• 8.985.972 stemmen

De 12 van Oldenheim - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: The 12 from Oldenheim

Ontwikkeld door: Steven Berendsen

Met: Noortje Herlaar, Nasrdin Dchar en Fedja van Huêt

Datum van release: woensdag 24 mei 2017

Eerst uitgezonden op: Videoland (Nederland)

• Videoland Bekijk seizoen 1 via Videoland

Plot De 12 van Oldenheim

Tijdens een zomerse nacht verdwijnt de zestienjarige Nine. Haar fiets wordt gevonden in een sloot, er zijn geen sporen van geweld en niemand weet waar ze gebleven is. Er volgt een grootse zoekactie, maar zonder resultaat. Terwijl deze zaak de gemoederen bezighoudt, verdwijnt kort daarna een tweede inwoner van Oldenheim. Twee vermissingen in zo’n korte tijd, dat kan toch geen toeval zijn? En daar blijft het niet bij… In de weken daarop gaan nog een aantal mensen uit de dorpsgemeenschap in rook op, steeds op onverklaarbare wijze, zonder getuigen en van het ene op het andere moment.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

24 mei 2017 (42 minuten)

Journaliste Peggy keert na jaren van afwezigheid terug naar Oldenheim om het contact met haar vader en zus te herstellen.

24 mei 2017 (42 minuten)

Rechercheur Sharif Dahmani komt naar Oldenheim om het onderzoek naar de verdwenen Nine te leiden. Er wordt een grootscheepse zoektocht naar het meisje op touw gezet.

24 mei 2017 (42 minuten)

Sharifs onderzoek naar de twee vermisten legt verschillende zenuwen bloot in Oldenheim. Iedereen begint elkaar te wantrouwen.

24 mei 2017 (42 minuten)

Na een derde verdwijning heeft Sharif steeds meer moeite controle te houden op de zaak. Peggy verwijt hem dat hij zijn werk niet goed doet en gaat zelf op onderzoek uit.

24 mei 2017 (42 minuten)

De angst neemt toe in Oldenheim. Arend gaat op zoek naar hulp omdat hij het niet meer ziet zitten. Peggy wordt opnieuw gekweld door nachtmerries.

24 mei 2017 (42 minuten)

Op het moment dat Sharifs onderzoek dreigt vast te lopen, komt er een nieuwe verdachte in beeld en worden er verschillende geheimen onthuld.

24 mei 2017 (42 minuten)

Met de terugkeer van Nine groeit de hoop op een positieve afloop. Maar Nine zwijgt in alle talen en op haar lichaam worden sporen gevonden die erg alarmerend zijn.

24 mei 2017 (42 minuten)

De paranoia in het dorp bereikt een hoogtepunt wanneer steeds meer van de mensen ervan overtuigd raken dat de verdwijningen te maken moeten hebben met iets bovennatuurlijks.

24 mei 2017 (42 minuten)

Dorpsbewoners slaan op de vlucht uit angst het volgende slachtoffer te worden. Peggy moet noodgedwongen de zorg voor haar vader op zich nemen en dat lijdt tot heftige spanningen.

24 mei 2017 (42 minuten)

Peggy en Sharif zitten de dader op de hielen, maar kunnen niet voorkomen dat steeds meer Oldenheimers het dorp verlaten.

24 mei 2017 (42 minuten)

Sharif wordt van de zaak gehaald en Oldenheim wordt onder begeleiding van het leger geëvacueerd.

24 mei 2017 (42 minuten)

Langzaam wordt duidelijk wat er in Oldenheim heeft plaatsgevonden. En wie of wat er achter de verdwijningen zit.

avatar van jordandejong

jordandejong

Gisteren de eerste 2 afleveringen gezien. Had iets meer spanning, mystery en vooral tempo verwacht..... Gaat dit nog oppikken, of blijft het allemaal een beetje hetzelfde niveau?

jordandejong schreef:

Dat had ik het hele seizoen maar ja dat is persoonlijk.

avatar van jordandejong

jordandejong

stinissen schreef:

Dat had ik het hele seizoen maar ja dat is persoonlijk.

Daar was ik al bang voor inderdaad. Heb er ook weinig vertrouwen in dat ik het nog beter ga vinden.

