• 8.985.579 stemmen

Het Geslacht De Pauw - Seizoen 1 (2004)

Show titel: Het Geslacht De Pauw

Ontwikkeld door: Liesbeth Wyns, Peter Ceustermans en Bruno Gillioen

Met: Bart De Pauw, Benny Claessens en Maaike Cafmeyer

Oorsprong: België

Datum van release: vrijdag 30 januari 2004

Eerst uitgezonden op: VRT (België)

Plot Het Geslacht De Pauw

Het Geslacht De Pauw volgt Bart De Pauw en zijn familie in hun dagelijkse bezigheden. Om de illusie te wekken dat het om een echte realitysoap gaat hebben de personages dezelfde voornaam als de acteurs die ze spelen. Ook wordt er regelmatig verwezen naar de echte leefwereld van de acteurs. Bart De Pauw verwijst bijvoorbeeld naar programma's die hij vroeger maakte en er wordt verwezen naar Aspe, de politieserie waarin de actrice die Maaike, in de serie de vrouw van Bart De Pauw, vertolkt ook meespeelt. Naarmate de reeks vordert worden de situaties waarin de familie De Pauw belandt echter steeds waanzinniger en ongeloofwaardiger.

Afleveringen Seizoen 1 (2004)

30 januari 2004 (35 minuten)

Bart moet op het Gala van de Gouden Schoen op de concurrerende zender uit Vilvoorde een prijs gaan uitreiken, wat betekent dat de familie een dagje gaat shoppen voor nieuwe kleren.

6 februari 2004 (35 minuten)

Bart krijgt van zijn sponsor een sportwagen, maar hij schrikt zich een hoedje als hij de kleur ervan ziet. Tine heeft een baan in een schoonheidssalon, en de familie komt een avondje afzakken voor een saunaatje en een massage. Helaas trekt De Pauw meer aandacht dan hem lief is.

13 februari 2004 (35 minuten)

Oma Josée staat erop dat Benny eindelijk eens van zijn luie kont komt en werk gaat zoeken. Bart bevindt zich intussen op de set voor de pilootaflevering van een nieuwe politiereeks van Erik Van Looy, Brix en Bongers "de Vlaamse Dempsey & Makepeace" waarin hij de mannelijke hoofdrol speelt naast ex-miss België Dina Tersago. Ook Maaike heeft een klein bijrolletje bij de concurrentie versierd in de VTM-reeks Aspe.

20 februari 2004 (35 minuten)

Bart krijgt het zwaar te verduren, eerst wordt zijn nieuwe programmavoorstel, waarbij hij zijn typetje van de Man van Melle wil recycleren voor Studio 100, afgeschoten. Tot overmaat van ramp zingt iedereen bij het benefietoptreden waar Bart zich voor heeft geëngageerd, vals, behalve hijzelf. Tom probeert zijn praktische maar niet altijd wettelijk even accurate rijervaring over te brengen op Benny, die aan het blokken is voor zijn rijbewijs.

27 februari 2004 (35 minuten)

Bart en Maaike hebben besloten om een kindermeisje in dienst te nemen, en houden audities. De meeste deelnemers zijn echter suck-ups die de baan als nanny zien als een start voor een mediacarrière. De proeven die ze bovendien moeten afleggen hebben meer weg van een kruising tussen een talentenjacht en een fotoshoot voor Playboy, voor dat laatste zorgt Tom uiteraard. Tom heeft bovendien een eigen kandidate voor de baan op het oog: Ze heet Svetlana en waar hij haar van kent, daar zullen we maar beter niet over uitweiden.

5 maart 2004 (35 minuten)

Oma heeft een nieuwe vriend, Pascal, die de familie uitnodigt voor een chique dineetje. Tom speelt echter liever op zeker en zegt Pascal waar het op staat, en ook Bart is wantrouwig, vooral als Pascal de sportwagen wil lenen. Benny is er inmiddels achter gekomen dat Tom Tine bedriegt met Svetlana. Hij wil er zijn commentaar op geven tijdens zijn optreden bij Man Bijt Hond, maar zijn tekst wordt niet geschikt geacht om uit te worden gezonden om half acht.

12 maart 2004 (35 minuten)

Bart organiseert een cursus voor aspirant-BV's. De cursisten komen een ganse week mee in de villa van de De Pauws wonen, om de kneepjes van het vak te leren. Bart valt echter iets te vaak terug op zijn eigen beproefde recepten, en de cursus heeft niet het gewenste effect. De deelnemers haken één voor één af, als ze al niet gearresteerd worden of verongelukken.

