• 8.985.783 stemmen

Curb Your Enthusiasm - Seizoen 1 (2000)

Show titel: Curb Your Enthusiasm

Ontwikkeld door: Larry David

Met: Larry David, Jeff Garlin en Susie Essman

Datum van release: zondag 15 oktober 2000

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk seizoen 1 via HBO Max

Plot Curb Your Enthusiasm

Larry David, medebedenker en uitvoerend producent van de langlopende komische hitserie Seinfeld, boort een nieuwe bron van humor aan: zichzelf. Hij heeft alles wat een man zich maar kan wensen: een liefhebbende vrouw, goeie vrienden, een succesrijke carrière, een fantastisch huis - wat kan er eigenlijk misgaan voor Larry David? Omringd door een uitgelezen stel echte en fictieve vrienden, kennissen en gezworen vijanden is hij bereid om altijd het onzegbare te zeggen; eerlijk, maar op het randje van het gevoelloze af - Larry David is de perfecte man voor misverstanden en gemiste kansen.

Afleveringen Seizoen 1 (2000)

1. 1. The Pants Tent

15 oktober 2000 (30 minuten)

Larry noemt zijn vrouw Cheryl als grapje "Hitler", wat niet goed valt bij de conservatieve Joodse ouders van zijn manager Jeff. Omdat Jeff het nu niet kan maken om met Larry gezien te worden, regelt Cheryl dat hij met een vriendin van haar naar de film kan.

2. 2. Ted and Mary

22 oktober 2000 (30 minuten)

Larry en Cheryl hebben een bowling-uitje met Ted Danson en Mary Steenburgen. De avond loopt slecht af wanneer Larry de bowlingzaal er van beschuldigt zijn sneakers kwijt te zijn geraakt.

3. 3. Porno Gil

29 oktober 2000 (30 minuten)

Larry bezoekt een feestje van een porno acteur, dat uitloopt op een ramp. Ondertussen moet Jeff een operatie ondergaan. Hij vraagt Larry om zijn pornoverzameling te verbergen.

4. 4. The Bracelet

5 november 2000 (30 minuten)

Larry krijgt ruzie met Cheryl, en om het goed te maken besluit hij een cadeautje voor haar te kopen. Na te hebben gelunched met Richard Lewis, en een blinde man te hebben geholpen, ziet hij het perfecte cadeautje: een armband. Helaas heeft Richard hier ook zijn oog op laten vallen.

5. 5. Interior Decorator

12 november 2000 (30 minuten)

Larry mist een afspraak met Diane Keaton. Cheryl huurt een binnenhuisarchitect in, die toevallig ook voor Keaton werkt. Deze weigert echter haar telefoonnummer aan Larry te geven.

6. 6. The Wire

19 november 2000 (30 minuten)

Larry heeft toestemming nodig van zijn buren om een draad te begraven die in zijn tuin hangt. Dit betekent dat hij aardig voor ze moet zijn, koste wat het kost.

7. 7. AAMCO

26 november 2000 (30 minuten)

Larry maakt een ritje in Jeff's nieuwe oldtimer, en krijgt hierbij een botsing. Gelukkig ontmoet hij op een feestje een automonteur die de auto zegt te kunnen maken.

8. 8. Beloved Aunt

3 december 2000 (30 minuten)

Wanneer de tante van Cheryl overlijdt, wordt Larry gevraagd om het overlijdensbericht te schrijven. Helaas wordt door de krant een pijnlijke drukfout gemaakt.

9. 9. Affirmative Action

10 december 2000 (30 minuten)

Larry raakt in de problemen wanneer hij een racistische grap maakt tegen een vriend van Richard, die dermatoloog is. Wanneer Larry het recept kwijtraakt voor een middeltje tegen Cheryl's uitslag, krijgt hij spijt van zijn eerdere opmerking.

