• 8.985.754 stemmen

American Horror Story - Seizoen 3 (2013-2014)

Alternatieve titels: Coven, American Horror Story: Coven

Ontwikkeld door: Ryan Murphy en Brad Falchuk

Met: Jessica Lange, Kathy Bates en Bodhi Schulz

Datum van release: woensdag 9 oktober 2013

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 3 via Disney+

Plot American Horror Story

American Horror Story is een Amerikaanse drama/horror serie bedacht door Ryan Murphy en Brad Falchuk. Ieder seizoen heeft een volledig op zichzelf staand verhaal met nieuwe personages. Dit betreft een bezeten huis (Murder House), een gekkenhuis (Asylum), een groep heksen (Coven), een tentoonstelling met aparte verschijnselen (Freak Show), een mysterieus hotel (Hotel), een boerderij waar gruwelijke dingen plaatsvinden (Roanoke), een sekte (Cult) en het einde der tijden (Apocalypse). Een aantal van de hoofdrolspelers duikt desondanks toch in meerdere seizoenen op, telkens in een andere rol.

Afleveringen Seizoen 3 (2013-2014)

1. 1. Bitchcraft

9 oktober 2013 (50 minuten)

Een jong meisje ontdekt dat ze een rare genetische afwijking heeft. Fiona Goode keert terug naar de stad.

2. 2. Boy Parts

16 oktober 2013 (50 minuten)

Fiona helpt Zoe en Madison met een ellendige situatie. Delphine heeft moeite met haar moderne leven. Cordelia moet een moeilijke beslissing maken over haar familie.

3. 3. The Replacements

23 oktober 2013 (50 minuten)

Fiona krijgt een onverwachtse protegé. Zoe probeert Kyle zijn oude leven terug te geven.

4. 4. Fearful Pranks Ensue

30 oktober 2013 (50 minuten)

Door Fiona's keuzes ontwaakt een decennia-lange wapenstilstand tussen de heksen van Salem en Marie Laveau. De Raad van Hekserij brengt een verrassingsbezoek aan de academie met een alarmerend bericht.

5. 5. Burn, Witch. Burn!

6 november 2013 (50 minuten)

Zoe ontdekt een nieuwe kracht. Fiona en Myrtle botsen met elkaar. Mevrouw LaLaurie wordt geconfronteerd met geesten uit het verleden.

6. 6. The Axeman Cometh

13 november 2013 (50 minuten)

Zoe, Queenie en Nan maken contact met een donkere geest. De nieuwe krachten van Cordelia zorgen voor een revelatie.

7. 7. The Dead

20 november 2013 (50 minuten)

Fiona begeeft zich in een gevaarlijke relatie. Queenie weet niet of ze wel moet blijven waar ze is. Cordelia maakt een beslissing over haar moeder.

8. 8. The Sacred Taking

4 december 2013 (50 minuten)

Cordelia roept de meiden op om haar te helpen met het stoppen van Fiona. De ruzie tussen Marie Laveau en Delphine loopt verder op.

9. 9. Head

11 december 2013 (50 minuten)

De aanvaller van Cordelia wordt bekend. Fiona kijkt of ze een front kan vormen tegen Marie. Nan komt achter de waarheid rondom Luke zijn verleden.

10. 10. The Magical Delights of Stevie Nicks

8 januari 2014 (50 minuten)

Cordelia komt achter de waarheid over Hank. Madison probeert haar concurrentie uit te schakelen.

11. 11. Protect the Coven

15 januari 2014 (50 minuten)

Fiona en Laveau staan lijnrecht tegenover 'The Corporation'. Cordelia doet een wanhopige opoffering.

12. 12. Go to Hell

22 januari 2014 (50 minuten)

Cordelia heeft een belangrijk visioen. Queenie's zoektocht naar Marie brengt haar naar verschillende uitersten.

13. 13. The Seven Wonders

29 januari 2014 (50 minuten)

Zoe, Madison, Misty en Queenie ondergaan de Seven Wonders test. Zeven magische uitdagingen zullen uitmaken wie de volgende supreme zal worden.

avatar van Scarafax

Scarafax

Ben wel fan van AHS, echter dit seizoen vond ik echt dramatisch. Moet ik ook wel eerlijk zeggen dat hekserij mij niet ligt, in tegenstelling tot de eerste twee seizoenen met geesten en een gekkenhuis.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1904 berichten

Verschrikkelijk seizoen vond ik dit, vooral omdat er veel te gemakkelijk met leven en dood werd omgegaan. Jessica Lange is geweldig, maar kon dit scenario niet redden.

Vanaf dit seizoen leek het alsof de schrijvers per aflevering schreven.

avatar van renzoroy_mm

Ik vond juist Murder House wel ok, Asylum vind ik het minste van de serie (niet dat ik het slecht vond, maar niet zo goed als de overige seizoenen), maar Coven overtrof zeker de 1e 2.. Kathy Bates weer in een goede psycho rol (wat zij goed kan, zie haar performance als annie wilkes in misery) Lange speelt goed en natuurlijk de bitchy maar toch oh zo sexy emma roberts.. Freak Show vond ik nog iets beter en Hotel is tot nu toe mijn favoriet

Meer dan prima seizoen dat heerlijk old-school aanvoelt. Ik heb normaal gesproken niet veel met heksen, maar het thema wordt hier op een frisse en interessante manier aangepakt. De toevoeging van Angela Bassett is een enorme aanwinst en ook Lange en Paulsen zijn weer heerlijk op dreef. Enige minpuntje is dat het einde opnieuw teleurstelt. Het lijkt een beetje de rode draad te zijn voor AHS; net als in seizoen 1 en 2 lijken de ideeën en de inspiratie gewoon op wanneer we bij de laatste paar afleveringen aankomen. . Al met al interessant seizoen en ik kijk uit naar seizoen 4.

