• 8.985.579 stemmen

Rich Man, Poor Man (1976)

Drama | Miniserie

Alternatieve titels: Rich Man, Poor Man - Book I, De jordaches

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Dean Riesner

Met: Nick Nolte, Peter Strauss en Susan Blakely

Datum van release: zondag 1 februari 1976

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot Rich Man, Poor Man

De serie is gebaseerd op het boek Rich Man, Poor Man van de Amerikaanse auteur Irwin Shaw en beschrijft de geschiedenis van de immigrantenfamilie Jordache vanaf 1945 tot eind jaren zestig. Centraal staan staan de rijke Rudy en de arme Tom Jordache. Beide broers zijn verliefd op dezelfde vrouw, de mooie Julie Prescott. Julie is hopeloos verliefd op Rudy maar trouwt aanvankelijk met een ander. Hoewel beide broers hun weg vinden in het leven zijn geen van beide gelukkig.

1. 1. Chapter One

1 februari 1976 (50 minuten)

De Tweede Wereldoorlog komt tot een einde en een twintig jaar durende reis begint voor de broers Rudy en Tom Jordache. De twee broers vechten om de aandacht van hun ouders. Rudy werkt hard in de bakkerij van de familie en Tom is vooral bezig met kattenkwaad uithalen. Wanneer Rudy op het punt staat af te studeren, scheiden de wegen van de twee broers zich langzaam maar zeker.

2. 2. Chapter Two

1 februari 1976 (50 minuten)

Rudy heeft een meningsverschil met het meisje van zijn dromen, Julie, en dit drijft haar in de armen van de lokale playboy. Tom komt achter deze affaire en probeert Rudy te waarschuwen. Dit eindigt echter slecht. De vader van Tom zet hem het huis uit.

3. 3. Chapter Three

2 februari 1976 (50 minuten)

Tom is thuis weggevlucht en woont in Californië bij zijn oom. Hij ontdekt hier voor het eerst de liefde met Clothilde, de huishoudster. Het geluk duurt echter maar kort en Tom vertrekt. Rudy ontmoet Teddy Boylan, de lokale playboy, en ze bespreken Julie. Julie is ondertussen naar New York verhuisd.

4. 4. Chapter Four

2 februari 1976 (50 minuten)

Tom komt opnieuw inde problemen nadat hij de jonge Teresa zwanger heeft gemaakt. Teresa is minderjarig en Tom wordt gearresteerd wegens verkrachting. Axel koopt de vader van Teresa om zodat deze de rechtszaak niet doorzet. Tom slaat opnieuw op de vlucht.

5. 5. Chapter Five

9 februari 1976 (50 minuten)

Tom is zijn leven met Teresa begonnen en hij is gelukkig.Teresa bevalt en ze noemen hun zoontje Wesley. Daarnaast doet Tom het goed als bokser. Rudy is zijn carrière in de zakenwereld begonnen nadat hij Duncan Calderwood heeft ontmoet. Tevens komt loopt hij Julie tegen het lijf en komt erachter dat zij lastige keuzes moet maken.

6. 6. Chapter Six

16 februari 1976 (50 minuten)

Tom keert terug naar de boksring na een mislukte poging om zijn huwelijk te redden. Zijn affaire met een nieuwe vrouw zorgt ervoor dat hij bij louche zaakjes betrokken raakt. Rudy begint naam te maken als zakenman en hij probeert zijn pijlen opnieuw op Julie te richten. Julie wil eerst haar huwelijk verwerken.

7. 7. Chapter Seven

23 februari 1976 (50 minuten)

Het ambitieuze zakenvoorstel van Rudy voor Calderwood neemt een verrassende wending. Rudy krijgt hulp uit onverwachte hoek en moet een lastige beslissing maken. Tom blijft succesvol als bokser. Rudy heeft het ondertussen lastig met zijn relatie met Julie en Tom confronteert zijn familie.

8. 8. Chapter Eight

1 maart 1976 (50 minuten)

Willie Abbott keert terug en dit zorgt ervoor dat de relatie tussen Julie en Rudy moeizaam wordt. Rudy voelt zich gedwongen actie te ondernemen. Ginny Calderwood zint op wraak op Rudy en dit leidt tot een confrontatie tussen Rudy en Duncan Calderwood. Tom is nog steeds op de vlucht voor de onderwereld maar besluit zijn vrouw en zoon te zoeken. Dit zorgt echter voor gevaarlijke situaties.

9. 9. Chapter Nine

8 maart 1976 (50 minuten)

Rudy verbreekt zijn banden met Duncan Calderwood en overweegt nu een carrière in de politiek. Eerst besluit hij met Julie te trouwen. Tom verblijft op zee en is nog steeds op de vlucht. Hij begint een vriendschap met Roy Dwyer en moet een vijand onder ogen komen. De campagne van Rudy wordt steeds intenser en dit heeft zo zijn weerslag op zijn relatie met Julie.