En dan zit ik weer Zuidas te kijken

Donkerwoud schreef:

En dan zit ik weer Zuidas te kijken

Eerste aflevering was toch meer dan aardig, toch?

Jawel, sowieso is Jouman Fattal een hele fijne actrice. Leuk dat ze een hoofdrol te pakken heeft.

avatar van jester

jester

Best de moeite waard, de 12 van Oldenheim, al is de kwaliteit van het politiewerk natuurlijk bedroevend. Alle 'ontdekkingen' worden door Peggy (Noortje Herlaar) gedaan. De politie is alleen bezig met sporenonderzoeken (die altijd niets opleveren of de verkeerde aanwijzen) en DNA-onderzoek (daar geldt hetzelfde voor). Voor de geloofwaardigheid was het goed geweest een ervaren rechercheur mee te laten kijken naar het script, dat verder best goed in elkaar zit. Ik had overigens niet verwacht dat er zoveel doden zouden vallen.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Ik vind dat er veel teweinig tempo in zit,en dan denk je aha er is iets gevonden,maar weer niet waar je op hoopte,,tot nu toe val ie me tegen,

en die Marokaanse acteur Nasrdin Dchar moet alles alleen oplossen,bij zo'n belangrijke zaak,dit vind ik niet logisch,de 2e agent,loopt er maar een beetje als een flapdrol bij

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Toch maar verhoogd,nu ik 'm helemaal heb afgekeken,toch een mooi/spannend eind,

avatar van Dibbel

Dibbel

Oldenheim = Harmelen.

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

De serie werd bedacht en geschreven door Lex Passchier die al in 2014 met het idee rondliep. Inspiratie kreeg hij mede door de series Broadchurch, Les Revenants en Under the Dome waarbij het verhaal ook over een kleine leefgemeenschap gingen en op onverklaarbare wijze dingen gebeuren, waarbij de bewoners elkaar verdacht maken. De opnames vonden voornamelijk plaats in Harmelen.

De serie weet de aandacht van de kijker goed vast te houden. Opbouwende spanning wat zorgt dat je voortdurend loopt mee te puzzelen over hoe en wat tot aan de verrassende finale. Het begin oogt misscien wat traag en saai, maar als je doorzet en blijft kijken dan zie je de opmaat naar meer spanning zoals eerder aangegeven. Dit zorgt ervoor dat De 12 van Oldenheim over de gehele lijn echt de moeite is.

Het acteer werk is ruim voldoende, vooral Nasrdin Dchar maakt indruk als rechercheur Dahmani . Stil, gedachtzaam en gefrusteerd, het geeft rechercheur Dahmani iets mystieks. Fedja van Huêt zet ook een uitstekende personage neer. Noortje Herlaar als nieuwsgierige en vasthoudende journaliste Peggy Jonkers doet het ook goed.

De 12 van Oldenheim’ is dan ook een aanrader. Een serie die je na een aantal afleveringen lekker bezig houdt en toont dat de Nederlandse serie makers best in staat zijn iets goeds neer te zetten.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

ben nu een aflevering of 5 verder. Is het logisch als ik stel dat dit een debiele voorloper van de goede serie 12 van Schouwendam is?

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

De tweede serie is natuurlijk stukken beter. Daar heeft de persoon die in het begin terugkeert daadwerkelijk met de gebeurtenissen die volgen te maken.

In deze serie heeft dat irritante meiske helemaal nergens mee te maken. Alles had precies zo gegaan als wanneer ze niet was gekomen, behalve dat ze dan niet de politie voor de voeten gelopen had.

En waarom ze drie weken later gewoon lachend op dat bankje zit, in plaats van in de cel ontgaat me ook. Dat neerschieten van Victor zou je nog als noodweer kunnen zien, maar dat neerschieten van die inspecteur zeker niet, en dan is er ook nog iets als verboden wapenbezit.

Erg goede serie. En ook erg fijn dat er geen happy end bleek te zijn voor de vermisten. Goed mee vermaakt.

avatar van umbra

umbra

Meer dan çva Nederlandse misdaad-politie serie, met mysterieus sausje er rond. En het einde was verrassend eigenlijk meer luguber en creepy dan verwacht. Dikke 7