Dit seizoen heb ik lang uitgesteld. Wel enkele flarden van gezien en het sprak mij echt niet aan. Noch het thema, noch de trailers, ... Murder House en Asylum konden mij zeker bekoren, zeer verslavend ook, muv de finales. Afronding is niet de schrijvers hun sterkste kant. Binnen een dikke week zit ik even zonder toegang tot andere bronnen, dus dan neem ik deze Coven mee op DVD. Benieuwd of ik het nu wel of niet zal kunnen waarderen. En dan kan ik ook verder met de latere seizoenen, die mij wél aanspreken. Nog aardig wat in te halen ...

Toch duidelijk het minste seizoen tot op dat moment, deze Coven. Waar de vorige seizoenen ondanks de soms wat warrige structuur aanvoelden als één sterk geheel dat alsmaar meer prijs gaf en dieper ging, voelde dit derde seizoen wat doelloos aan. Niet alle verhaallijnen klikken even vlot in elkaar, in tegendeel zelfs. Het lijkt alsof ze een teveel aan ideeën hadden en niet goed wisten wat precies te schrappen, alsof ze tijdens het draaien zaten te verzinnen hoe het in het verhaal moest passen. Er werd veel te veel op een hoopje gegooid.

Murder House was uiterst verslavend, Asylum haast fascinerend. Beide hadden wel last van een zwakkere finale, maar de drang om verder te kijken was constant aanwezig. Dat had ik zelden bij Coven. Ik heb ook effectief een paar keer effectief met mijn ogen gerold. Enerzijds omdat het in de grote lijnen zo hopeloos voorspelbaar was, -wat ik bij de eerder seizoenen absoluut niet had- , anderzijds omdat de spanning steeds teniet gedaan werd. Leven en dood betekenen weinig hier, waardoor er nooit enige vorm van voelbare dreiging is.

Een uitstekende Lange, Bates (top-toevoeging) en Paulson krikken het geheel omhoog. De rest doet het uiteraard ook niet slecht, maar kunnen weinig meer doen dan toegelaten met deze weinig interessant geschreven personages. Er zat amper vlees aan. Figuurlijk dan. De wegwerp-rol van Evan Peters is daar het beste voorbeeld van. Frances Conroy, wat een schitterende actrice is, had een ongelooflijk irritante rol.

Nóg een minpuntje, de regie en het camera-werk. "Stop nu toch eens met eindeloos rond te draaien en zet die camera recht!", dacht ik regelmatig.

Bon, dat klinkt allemaal negatief natuurlijk. Maar dat is enkel in vergelijking met de voorgaande seizoenen. Los daarvan en op zichzelf staand keek het uiteraard goed weg. In geen geval ondermaats, laat staan 'slecht' te noemen. Op meerdere vlakken blijft dit toch vrij kwalitatief als ik het vergelijk met andere series in het genre.

Hopelijk bevalt Freak Show mij opnieuw beter, waar ik eigenlijk wel vertrouwen in heb. Helaas wel met Emma Roberts, die ik absoluut niet graag bezig zie.

avatar van rebelkush_mm

rebelkush_mm

Op zich niet zo slecht, helaas twee zeer slechte en irritante actrices zoals Emma Roberts en Taissa Farmiga, die laatste kan nog heel wat leren van haar oudere zus.

Papa Legba en the Axeman vond ik wel tof.

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

De meningen zijn duidelijk verdeeld. Ik vond het sfeertje en de setting wel erg mooi. De horror is maar spaarzaam aanwezig maar toch wel onderhoudend.

• 1917 stemmen

Toch een flinke tik minder dan de voorgaande seizoenen - zeker Asylum vond ik erg goed!

Zoals Esteban hierboven reeds opmerkt: het scenario is een boeltje. Veel ideeën die half uitgewerkt worden (of zelfs dat niet), om daarna even snel plaats te maken voor de volgende plotse inval, lijkt het wel. Kathy Bates is wel een geweldige toevoeging aan de cast, zij weet altijd van die naargeestige, intrigerende personages met een hoek af neer te zetten op een schitterende manier. Jessica Lange speelt ook weer op haar kenmerkende manier (wat Emma Roberts ook probeert te doen, heb ik de indruk, al slaagt zij er vooral in wat ergernis te wekken). Taissa Farmiga mag na het eerste seizoen ook hier opdraven, maar vind ik heel wat minder indrukwekkend in deze nogal zouteloze rol (dat ligt niet enkel aan de actrice, hoor).

Uiteindelijk keek het wel goed weg, al voelde ik minder de aandrang een volgende aflevering aan te zetten na het spelen van de end credits. Het intro vond ik dan weer wel een erg gave variatie op het bekende thema. Een voldoende zit er wel in, wat mij betreft.

3 sterren