• 8.985.287 stemmen

Buffy the Vampire Slayer - Seizoen 1 (1997)

Alternatieve titel: Buffy, the Vampire Slayer: The Series

Ontwikkeld door: Joss Whedon

Met: Sarah Michelle Gellar, Nicholas Brendon en Alyson Hannigan

Datum van release: maandag 10 maart 1997

Eerst uitgezonden op: The WB (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot Buffy the Vampire Slayer

Buffy Summers is een door het lot uitverkoren geboren Slayer. Haar ouders zijn gescheiden en samen met haar moeder verhuist ze naar Sunnydale. Als ze op haar nieuwe school -Sunnydale High- komt, maakt haar Watcher, bibliothecaris Rupert Giles, haar duidelijk dat ze haar lot als Slayer niet uit de weg kan gaan. Een Watcher is de hoeder van een Slayer die op haar let, haar traint en haar met informatie en advies bijstaat. Haar lot is om (met name) vampiers te doden. Terwijl ze zich langzaam maar zeker met haar roeping verzoent, sluiten medestudenten Willow Rosenberg en Xander Harris zich bij haar aan, nadat die bij toeval achter haar geheim komen.

Afleveringen Seizoen 1 (1997)

1. 1. Welcome to the Hellmouth (1)

10 maart 1997 (42 minuten)

Buffy arriveert met haar moeder in Sunnydale en ontdekt dat haar nieuwe Wachter Rupert Giles zich daar bevindt. Ze is genoodzaakt om opnieuw te beginnen met het doden van vampieren en andere duistere machten, omdat Sunnydale nou net op een Hellemond blijkt te liggen.

2. 2. The Harvest (2)

10 maart 1997 (42 minuten)

Buffy hoort van haar Wachter het bloederige plan van De Meester. Hij is namelijk van plan tijdens de Bloedoogst via een volgeling van de Orde van Aurelius een poort te openen tussen zijn en onze wereld...

3. 3. Witch

17 maart 1997 (42 minuten)

Iemand gebruikt zwarte magie op de meisjes van de try-outs voor cheerleaders. De gang lijkt de aanrichter te hebben gevonden, maar schijn bedriegt...

4. 4. Teacher's Pet

24 maart 1997 (42 minuten)

Xander valt op de nieuwe invaldocente van biologie, waar meer achter kan schuilen dan op het eerste gezicht lijkt.

5. 5. Never Kill a Boy on the First Date

31 maart 1997 (42 minuten)

Het Slayer-zijn is in geheel conflict met het puberverlangen wanneer Buffy een date wil met de serieuze Owen. Ondertussen beraamt de Meester een plan om een machtige bondgenoot bij zicht te voegen.

6. 6. The Pack

7 april 1997 (42 minuten)

Na een schoolreisje naar de dierentuin zijn sommigen veel gemener dan ooit — en Xander voegt zich bij hen.

7. 7. Angel

14 april 1997 (42 minuten)

Buffy en Angel kussen elkaar voor het eerst en ze ontdekt wie Angel werkelijk is. Ondertussen bereidt Darla een gemeen plan voor om Buffy en Angel uit elkaar te drijven.

8. 8. I, Robot... You, Jane

28 april 1997 (42 minuten)

Een demon is losgelaten op het internet en betovert verschillende mensen, waaronder Willow die weigert te luisteren naar de waarschuwingen van haar dierbaren.

9. 9. The Puppet Show

5 mei 1997 (42 minuten)

Buffy en haar vrienden worden door de nieuwe rector Snyder gedwongen om mee te doen aan de talentenshow, waar onder de deelnemers een aantal doden vallen en er organen missen bij de slachtoffers.

10. 10. Nightmares

12 mei 1997 (42 minuten)

De inwoners van Sunnydale komen erachter dat hun nachtmerries uitkomen. Buffy vermoedt dat een mysterieuze jongen die rond de school hangt, er iets mee te maken heeft.

11. 11. Out of Mind, Out of Sight

19 mei 1997 (42 minuten)

Een onzichtbaar persoon zoekt een persoonlijke vendetta tegen de populaire Cordelia. Met enige tegenzin roept Cordelia de hulp van Buffy in.