10. 10. Chapter Ten

8 maart 1976 (50 minuten)

De problemen tussen Tom en Falconetti blijven voortduren en eindigt in een bloederige confrontatie waarna Tom opnieuw op de vlucht slaat. Rudy bezoekt Tom en vertelt hem dat hun moeder op sterven ligt. Ze reizen samen terug naar hun moeder en er vindt een korte hereniging plaats voordat ze sterft. Een ongemakkelijk moment tussen Teddy Boylan en de familie tijdens de begrafenis zorgt ervoor dat oude wonden worden opgehaald.

11. 11. Chapter Eleven

15 maart 1976 (50 minuten)

De politieke carriere van Rudy bereikt zijn hoogtepunt maar Julie grijpt steeds vaker naar de fles. Tom ontmoet Kay en ze worden verliefd op elkaar. Rudy neemt contact op met Tom om hem te vertellen dat zijn problemen met de onderwereld zijn opgelost en dat hij binnenkort zijn zoon Wes weer kan zien. De reünie tussen Tom en Wes verloopt echter ongemakkelijk.

12. 12. Chapter Twelve

15 maart 1976 (50 minuten)

Er ontstaat een politiek schandaal wanneer een aantal studenten naaktfoto's weten te maken van Julie. Rudy gaat door het lint en besluit verhaal te halen. Hij stoot daarbij een kast om waardoor een student chemicaliën in zijn ogen krijgt. Rudy probeert daarnaast zijn huwelijk te redden. Tom en Kate gaan trouwen en krijgen zelfs een kind samen.

Rudy Jordache

Tom Jordache

Julie Prescott

Axel Jordache

Mary Jordache

Super drama , super spannend , liefde en tragedie en daar boven op een supercast met de doorbraak van Nick Nolte als Tom. In Nederland uitgezonden als The Jordache met ook een super rol van William Smith als de gemene super schurk Falconetti. Een echte aanrader

Lebarron

Een van de beste dramaseries in de geschiedenis van de tv over de belevenissen van de gebroeders Tom en Rudy Jordache. De twee broers verschillen als dag en nacht. Rudy is de serieuze studiebol die duidelijk weet waar hij naar toe wil en de juiste stappen zet om er te komen. Hij wordt uiteindelijk senator. Tom is een vrijbuiter die het pad des levens bewandeld zonder plan en alles neemt zoals het komt. Hij heeft allerhande baantjes van bokser tot matroos. Tijdens zijn werk als matroos zal hij zijn nemesis Anthony Falconetti ontmoeten. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Irwin Shaw en kon rekenen op een goede cast met Nick Nolte en Peter Strauss in de hoofdrollen en bijrollen van Ed Asner, Bill Bixby en Susan Blakely. De meest memorabele bijrol is voor William Smith als Falconetti, een van de ergste bullies ooit in een tv-serie.

Pinguin#13

Yep, hiervoor plakten wij destijds als snotneus elke zaterdagavond aan het scherm. Wat een teleurstelling toen Nolte na één seizoen ut de serie verdween. En wat was ik bang van Falconetti, één van de engste slechteriken uit mijn tv-geschiedenis. Brrr…

Riel schreef:

Killer BOB uit Twin Peaks en Falconetti zijn denk ik de engste villains ooit.

Lebarron schreef:

Killer BOB uit Twin Peaks en Falconetti zijn denk ik de engste villains ooit.

Haha… volledig mee eens: die scène waar killer BOB plots de woonkamer insluipt en over de sofa klimt, recht naar de camera toe… geniaal!

Riel schreef:

Die is legendary inderdaad maar de scene met Falconetti en Roy Dweyer was even zo goed geniaal. Je zag niets maar je wist dondersgoed wat er gebeurd was. Beide personages geven mij nog steeds de creeps!

Pinguin#13

Eerlijk… ik herinner me nauwelijks iets van deze serie. Alleen dat ik ze goed vond en héél vaag een scène waarin Falconetti hoopte dat zijn naam genoemd zou worden als deelnemer aan het een of ander waardoor hij waarschijnlijk in de buurt van zijn wraakobject zou geraken… in een poging de man die de namen opzei, te bezweren prevelde hij dan voor zich uit: '…Falconetti… Falconetti… Falconetti…" brrr… (nu moet ik daar om lachen natuurlijk, maar toen…)

Riel schreef:

Het is ook een tijd terug dat Rich man Poor man op tv was. Ze zouden het best nog eens op tv mogen uitzenden. Ik heb de boxset van mijn tante geleend een paar maanden terug dus ligt het wat verser in het geheugen.

avatar van weide

weide

Peter Strauss, Rudy Jordache, speelt in een zekere film een vader die zijn jonge en veelbelovende studerende dochter verliest in een auto-ongeluk. Herinner me nog dat onder die beelden Time in a Bottle van Jim Croce werd gespeeld. Kent iemand deze film?