag 4 maart 1982

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot Police Squad!

Frank Drebin is een politieagent van de oude stempel. Hij is werkzaam bij Police Squad, een onderdeel van de politie belast met allerlei lastige zaken. Samen met zijn baas Ed Hocken en collega Norberg probeert hij een reeks misdrijven op te lossen op zijn eigen manier. Hij krijgt hierbij onder andere hulp van zijn informant Johnny the Snitch en de wetenschapper van de afdeling Ted Olson. Op geheel eigen wijze proberen de mannen van Police Squad de misdaad te bestrijden en dit gaat nog wel eens fout en vallen er onschuldige slachtoffers.

Afleveringen Seizoen 1 (1982)

1. 1. A Substantial Gift (The Broken Promise)

4 maart 1982 (24 minuten)

In een bankkantoor werd volgens bediende Sally een overval gepleegd waarbij de overvaller de bankdirecteur neerschoot en omgekeerd, waardoor beiden dood zijn. Het onderzoek wijst uit dat Sally beide mannen heeft vermoord en met enkele honderden dollars is gevlucht om haar tandheelkundige te kunnen betalen.

2. 2. Ring of Fear (A Dangerous Assignment)

11 maart 1982 (24 minuten)

Alle bokswedstrijden worden gewonnen door boksers die een contract hebben bij meneer Cooper. De finale-avond, die bepaalt wie de nieuwe bokskampioen wordt, is in zicht. Via poker bemachtigt Frank Drebin het contract van Johnny. Net voor de finale start, vertelt Cooper aan Johnny dat zijn handlangers zijn vriendin Mary hebben ontvoerd en dat zij enkel wordt vrijgelaten wanneer Johnny de wedstrijd verliest. Het team van Drebin dient zo snel mogelijk Mary te vinden en haar naar de wedstrijd te brengen, zodat Johnny voldoende moed heeft om zijn tegenstander uit te schakelen.

3. 3. The Butler Did It (A Bird in the Hand)

18 maart 1982 (24 minuten)

De dochter van een textielmagnaat wordt tijdens haar verjaardagsfeest ontvoerd. Er wordt losgeld gevraagd. Drebin dient haar ontvoerder te achterhalen.

4. 4. Revenge and Remorse (The Guilty Alibi)

25 maart 1982 (24 minuten)

De hamer van een rechter wordt vervangen door eentje met explosieven, waardoor de rechter bij zijn eerstvolgende zitting om het leven komt. Franks onderzoek leidt al snel tot een man die in het verleden door hem werd veroordeeld.

5. 5. Rendezvous at Big Gulch (Terror in the Neighborhood)

1 juli 1982 (24 minuten)

Enkele handelaars dienen een bende maandelijks te betalen ter beveiliging van hun zaak. Bij weigering zullen er ongetwijfeld vandalenstreken of overvallen gebeuren. Drebin en zijn team gaan undercover en openen een slotenmakerij.

6. 6. Testimony of Evil (Dead Men Don't Laugh)

8 juli 1982 (24 minuten)

Op verzoek van de eigenares van een nachtclub, moest een stand-upcomedian een som geld afgeven aan een drugsbende. Deze hield echter een deel voor zichzelf. Daarm werd hij vermoord door de eigenares. Het team van Drebin dient de zaak verder uit te spitten.

- Cigarette?

- Yes, I know.

Met deze Police Squad! televisieserie als voorloper begon het allemaal voor de latere Naked Gun films, een reeks waar ik dol op ben en waarin Leslie Nielsen schittert als de hilarische Frank Drebin. Deze Police Squad! haalt nog niet het niveau van vooral de eerste film doordat ze soms nog wat lijken te twijfelen of ze een scène doortrekken naar het compleet absurde of niet (wat de films dus wel deden), maar is toch wel erg amusant met de vele woordgrappen, achtergrondsituaties, running gags en natuurlijk de rare fratsen van Nielsen. Jammer dat er maar 6 afleveringen zijn gemaakt, dit smaakte wel naar meer.

Ik kom zowaar uit de lucht gevallen! Nooit geweten dat er een serie aan vooraf ging. Zonder deze toevoeging / post zou dat nog lang zo gebleven zijn. Onrechtstreeks bedankt dus. Hier wil ik wel eens naar op zoek.

Spacejet schreef:

Daarom is een site als deze erg fijn ja. Haal er ook vaak tips uit. Was leuk geweest als er wat meer berichten van iedereen bij de series kwamen

Op bol.com staat 'ie al voor 8 Euro.

avatar van judgepaddy

judgepaddy

De Special Guest Stars die allemaal in de intro al het loodje leggen Police Squad! - All the Guest Stars - YouTube

Jammer dat er maar zes afleveringen zijn gemaakt. Dit is heel vergelijkbaar met de films, en eigenlijk vond ik alleen de allerlaatste aflevering aan de minder kant. De humor in de serie is misschien net iets meer op woordgrappen gericht, maar je herkent ook direct een paar grappen terug die later nog in de films zijn gebruikt. Of in de eerste dan in elk geval, ik herinner me niet meer precies wat in welke film zat.

Verder is wel even wennen dat Frank Drebin zijn collega's door andere acteurs worden gespeeld. North is niet zo leuk als Kennedy in de rol van Hocken, en Nordberg heet hier Norberg en is een veel minder grappig personage. De rol van Nielsen is misschien ook net wat minder groot, ook al is hij duidelijk de grootste troef van de serie. Een aantal running gags zoals die met de vent van het lab, de schoenenpoetser en de fake freeze frame op het einde zijn geinig.