12. 12. Prophecy Girl

2 juni 1997 (42 minuten)

Een boek met voorspellingen voorspelt dat Buffy tegen De Meester zal vechten en de confrontatie niet zal overleven.

avatar van Onslaught

Onslaught

Jeugdsentiment.

Eerste seizoen herkeken en nog steeds leuk!

Heb er nooit wat mee gehad, behalve S.MG. zelf dan misschien. Echter te weinig van gezien om een eerlijke stem uit te brengen.

avatar van Miszmi

Miszmi

Vroeger wel af en toe een aflevering gezien, geloof dat mijn broer de hele serie zelfs op videoband had, maar nooit de moeite genomen om de hele serie te bekijken. Bij gebrek aan beter, werd dat toch eens tijd.

Ik was 'De Meester' eigenlijk al wel vrij snel zat, vond dat verhaal eigenlijk niet zo denderend, terwijl het hele seizoen in grote lijnen daar natuurlijk wel om draait. Dit seizoen kijkt echter toch lekker weg en dat komt vooral door alles buiten dat verhaal om. Ik heb een beetje het gevoel dat dit seizoen vooral gericht is op het leren kennen van de personages en de verschillende monsters die ronddwalen, eigenlijk gewoon een beetje wennen aan alles wat de serie te bieden heeft. Inmiddels voor de helft gevorderd met het tweede seizoen en die bevalt mij tot nog toe een stuk beter. Wat meer diepgang in de personages, waar het in dit seizoen nog wat vlak is allemaal. Mogelijk komt dat ook door het feit dat dit seizoen minder afleveringen heeft dan de overige seizoenen en daardoor wat beperkter was.

Sarah Michelle Gellar is inderdaad wel daadwerkelijk de ster van de show, zij speelt haar rol als Buffy uitmuntend, waardoor de rest al snel wat matiger overkomt. Niemand is echt slecht, maar het is duidelijk dat de serie gedragen wordt door Gellar. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik dit in het tweede seizoen al iets minder vind. Boeiendere personages die erbij komen en de overige (vaste) cast lijkt hun plek daar ook beter gevonden te hebben. In dit seizoen echter nog niet en dat neem ik dus wel mee in mijn beoordeling van dit seizoen.

Alsnog krijgt het een ruime voldoende, het kijkt heerlijk weg en zo'n seizoen is ook geen probleem. Je hebt even rustig de tijd om alles vaste personages goed te leren kennen. Ik betwijfel echter wel of ik het geduld had gehad om elke week op een aflevering te moeten wachten, daar is dit seizoen wel wat aan de trage kant voor.

goldendream

Is dit een tienerserie of ook voor volwassenen?

goldendream schreef:

Is dit een tienerserie of ook voor volwassenen?

ik ben de serie nu voor de 8ste x aan het kijken en ben 34. Maar voor mij blijft het nostalgisch en nog steeds 1 van de betere series ooit gemaakt. Ik denk dat als je het nu voor het eerst ziet, het wel wat gedateerd is qua special effects enzo maar het acteerwerk en storytelling is geweldig

goldendream

Dank je wel voor het antwoord.

Nostalgische redenen heb ik niet aangezien ik de serie nooit zag.

Zou je de serie even sterk vinden als je die nu voor het eerst zag of speelt nostalgie een rol?

goldendream schreef:

Ja man, het acteerwerk is erg sterk, story telling is geweldig. De special effects zijn natuurlijk hier en daar wat gedateerd, maar ja. De serie bevat humor, drama, actie en mooie dames. Kijk gewoon en dan horen we wel wat je er van vind.

goldendream

Tja, door ziekte ben ik een tijd afwezig geweest op het werk en van een aantal collega's kreeg ik tijdens een bezoekje bol.com cadeaukaarten. Samen is dat een mooi bedrag om een heel dure serie of twee goedkopere te kopen. Deze is op een aanvaardbare prijs gezet, dus ja, misschien wel. The X-files overweeg ik ook.

goldendream schreef:

The X-files overweeg ik ook.