19 maart 2004 (35 minuten)

Wanneer de waarderingscijfers voor Het Geslacht De Pauw in de bus vallen, is Bart een beetje van slag door de negatieve kritiek op het programma: De familiewaarden zouden met voeten worden getreden, en er zou te veel worden gevloekt, maar dat is godverdomme niet waar. Ook de nieuwe geluidstechnicus is niet dadelijk Bart zijn beste vriend.

26 maart 2004 (35 minuten)

Bart doet mee aan een nieuw verborgen camera-programma van Katja Retsin op TV1, "De Verrassing". Ergens in de loop van de week zal iemand hem proberen beet te nemen, maar hij weet niet uit welke hoek de verrassing komt. Bart is vastbesloten om zijn reputatie hoog te houden, maar wordt zodanig paranoïde dat hij iedereen aanziet voor potentiële grappenmaker.

2 april 2004 (35 minuten)

De dag van het huwelijk van Tine en Tom is eindelijk aangebroken, na een hectische week. Maaike heeft Bart de deur uitgezet, en die is van pure armoede blijven overnachten bij schrijver Herman Brusselmans, wiens vermeende filantropie eerder een goedkope manier is om zijn nieuwe boek te promoten. Bart noch Tom komen echter opdagen op het huwelijk: Wél van de partij zijn twee agenten in burger, die Tom dringend een paar vraagjes willen stellen over zijn bron van inkomsten.

avatar van Pepino

Pepino

Dit blijft toch uitstekend. Zéker seizoen 1 is echt schitterend.

Eens. De Pauw is altijd al z'n tijd vooruit geweest en naar mijn gevoel is zijn versie van dit specifieke gegeven nog steeds de meest geniale.

• 1917 stemmen

Schitterende satire, deze parodie op reality-programma's als The Osbournes en De Pfaff's. Bart De Pauw heb ik altijd al een geniaal tv-maker gevonden, en met dit format wist hij alweer een hoofdvogel af te schieten.

De Pauw zet een ijdele, arrogante, onsympathieke versie van zichzelf neer, met een boel kleine kantjes. De hilarische, maar soms ook absurde situaties stapelen zich op; het gaat elke aflevering ook behoorlijk crescendo op het gebied van waanzin. Je zou kunnen redeneren dat het too much is, maar daarvoor zit het programma te goed in mekaar; het werkt, simpelweg.

4,5 sterren

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Niet te geloven, maar dit is me destijds dus wel ontgaan. Triest en geweldig tegelijk.

Laat ik eerst maar even over de 'elephant in the room' spreken: het is jammer wat ie gedaan heeft en ik ga hem niet proberen goed te praten, soms wordt het ook echt pijnlijk als hij het stiekeme vetzakske speelt, wat hij dan toch ook wel écht bleek te zijn…

MAARRRR, ondnaks dat blijft hij ook wel een genie, zondermeer het meest komische talent van Vlaanderen (mat alleen Hugo Matthijsens in diens buurt) Ik heb gehuild van het lachen… hoe hij en de heerlijke Maaike Cafmeijer die hem uitstekend assisteert, zichzelf een beetje belachelijk durven te maken om toch maar die perfecte beelden te krijgen op De Gouden Schoen en in winkels waar hij naar B.V.-korting hengelt… héérlijk. Je ziet gewoon dat die mensen niks doorhebben. Die kop van Van Himst als Maaike hem aan zijn mouw trekt 'ik ben de vrouw van Bart De Pauw'. Of als hij de hand scudt in de wandelgang van Jena-Luc Dehaene… dan zie je héél even de echt BDP glunderen van 'man, nu hebben we echt topmateriaal.' En dan moest het beste nog komen… BDP aan Jean-Marie De Decker: " ik zoek nog iemand om mijn lijkkist mee te dragen… En dan Maaike die tips gaat vragen aan Kelly Pfaff, hoe grappig is dat!

Ook het debuut van Tom Waes als perfect gecast sympathiek klootzakske. Het is niet allemaal óngelofelijk grappig, er zit al eens een flauwer stukje in, maar al bij al valt er altijd wel ergens heel hard te lachen.

BDP, de Ricky Gervais van Vlaanderen. Zonde.