• 8.985.557 stemmen

De Biker Boys - Seizoen 1 (2014-2015)

Show titel: De Biker Boys

Ontwikkeld door: Bart De Pauw

Met: Bart De Pauw, Jonas Van Geel en Ben Segers

Oorsprong: België

Datum van release: zondag 21 december 2014

Eerst uitgezonden op: één (België)

Plot De Biker Boys

De humoristische fictiereeks De Biker Boys vertelt het verhaal van drie bekende avonturiers die krampachtig proberen een reisprogramma te maken. De bedoeling is nochtans briljant in zijn eenvoud: op zoek gaan naar de oorsprong van de Vespa in Italië. Maar al gauw loopt de reis niet zoals ze gehoopt hadden, zal ze veel langer duren dan verwacht en zullen de avonturen die ze beleven niet diegene zijn die ze voor ogen hadden. Stilaan zal the making of interessanter blijken dan het goedbedoelde programma zelf.

Afleveringen Seizoen 1 (2014-2015)

1. 1. La Dolce Vita, La Dolce Far Niente

21 december 2014 (42 minuten)

Vol goede moed zijn De Biker Boys Berre, Jocke en Benji vertrokken voor een lange reis naar Italië. Zij gaan op zoek naar de oorsprong van de Vespa. Hun eerste tussenstop: het prachtige Limburg. We zijn bevoorrechte getuige van hoe het reisprogramma aarzelend tot stand komt en hoe de drie vakbroeders in hun enthousiasme toch andere accenten leggen wat inhoud betreft. Alle begin is moeilijk maar onze avonturiers zetten dapper door. Wanneer hun fixer Haldis echter een klein foutje maakt, neemt de reis een onverwachte wending. Het motto "The road is the journey" zal voor Berre nooit meer hetzelfde klinken.

2. 2. Lloret De Mar

28 december 2014 (42 minuten)

Door een foutje van fixer Haldis zijn de Biker Boys niet in Italië, maar in Spanje terecht gekomen. Het programma lijkt dus een vroegtijdig einde te zijn beschoren tot Jocke met een briljant idee afkomt. De reis wordt verder gezet en de heren stranden op de stranden van Lloret de Mar. De zoektocht aldaar naar cultuur met een grote C is niet bepaald gemakkelijk. Maar er komt hulp uit onverwachte hoek: een plaatselijk gids, Estella is bereid hen in de kustplaats rond te leiden. Ze slaagt er in om toch alvast een paar harten sneller te doen slaan. Wanneer de Biker Boys zich ook gaan verdiepen in de uitgaanscultuur met grote C, brengt Berre zichzelf onverwacht in de problemen.

3. 3. Barcelona

4 januari 2015 (42 minuten)

De Biker Boys volgen nog steeds het spoor van de eenvoudige mecanicien 'Affilador de Herramientas'. Zo belanden ze in het prachtige Barcelona, waar Berre het programma onverwachts nieuw leven inblaast. Elke Biker Boy moet zelf een eigen reportage over de stad maken. In hun zoektocht naar vernieuwende televisie komt het drietal algauw op enkele onverwachte plaatsen. Helaas niet altijd wat Berre in gedachten had. Haldis komt ondertussen in aanraking met de arm der wet. Een ontmoeting met verstrekkende gevolgen, zo zal blijken.

4. 4. Spaanse Waterzooi

11 januari 2015 (42 minuten)

Door een staking van de ferryboten wordt het verblijf van de Biker Boys in Spanje onverwacht verlengd. Italië lijkt nu verder weg dan ooit. Jocke krijgt echter alweer een briljant idee. Waarom brengen ze geen stukje Italië naar Spanje? Wat als ze de ambassadeurs van Italië worden? En wat is er Italiaanser dan de Italiaanse keuken om mee te beginnen? Jocke laat zijn goede vriend Gene Bervoets afkomen om hen te helpen in hun culinaire poging om de harten van de televisiekijker te veroveren. Maar al gauw ontdekken onze avonturiers dat de komst van hun nieuwe gast toch voor een speciale dynamiek zorgt.

5. 5. Villa Andalousië

18 januari 2015 (42 minuten)

Na de vele creatieve mislukkingen wil Berre terugvallen op de verzekering om zijn financiële wonden te likken. Zijn budget is immers na hun escapades in Spanje serieus de pan uit geswingd en nog steeds hebben ze niks wat enigszins op een televisieprogramma lijkt. Jocke en Benji ontmoeten echter op hetzelfde moment modegoeroe Jani Kazaltzis, die toevallig op vakantie is in het hotel waar ook zij verblijven. Door schrander denkwerk van Jocke overtuigen ze Berre diepgaande interviews met Jani te houden om alsnog met een geslaagd proefprogramma naar huis te keren.

6. 6. The Highland Games

25 januari 2015 (42 minuten)

In een poging op een goedkope manier naar huis te keren, belanden de Biker Boys in Schotland. Berre heeft blijkbaar alle hoop op een geslaagd proefprogramma opgegeven. Gelukkig overtuigt Jocke Berre te volharden. Met zijn slimme variant op het programma 'Beste Vrienden' blaast hij zijn metgezellen nieuwe hoop in. Het idee om elkaars grenzen te verleggen door het spelen van gevaarlijke opdrachten vereist echter de aanwezigheid van een extra gast. Aangezien niemand anders vrij is wordt Stefaan Degand uit het moederland overgevlogen.