Die is ook zeker aan te raden. 2 van de beste 90's series en vallen bij mij nog steeds onder mijn favorieten. Beide heb ik laatst weer eens opnieuw gekeken

goldendream

Bij een inmiddels gesloten topic

Met een vraag over Buffy verwees Jordy me naar het forum. Vandaar komt het item hier. Wie helpt me bij de volgende vragen?

- Is deze serie een tienerreeks of voor alle leeftijden? (Voor zij die de serie om nostalgische redenen bewonderen en de serie als tiener zagen: zou je de serie even goed vinden als je hem nu voor het eerst zag?)

- Met welke series kan je Buffy vergelijken?

avatar van renzoroy_mm

Dat vroeg je toen ook al eens bij seizoen 1, toen had ik nog gereageerd... en waarom vragen, kijk gewoon en als je het niks vind kijk je wat anders.

goldendream

I know, en ik ben blij met je antwoord. Ik hoop gewoon op een aantal meningen.

Buffy is een nogal specifieke serie, in de zin van; niet iets dat vrijwel iedereen leuk vindt of dat je zomaar opzet. Je moet wel echt interesse hebben in dat soort genre. Zelf vind ik er niets aan; wat kinderachtig, beetje oubollig (typisch 90s) en het hele vampierengedoe heeft me nooit veel gedaan. Natuurlijk draait het niet alleen om vampieren en andere wezens, maar ook om coming-of-age en overige (tiener-)problemen; maar dit is al tig keer beter gedaan in andere series.

Ik sluit me overigens wel aan bij wat Renzory zegt: kijk een paar afleveringen (youtube) en beslis dan of het iets voor je is of niet.

avatar van renzoroy_mm

Tig x beter gedaan?? Zal er geen 1 kunnen noemen. Buffy was met vele dingen zijn tijd vooruit. Staat niet voor niets nog steeds op vele "beste series ooit gemaakt" lijsten en er zijn nu zelfs Buffy Studies (zie link) Buffy studies - Wikipedia - en.wikipedia.org plus dat het 1 van de belangrijkste series is in de geschiedenis van tv-series (zie onderstaand artikel). Ook zijn er zelfs 4 soundtrack cd's toen gereleased en momenteel is er (uiteraard) een reboot in ontwikkeling.

Impact on television

Commentators of the entertainment industry including The Village Voice, PopMatters, Allmovie, The Hollywood Reporter, The Washington Post have cited Buffy as "influential."[93] Some citing it as the ascent of television into its golden age.[143] Stephanie Zacharek, in the Village Voice, wrote "If we really are in a golden age of television, Buffy the Vampire Slayer was a harbinger."[144] Robert Moore of Popmatters also expressed these sentiments, writing "TV was not art before Buffy, but it was afterwards," suggesting that it was responsible for re-popularizing long story arcs on primetime television.[145][146]

Its effect on programming was quickly evident. Autumn 2003 saw several new shows going into production in the U.S. that featured strong females who are forced to come to terms with supernatural power or destiny while trying to maintain a normal life.[147] These post-Buffy shows include Dead Like Me, Joan of Arcadia, Tru Calling, Veronica Mars and Teen Wolf. Bryan Fuller, the creator of Dead Like Me, said that "Buffy showed that young women could be in situations that were both fantastic and relatable, and instead of shunting women off to the side, it puts them at the center."[147] In the United Kingdom, the lessons learned from the impact of Buffy influenced the revived Doctor Who series (2005–present),[148] and executive producer Russell T Davies has said:

Buffy the Vampire Slayer showed the whole world, and an entire sprawling industry, that writing monsters and demons and end-of-the world is not hack-work, it can challenge the best. Joss Whedon raised the bar for every writer—not just genre/niche writers, but every single one of us.[149]

As well as influencing Doctor Who, Buffy influenced its spinoff series Torchwood.[150]

Several Buffy alumni have gone on to write for or create other shows. Such endeavors include Tru Calling (Douglas Petrie, Jane Espenson and lead actress Eliza Dushku), Wonderfalls (Tim Minear), Point Pleasant (Marti Noxon), Jake 2.0 (David Greenwalt), The Inside (Tim Minear), Smallville (Steven S. DeKnight), Once Upon a Time (Jane Espenson), and Lost (Drew Goddard and David Fury).

