• 8.986.007 stemmen

The Keepers (2017)

Documentaire / Misdaad | Miniserie

Show titel: The Keepers

Genre: Documentaire / Misdaad

Ontwikkeld door: Josh Braun, Ben Cotner, Jessica Hargrave, Lisa Nishimura, Jason Spingarn-Koff en Ryan White

Met: Abbie Schaub, Gemma Hoskins en Jean Hargadon Wehner

Datum van release: vrijdag 19 mei 2017

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot The Keepers

The Keepers onderzoekt de decennia-oude moord op zuster Catherine Cesnik, docente Engels en drama op de Archbishop Keough High School, en de vermoedelijke link met een priester die van misbruik wordt beschuldigd. Haar voormalige studenten geloven dat de autoriteiten vele dingen omtrent deze zaak in de doofpot hebben gestopt.

1. 1. The Murder

19 mei 2017 (56 minuten)

Twee oud-leerlingen bijten zich vast in een onderzoek naar de cold case rond de non Catherine Cesnik, die in 1969 werd vermoord in Baltimore.

2. 2. The School

19 mei 2017 (59 minuten)

Inmiddels volwassen slachtoffers beschrijven hoe ze zijn misbruikt door een pedofiele priester en hoe zijn daden mogelijk hebben geleid tot de moord op zuster Catherine.

3. 3. The Revelation

19 mei 2017 (1 uur en 04 minuten)

In 1992 vindt één slachtoffer de moed om haar misbruik onder ogen te zien. Ze onthult door welke vreselijke bedreiging ze nooit eerder haar verhaal durfde te doen.

4. 4. The Burial

19 mei 2017 (1 uur en 01 minuut)

Twee oud-leerlingen dienen in 1994 een aanklacht in tegen de beschuldigde priester, maar krijgen te maken met intimidatie en felle weerstand van hun aartsbisdom.

5. 5. The Suspects

19 mei 2017 (1 uur)

Een tiplijn deelt fascinerende verhalen waardoor het onderzoek van de groep zich richt op twee andere mannen die mogelijk zijn betrokken bij de moord op zuster Catherine.

6. 6. The Web

19 mei 2017 (1 uur en 06 minuten)

Nu Catherine's jongere zus zich bij het onderzoek heeft aangesloten, probeert de groep duidelijk antwoorden te krijgen van autoriteiten en andere mogelijke verdachten.

7. 7. The Conclusion

19 mei 2017 (1 uur en 06 minuten)

Slachtoffers en hun families willen de zaak afsluiten, maar krijgen te maken met frustrerende overheidsbureaucratie en een juridisch gevecht met het aartsbisdom.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Intrigerende docu-serie die naar het einde toe wat in herhaling valt, maar toch boeiend blijft. Van de makers van "Making a murderer". Is het net zo goed als die docu-serie? Nee, dat niet, maar het blijft onderhoudend genoeg om hem helemaal af te zien. Wat een schoften zijn er voort gekomen uit de katholieke kerk. Om van te kotsen. 4 *

Imposante docuserie. Wat begint als een moordzaak wordt steeds meer het verhaal van de vele slachtoffers. De documentairemakers luisteren met engelengeduld naar hun verhaal, maar vooral daardoor duurt de serie eigenlijk wel een aflevering of twee te lang. Dat was in elk geval zo ongeveer het moment waarop mijn aandacht een beetje begon te verslappen, en ik heb uiteindelijk pas na een paar weken de laatste aflevering gezien.

Maar ik wil deze serie niet tekort doen, want het is wel nogal wat allemaal. Die Maskell was nogal een misbruiker. Hij heeft er praktisch voor gestudeerd. De roofdierachtige manier waarop hij de zwakkeren er tussenuit pikt als zijn slachtoffers en misbruik maakt van zijn positie en connecties is echt misselijkmakend.

En wat nog bozer maakt is de houding van de kerk, die hem gewoon al die jaren zijn gang heeft laten gaan en niet aansprakelijk gesteld wilde worden, en daarvoor systematisch bereid was slachtoffers die op de waarheid uit waren tegen te werken. Slachtoffers waarvan in de documentaire zo overduidelijk en krachtig wordt aangetoond hoezeer ze zijn beschadigd door wat er met ze gebeurd is, met gigantische gevolgen voor hun dagelijks leven en de mensen om hen heen.

Vind de themamuziek zoals hoorbaar in de intro onder andere trouwens echt schitterend. De hele intro is ook echt geslaagd, omdat je flarden van herinneringen ziet die naarmate je verder in de serie geraakt steeds meer op zijn plaats vallen. Dat is iets wat je wel vaker ziet in series natuurlijk, maar in een documentairereeks die zo enorm om de herinneringen van de betrokkenen draait is het erg toepasselijk.

Ik had The Keepers gekozen als de eerste documentaireserie die ik van begin tot eind zou gaan kijken. Een onopgeloste zaak over een vermoorde docente Engels had absoluut mijn interesse. Die interesse is tijdens het kijken gelukkig nergens weggeëbd.

