• 8.985.515 stemmen

Nieuwe Buren - Seizoen 1 (2014)

Show titel: Nieuwe Buren

Ontwikkeld door: Saskia Noort

Met: Thijs Römer, Daan Schuurmans en Katja Schuurman

Datum van release: zondag 14 september 2014

Eerst uitgezonden op: RTL4 (Nederland)

• Videoland Bekijk seizoen 1 via Videoland

Plot Nieuwe Buren

Wanneer de zwangere Eva en Peter naar Almere verhuizen om daar hun leven op te bouwen, slaat het noodlot toe. Eva bevalt veel te vroeg en het kindje overlijdt. Ze vinden steun bij hun nieuwe buren Rebecca en Steef. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de twee stellen waarin meer dan alleen lief en leed wordt gedeeld.

Afleveringen Seizoen 1 (2014)

14 september 2014 (50 minuten)

Popjournalist Peter en zijn hoogzwangere vriendin Eva kopen een huis in de Zonnewijk in Almere. Hun nieuwe buren, narcotica-rechercheur Steef en sportcoach Rebecca, zijn blij dat er jonge, leuke mensen bij komen in de straat. Met de oudere Lilly en Jasper, hun andere buren, kunnen ze het niet zo goed vinden. Nog voordat de verhuizing een feit is, slaat bij de jonge nieuwkomers het noodlot toe.

21 september 2014 (50 minuten)

Eva en Peter zijn na de dood van hun te vroeg geboren kindje nauwelijks in staat de verhuizing door te zetten. Rebecca en Steef schieten te hulp en werpen zich op als joviale, nieuwe vrienden bij wie de deur altijd open staat. Maar als Peter even later vanuit zijn nieuwe huis een ander stel bij Rebecca en Steef naar binnen ziet gaan waarmee ze intiem gaan dansen, vraagt hij zich af wat voor types hun nieuwe buren nou precies zijn.

28 september 2014 (50 minuten)

Peter en Eva proberen weer een beetje te genieten van het leven. De begrafenis van hun kindje ligt inmiddels vier weken achter hen en hoewel het verdriet nog groot is, beseffen ze dat ze vooruit moeten kijken. Rebecca en Steef leggen hun buren in de watten en lichten een tipje op over hun hobby: swingen. Buurman Jasper, die door Steef uit het sportclubje van Rebecca is gezet, houdt alles stiekem in de gaten.

5 oktober 2014 (50 minuten)

Steef raakt verstrikt in een crimineel circuit en moet steeds meer moeite doen zijn dubbelleven voor Rebecca verborgen te houden. Peter begint te vermoeden dat Steef in de problemen zit, maar hoewel ze inmiddels goede vrienden zijn, neemt Steef Peter niet in vertrouwen. Peter en Eva krijgen een conflict over een nieuwe poging om zwanger te worden en Rebecca's sportclubje loopt niet lekker door geroddel van buurman Jasper.

12 oktober 2014 (50 minuten)

Eva, Peter, Rebecca en Steef gaan een weekendje weg om alle sores te vergeten. Peter is nerveus, hij mag Rebecca en Steef graag, maar het zijn wel swingers. En om Eva uit te lenen aan zijn nieuwe vriend Steef, gaat Peter toch echt te ver. Eva speelt wel met de gedachte eens even los te gaan, daartoe aangemoedigd door Rebecca. Niet omdat Eva zo graag met Steef wil, maar omdat ze dolgraag zwanger wil worden en Peter lui zaad heeft.

19 oktober 2014 (50 minuten)

Eva merkt tot haar grote blijdschap dat ze zwanger is. Om Peter te doen geloven dat het zijn kind is, moet ze aan haar relatie met Peter gaan werken, vooral ook aan de relatie tussen de lakens. Tot die tijd kan ze haar blijdschap over de zwangerschap alleen maar delen met Rebecca, haar 'partner in crime', maar die komt in grote problemen als ze erachter komt dat Steef een dubbelleven leidt.

26 oktober 2014 (50 minuten)

Rebecca probeert erachter te komen wat Steef nog meer voor haar verborgen houdt. Voor Steef wordt het steeds moeilijker alle ballen in de lucht te houden, hoewel hij de toffe peer blijft spelen ten opzichte van Peter. Peter weet dat Eva zwanger is en dat voor hem verzwijgt. Hij raakt steeds achterdochtiger en als Eva hem eindelijk vertelt dat ze zwanger is en beweert dat het kind van Peter is, gelooft hij haar niet.