10. 10. The Group

17 december 2000 (30 minuten)

Cheryl krijgt een rol in de Vagina Monologen. Ondertussen ontmoet Larry een ex, die hem vraagt om met haar mee te gaan naar een bijeenkomst voor incest slachtoffers.

avatar van Karst

Karst

Afschuwelijke serie. Nergens grappig en een afgrijselijke hoofdrolspeler.Ik vond dit niet te doen.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

IK ben nog niet helemáál overstag voor Larry. Professionele sourpuss en zijn kapsel an sich is al een hele opgave om naar te kijken… tjonge. Alles moet en zal mislopen, maar de typische ergernissen zijn natuurlijk heel herkenbaar… zo is hij heel eerlijk als hij bij de dokter brult, dat, ja, de policy eigenlijk gewoon moet zijn 'ME FIRST'. Zo was de lift scène heel herkenbaar… wie heeft er nooit galant een chauffeur vóór je in laten sorteren, om je dan dood te ergeren aan het sloom en hinderend rijgedrag van diezelfde chauffeur…

Maar verder lelijke video-opnames, maar dat zal wel de opzet zijn. Eenige 'relief' in al die ellende is als Larry (en Jeff) oprecht zelf om hun flauwekul lijken te lachen… als vrienden hier niet zo laaiend over waren en als er verder niet zo heel veel grappigs te rapen viel, zou ik misschien al gekapt hebben… nog even volhouden.

Ben nu bezig met een rewatch van Seinfeld, ik overweeg om ook Curb nog eens te bekijken. Jaren terug een poging gewaagd, beviel me gewoon niet. Denk dat ik toen ergens in seizoen 2 ermee kapte. Ondanks Larry David een briljante schrijver is waren de afleveringen te vaak niet grappig en duren de afleveringen met een half uur gewoon te lang. Maar probeer het denk ik toch nog een keer met Curb.

• 1917 stemmen

Deze reeks heb ik jaren geleden al 'ns helemaal gezien (toen waren er nog maar 8 seizoenen, dan weet je hoe lang het geleden is). Naar aanleiding van het nieuwe, elfde seizoen ben ik echter helemaal van in het begin terug beginnen kijken. Dit weekend heb ik het eerste seizoen erdoorheen gejaagd.

Interessant is net die kloof in tijd tussen eerste en tweede kijkbeurt. Het komt allemaal wat meer gedateerd over (zeker op technologisch vlak), maar dat heeft ook wel zijn charme. En, bovenal: voor mij blijft de humor gewoon staan als een huis.

Larry David speelt hier een gefictionaliseerde, uitvergrote versie van zichzelf, met een uitzonderlijk talent om zichzelf in de problemen te brengen. Hij is behoorlijk egocentrisch, een beetje klungelig en begrijpt niet veel van bepaalde sociale conventies. Ook zijn uiterlijk heeft hij op dat vlak niet mee. Ik las hierboven al een reactie dat zijn kapsel alleen maakt dat dit een hele opgave is om naar te kijken, maar ik vind het net perfect kloppen in de geest van de reeks. Het maakt van David een hilarisch personage, zeker in combinatie met zijn mimiek in sommige scènes.

David als hoofdpersonage werkt dus wonderwel, vandaar ook dat de reeks een succes is geworden. Maar ook de andere personages zijn best leuk, te beginnen met zijn manager Jeff (die ook vaak boter op het hoofd heeft) en zijn wat neurotische vriend en komiek Richard Lewis. In de scenario's zit soms ook wat stand-up van David zelf verwerkt, heb ik het vermoeden. Niet allemaal even grappig, maar ik kan het wel velen.

Maar goed, deze reeks moet het dus vooral hebben van de situaties waarin David beland, en in het bijzonder de ketting van voorvallen, ontmoetingen, uitspraken of handelingen die de zaak stelselmatig doen escaleren. En het is heus niet enkel David die daarvoor als schuldige kan worden aangewezen: ik vind dat in heel wat situaties de zogezegde "tegenstander" zich ook bezondigt, niet zelden aan kleingeestig gedrag. Bovendien ben ik zelf ook niet de beste leerling van de klas op het vlak van sociale conventies, wat er voor zorgt dat ik zelfs wat sympathie en medelijden voor David kan opbrengen.

Maar in de eerste plaats is dit een comedyreeks, en ik heb me er weer prima mee vermaakt. Enkele hoogtepunten:

- De manier waarop hij zich als een idioot aanstelt in de aanwezigheid van - toegegeven - de charmante, aantrekkelijke Mary Steenburgen (episode 2);

- Het gevecht met de binnenhuisarchitect, en dan het droge "Hello, Diane" in het huis van Diane Keaton (episode 5);

- Het binnenstormen van het huis van Julia Louis-Dreyfuss omdat hij zijn ideeënboekje kwijtgespeeld is (episode 6);

- Zo ongeveer de gehele laatste aflevering, met de Larry's ex, de incestverhalen en uiteindelijk zijn "incestueuze" oom.

4 sterren