Ik vond de documentaire erg kundig in elkaar steken. In een fijn tempo wordt eerst een duidelijk beeld geschetst van wie Catherine Cesnik precies was en hoe geliefd ze was bij haar leerlingen, en vervolgens komt de focus te liggen op de afschuwelijke moord. Mensen die het dichtst bij Cathy stonden, oud-leerlingen, onderzoekers en verdachten komen stuk voor stuk aan het woord en elke mogelijke verklaring wordt uitgebreid toegelicht, hoewel de serie op een gegeven moment wel overduidelijk één theorie als de meest aannemelijke aanwijst. Ik kon me daar helemaal in vinden. Vol ongeloof kijk je naar hoe nalatig, passief en onverantwoord de katholieke kerk en de overheid dikwijls gehandeld hebben bij deze zaak.

The Keepers is een zeer boeiende documentaire die ik kan aanbevelen. Het onderwerp moet je wel een beetje aanspreken, maar ik heb vaak ademloos zitten kijken. Iedere aflevering eindigt met een sterke cliffhanger die je gelijk benieuwd maakt naar de volgende aflevering en de serie zakt tussendoor ook vrijwel nergens in. Ik zou het niet erg vinden als ze over een aantal jaren nog eens een tweede seizoen maken, mits er voldoende nieuwe informatie aan het licht is gekomen.

avatar van Myrna_mm

Myrna_mm

Wat mij betreft een must see, alleen al om een beter begrip te krijgen over het waarom slachtoffers van seksueel misbruik pas zoveel jaren later met een aanklacht komen. Ondanks dat het inmiddels een bekend gegeven is dat de katholieke kerk en (seksueel)misbruik met elkaar verweven zijn, is het toch bijzonder interessant hoe dit instituut subtiel manipuleert, liegt en de hand boven het hoofd gehouden wordt door de overheid.

Ik heb de hele serie me verbijstering uitgekeken.

avatar van Myrna_mm

Myrna_mm

Myrna_mm schreef:

Ik heb de hele serie met verbijstering uitgekeken.

Wat in 'The Keepers' (2017) begint als een moordmysterie rond de moord op zuster Cathy, wordt allengs een verzameling getuigenverslagen over de gruwelijkheden op Baltimore's Archbishop Keough High School. Achter het minzame glimlachje van decaan Joseph Maskell ging een seksueel roofdier schuil, die z'n pupillen terroriseerde met de ranzigste seksuele machtsspelletjes en er zelfs machtsdragers bij betrok voor gunsten en diensten. Het sterke aan deze docuserie is hoe het inzicht geeft in impact, reikwijdte en grootschaligheid van geïnstitutionaliseerd misbruik. Van de jaren zeventig waarin kerk, instituties en gemeenschap een ondoordringbaar bastion vormden voor een generatie misbruikslachtoffers. De jaren negentig waarin de katholieke kerk smeercampagnes en dure advocaten inzette om haar gelijk te krijgen, terwijl pedoseksueel Joseph Maskell niet op non-actief werd gesteld. Tot 'onze tijd' waarin misbruikslachtoffers elkaar via sociale media weten te vinden om afzonderlijke puzzelstukjes bij elkaar te leggen. 'The Keepers' (2017) verzandt ietwat te vaak in sentimentele karakterschetsen en Amerikaans heroïsme. Maar dit epos maakt pijnlijk invoelbaar hoe het strafrecht decennialang niet in staat is geweest om erkenning te bieden voor het onbevattelijke leed van deze vrouwen.

avatar van james_cameron

james_cameron

Ontluisterende, behoorlijk aangrijpende documentaire-reeks over de decennia-oude moord op zuster Catherine Cesnik, docente engels en drama op de Archbishop Keough High School. Het onderzoek naar de moord blijkt slechts het tipje van de ijsberg te zijn en al snel wordt een enorme beerput opengetrokken. Mooi rustig verteld en in beeld gebracht, met veel aandacht voor de nog levende slachtoffers en een subtiele maar doortastende aanpak. Het is jammer dat niet alle vragen worden beantwoord en bepaalde kwesties onopgelost blijven, maar de zevendelige serie maakt evenwel behoorlijk indruk.

avatar van Tina77

Tina77

2 x gestart aan deze serie en 2 x na de eerste aflevering(en) afgehaakt. Ik begrijp de hoge score totaal niet. Misschien omdat ik recent The Staircase heb gekeken en hierdoor helemaal geobsedeerd was het verhaal in dit geval krijgt me nergens te pakken, ik krijg maar geen voeling met de non en vooral het feit dat het zo ver terug is in tijd... wat mij enorm stoort is dat degenen die het nog kunnen navertellen toen allemaal jonger of even oud als de slachtoffers waren. En continue de focus op die 2 dames die nooit gaan te weten komen wat er echt gebeurd is doordat het te ver terug ib de tijd gaat. Neen sorry een 2 voor mij.