2 november 2014 (50 minuten)

Het eens zo zonnige leventje van Rebecca en Steef wankelt. In plaats van steun te zoeken bij de buren houdt Rebecca afstand van Eva. Ze weet inmiddels dat Steef drager is van een erfelijke ziekte en dat Eva's kind mogelijk niet goed is. Eva komt steeds meer alleen te staan met haar geheim, want ook Peter houdt afstand. Hij gaat heimelijk Eva´s gangen na, vastbesloten te bewijzen dat hij wordt belazerd.

9 november 2014 (50 minuten)

Steef kan niet anders meer dan Rebecca het geheim opbiechten dat hij jarenlang voor haar verborgen heeft weten te houden. En ook op zijn werk moet hij met de billen bloot, het kost hem voorlopig zijn functie. Ook bij de buren wordt gebiecht. Eva geeft toe dat het kind niet van Peter is maar ze weigert het te laten weghalen. In plaats daarvan slaat ze op de vlucht.

16 november 2014 (50 minuten)

Steef en Rebecca likken hun wonden. Peter is behoorlijk doorgedraaid en gaat achter Eva aan zodra hij ontdekt dat ze weg is. Als Steef beseft dat Peter zijn pistool heeft gestolen, besluit hij met Rebecca achter Peter aan te gaan om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Mijn eerste toevoeging, trots! Haha.

Prima serie, had natuurlijk niet langer hoeven te duren want het is nergens speciaal.

Degelijke 3,5*.

Ik vond het op zich geen vervelende serie, maar het einde verpestte het voor mij volledig. De ontknoping kwam mij te zeer gejaagd over, waardoor ik het ook niet overtuigend vond. Het gaf me het gevoel alsof ik al die weken voor niets gekeken had. Dit terwijl het acteerwerk en de vormgeving (sfeer) helemaal zo slecht nog niet waren.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Geen verkeerde serie,maar ik vind die Thijs Romer beetje een over de top acteur,(ik weet niet hoe ik dit moet zeggen)

als ik zo'n kerel tegen zou komen,zou dit nooit mijn vriend zijn/worden

PS.waarom moet er zo overdreven gerookt worden?

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Wat bedoel je met overdreven, Sissi? Nadrukkelijk? Ik vond het hier eigenlijk wel goed passen: er zitten nogal wat personages tussen die stoer willen overkomen zonder dat ze werkelijk angstaanjagend of charismatisch zijn, die proberen zich vooral een 'tough' imago aan te meten. Af en toe best komisch, al had ik niet het idee dat het zo bedoeld was. Sowieso school voor mij in het stoerste lijntje, en dan doel ik dus vooral op het politie-reilen-en-zeilen van Thijs Römer, wel ook meteen zwakste element van de serie naar voren komen: het is allemaal wel érg vet aangezet en met onnodig geforceerde of onwaarschijnlijke dwarsverbanden. Soms zijn de personages ronduit karikaturaal. Ook vond ik de intro'tjes van alle afleveringen, steeds min of meer hetzelfde stukje, gruwelijk irritant en had ik de hele serie interessanter gevonden als het (daarmee) níet zo ging draaien om de uitkomst, waarin naar mijn smaak ook veel te veel samenkomt.

Duidelijke kritiekpunten dus, en 'Nieuwe Buren' is ook geen serie die ik snel aan anderen zou aanraden. Maar vermakelijk is het wel. Vind het gegeven interessant en was aan het begin ook echt benieuwd hoe het verder zou gaan, er wordt niet onaardig geacteerd, de afleveringen hebben iets onmiskenbaar verslavends en het is zorgvuldig gemaakt. Leek me ook wel helemaal af, eigenlijk, maar las dat ze er nog minstens vier (!) seizoenen aan vastplakken. Zal onderweg vast ergens afhaken, maar ga nu toch eens naar het begin van seizoen 2 kijken in welke bochten ze het verhaal daar hebben geduwd.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

thomzi50 schreef:

Ik blijf erbij dat ik roken irritant vind in een serie/film , lijkt me nergens voor nodig,

Wel als het bijv. voor het jaar 2000 gebeurd is,rond oorlogtijd en de jaren 60 en 70 was het allemaal logisch dat je rookte ,maar nu toch niet meer .

De slotaflevering maakte wel aardig wat goed, haha. Die pa die effe zijn eigen dochter neerschoot. Wauw. Verder vond ik het een redelijke Nederlandse serie. Er zijn veel betere maar het was al met al wel genietbaar. Geen idee hoe dit dan verdergaat met S2. Ga die wel checken.