• 8.985.823 stemmen

Dick Turpin - Seizoen 1 (1979)

Show titel: Dick Turpin

Ontwikkeld door: Richard Carpenter, Paul Knight en Sidney Cole

Met: Richard O'Sullivan, Michael Deeks en Christopher Benjamin

Datum van release: zaterdag 6 januari 1979

Eerst uitgezonden op: London Weekend Television (Verenigd Koninkrijk)

Plot Dick Turpin

Het is 1739 en Dick Turpin, een beruchte struikrover, keert terug naar Engeland na drie jaar in het Britse leger in het buitenland te hebben gediend. De ouders van Dick zijn door Sir John Glutton, een rijke landeigenaar, uit huis gehaald en van de honger gestorven. Turpin besluit om samen met Swiftnick zijn ouders te wreken door de rijken en in het bijzonder Glutton te bestelen. Beide mannen storten zich nu als struikrovers op de rijken en geven veel van hun buit aan de armen. Ze worden hier razend populair mee bij het volk. Helaas kunnen ze niet op hun lauweren rusten, aangezien kapitein Spiker en zijn mannen een genadeloze achtervolging inzetten.

Afleveringen Seizoen 1 (1979)

1. 1. Swiftnick

6 januari 1979 (30 minuten)

Wanneer een herbergier uit haar huis gezet wordt door de hebberige landeigenaar Sir John Glutton en haar zoon als crimineel bestempeld wordt, zoekt ze hulp bij Dick Turpin. Dick heeft zelf ook nog een appeltje te schillen met Sir John.

2. 2. The Capture

13 januari 1979 (30 minuten)

Turpin probeert Nick Smith aan een respectabele baan te helpen omdat hij vindt dat Nick te jong is om op straat te zwerven. Sir John maakt het echter onmogelijk voor Nick om een baan te vinden.

3. 3. The Champion

20 januari 1979 (30 minuten)

Het dorpje Mudbury wordt geterroriseerd door de fanatieke Nightingale en zijn handlanger Hogg. Turpin besluit de dorpsbewoners te helpen door de vechtkampioen Tom Bracewell in te huren.

4. 4. The Poacher

27 januari 1979 (30 minuten)

Een stroper is actief op het grondgebied van Dick Turpin. Dick en Swiftnick besluiten hun hoofdverdacht, Joshua Vizard, in de val te laten lopen. Kapitein Spiker is ondertussen zeer ontevreden met de aanwezigheid van Willougby, het neefje van Sir John Glutton.

5. 5. The Pursuit

3 februari 1979 (30 minuten)

Wanneer Dick en Swiftnick beroofd worden, besluiten ze achter de dader aan te gaan. Ze volgen een spoor en eindigen bij het huis van mevrouw Bedingfield en haar dochters Belinda en Abigail.

6. 6. The Blacksmith

10 februari 1979 (30 minuten)

Dick besluit iets van zijn buit op te halen bij Sam Morgan de smid die het voor hem verstopt heeft. Morgan is echter gevangen genomen door Spiker. Het lukt Dick niet om Morgan vrij te krijgen. Hij besluit daarom zelf ook iemand gevangen te nemen: Sir John Glutton.

7. 7. The Imposter

17 februari 1979 (30 minuten)

Sir john Glutton huurt Miller in en vraagt hem zich als Dick Turpin voor te doen in de hoop hem een slechte naam te bezorgen. Miller voert zijn taak zo goed uit dat zelfs Swiftnick in deze truc trapt. Miller gaat zelfs zo ver dat men denkt dat Dick Turpin de oom van Nick, Amos, neergeschoten heeft.

8. 8. The Upright Man

24 februari 1979 (30 minuten)

Verschillende leden van The Brotherhood zijn opgepakt en ter dood veroordeeld. Dick Turpin bezoekt de leider van The Brotherhood, Tyson Sarney, omdat er vermoed wordt dat de mannen van binnenuit verraden worden.

9. 9. The Whipping Boy

3 maart 1979 (30 minuten)

De hertog van Hertford wordt door Dick Turpin beroofd en stuurt kolonel Moat op hem af. Zowel Dick Turpin als Spiker hebben voor Moat gewerkt in Gibraltar. Met name Spiker en Moat ervaren een grote onderlinge rivaliteit.

10. 10. The Hero

10 maart 1979 (30 minuten)

Sir John Glutton heeft het huwelijk tussen Spiker en de rijke Phyllida Tranter georganiseerd. Het is echter Nigel Ffoulkes-Withers die hopeloos verliefd is op Phyllida. Dick Turpin heeft medelijden met Nigel en probeert hem te helpen.

11. 11. The Turncoat

17 maart 1979 (30 minuten)

Sir John Glutton stuurt Spiker eropuit om een brief aan Prince Charles af te geven. Het betreft een belangrijke brief en Glutton naait deze daarom in de jas van Spiker. Onderweg wordt Spiker gevangen genomen door Foxy en Nabber en zijn jas wordt gestolen. Glutton dwingt Dick Turpin om de brief terug te vinden.

12. 12. The Hostages

23 maart 1979 (30 minuten)

Swiftnick wil graag dat er over hem liederen geschreven worden en trekt eropuit. Hij komt erachter dat Glutton twee kinderen terroriseert. De moeder van deze kinderen wordt aangevallen door Foxy en Nabber. Dick Turpin moet te hulp schieten.

13. 13. The Jail-Birds

31 maart 1979 (30 minuten)

Door een vreemde samenloop van omstandigheden worden Dick Turpin en Swiftnick in de gevangenis in Slough gezet, samen met Glutton en Spiker. Ondanks meerdere pogingen uit de gevangenis te komen, lijkt het erop dat de vier voorgoed vast zullen zitten. Wanneer Isaac Rag zich bij hen voegt in de cel ontstaan er mogelijkheden.

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

Prachtige serie die ik op zaterdagmiddag keek bij ik meen de NCRV. Destijds keek ik er natuurlijk anders tegenaan dan nu denk ik maar het was een avontuurlijke serie.

Deze serie kan ik me ook nog herinneren uit mijn vroege jeugd. Vond het in ieder geval leuk om naar te kijken.