7. 7. The Bucket List

1 februari 2015 (42 minuten)

De Biker Boys zitten nog steeds vast in Schotland wanneer alweer Jocke een lumineus idee krijgt. Hij stelt voor om een lijst te maken met dingen die ze nog graag zouden willen doen alvorens ze sterven. Een soort bucketlist, maar opgehangen aan de regio Schotland. Ondanks aanhoudende tegenslagen lukt het hen toch een ontmoeting met een wereldster te versieren, een levensgevaarlijke bungeesprong te organiseren en mogen ze overnachten in een echt spookkasteel. Wat op papier fantastische belevenissen lijken te zijn, verandert algauw in een vreselijke nachtmerrie.

8. 8. IJsland

8 februari 2015 (42 minuten)

Op de vlucht voor Steffe, belanden De Biker Boys onverwachts in IJsland. Wanneer Berre bekent dat het budget volledig op is, laat Jocke zich weer van zijn creatiefste kant zien. In een laatste, ultieme poging gaat de bende de confrontatie aan met de bloedmooie, maar harde IJslandse natuur. Hebben ze nog voldoende kracht en geloof om zichzelf nog een allerlaatste keer te overstijgen? Jocke ontpopt zich zowaar tot een gepassioneerde televisiemaker, Benji doneert in een vreemd museum een lichaamsdeel terwijl Berre stilaan van de groep begint weg te glijden. Haldis daarentegen voelt zich in het barre IJsland één met de natuur.

9. 9. De Reconstructie

15 februari 2015 (42 minuten)

De verdwijning van de drie Biker Boys richt een ravage aan in de harten van al wie met hen op tocht zijn geweest. In een heuse documentaire volgen we hoe het is gesteld met de mensen wiens pad ze zes maanden geleden hebben gekruist. Eén van hen is Haldis, die IJsland heeft overleefd en na de traumatische gebeurtenissen aldaar de draad in zijn leven opnieuw tracht op te pikken. Verhalen uit het verleden worden verweven met nieuwe hoopvolle uitdagingen en nieuwe vriendschappen die Haldis onverwachte bekendheid met zich mee brengt. Maar bovenal is deze reconstructie een poging om te achterhalen wat er in godsnaam met de verdwenen Biker Boys is gebeurd.

Er werd effectief aan een vervolg gewerkt, wat jammer dat we dit nooit te zien zullen krijgen.

Het eerste seizoen vond ik bij vlagen niets minder dan geniaal. De Pauw is er toch weer in geslaagd enkele concepten te laten versmelten tot één vloeiend geheel dat vernieuwend aanvoelde. Het is niet alleen een goed geschreven (komisch) verhaal, het is ook nog geslaagde persiflage op de trend van de 'reisdocu' en is daarbovenop ook effectief een documentaire. En opnieuw zit daar satire in alle vormen in verweven alsof het niets is. Het is even vaak scherp en spitsvondig als gewoon absurd en op het randje van slapstick. De typische De Pauw momenten ontbreken hier ook niet (voor wie zijn eerdere werk kent) en ook hier zet hij zichzelf behoorlijk te kakken. Dat hij dit alles weet samen te brengen, het blijft mij verbazen. Ook de situatiehumor en effectief geïmproviseerde momenten met personages die uiteindelijk gewoon echte mensen waren die hun job deden ... nothing felt out of place. Naar het einde toe was er een shift richting fictie en ging hij met veel gevoel voor drama lichtjes over de schreef. Maar het was ook passend.

Jack Whitehall bracht een kleine drie jaar later iets gelijkaardigs met het zeer amusante Travels with My Father, dan merk je toch het verschil. De Pauw weet verdomd hoe hij een idee moet kneden.

PS: Geen idee of dit bij de Nederlanders zou werken, er zit toch wel een typisch Vlaams kantje aan en het helpt ook als je weet wie de acteurs zijn, die voornamelijk zichzelf spelen.

• 1917 stemmen

Bij vlagen hilarisch (vooral ook de gastrollen van Gène "Ginny" Bervoets en Stefaan "Steffe" Degand), en daarnaast ook verantwoordelijk voor het memorabel personage Haldis. Het is niet van het niveau Het Geslacht De Pauw, maar desalniettemin heb ik me kostelijk geamuseerd met deze reeks.

De scène aan het eind van de aflevering The Highland Games, waarin Ben Segers, in een amechtige poging van de Steffe af te raken, voorstelde om ter eerst in Glasgow te geraken, en Degand daarop spontaan als een pijl uit een boog vertrok, de eerste de beste auto tegenhield, de bestuurder eruit sleurde en wegstoof doet me elke keer weer in lachen uitbarsten.

3,5 sterren

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Het enige wat ik me nog herinner wat ik amusant vond was iets met kaas (en streekbier?).

Maar verder, helemaal niet mijn humor ondanks het feit dat Bart De Pauw normaal wel goed is in comedy maken en Ben Segers regelmatig subliem.