Wie weet, wellicht dat ik ooit nog wat tijd heb om deze show een nieuwe kans te geven.

avatar van renzoroy_mm

Zeker een x doen dikdik55 special/make up effects zijn wel hier en daar wat gedateerd, maar als je daar beetje door heen kan kijken dan komt het vast goed

En Daantje? Al begonnen?

goldendream

Eindelijk eens tijd gevonden en de eerste 4 afleveringen bekeken.

Gellar is een schatje, maar voorlopig valt de serie licht uit. Ik dacht dat Buffy in het eerste seizoen langzaamaan haar krachten zou ontdekken en er leren mee omgaan, maar vanaf aflevering 1 kent ze die al en staat ze al haar vrouwtje.

De schoolsetting maakt alles ongeloofwaardig. Vampieren op school, een heks, een groot menseninsect, een vermoorde leraar, vermoorde leerlingen, maar geen reden om de school even te sluiten. Het leventje gaat zijn gangetje. Diepgang is ver te zoeken.

goldendream

Intussen 8 episodes bekeken en het blijft spannend op dat schooltje: zelfs een vermoorde directeur of leerlingen die hyena's worden en uiteindelijk verscheurd worden, betekent geen tijdelijke sluiting of droevige stemming. Nu lijkt het wel dat ik de serie afbreek, en toegeven, dat doe ik een beetje, maar eerlijk is eerlijk: het is heel vermakelijk en ontspannend. Leve Buffy, het schattige vampierendodertje.

goldendream

Het korte seizoen bekeken.

Er kunnen veel kritieken geuit worden: ongeloofwaardig, geen sterke humor, veel te veel in een aflevering gepropt waardoor de spanning niet langzaamaan opgedreven wordt, geen diepgang in de karakters ... Dat het soms aan de films van Twilight doet denken, doet er ook geen deugd aan. Het meest vervelende vind ik de setting: de strijd tegen het kwade en de vampieren wordt gestreden door pubers in een Amerikaanse school. Tja? Hallo?

Daartegenover staat wel dit: het is aangenaam en ontspannend. Buffy is natuurlijk ook een schatje.

De zwakste episode: NIghtmares (overdadig tot en met)

De sterkste aflevering: Angel (iets meer emoties bij de personages)

De slotaflevering: heeft sterke elementen, maar het einde is er weer helemaal over waardoor de spanning wegebt. Het gebruik van het bijbelvers is totaal uit de context gerukt. De scène in de bib waar Buffy Angel terugziet, is wel sterk.

Verwachtingen voor seizoen 2: hopelijk meer diepgang in de personages en een gevaarlijkere tegenstander (geef toe: the master is een loser hé). Bij Xena vond ik het eerste seizoen ook zwakker dan de latere. Alleen werd daar de strijd tussen goed en kwaad gestreden in een passend tijdperk door volwassen krijgers. Toch iets passender.

Tot slot het aantal sterren: de ongeloofwaardigheid en de oppervlakkigheid wegen zwaar door, maar de amusementswaarde en het hoge aaibaarheidsgehalte van Buffy laten me toch op 3.5 sterren uitkomen.

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Ik heb dit seizoen misschien wel drie keer helemaal gezien en het blijft heel erg leuk! Er komen nog betere seizoenen aan, maar het is wel een leuk intro meestal elke aflevering weer met nieuwe verhalen. Je leert de personages goed kennen en zo ook hun struggles. Vooraf Buffy zelf wordt sterk neergezet en je leeft echt met haar mee hoeveel last er op haar schouders ligt voor een meisje van 16.

Alle afleveringen vind ik leuk en er is geen één die buiten de boot valt, maar natuurlijk valt de laatste aflevering Prophecy Girl op. Die is toch wel de beste.

Angel is natuurlijk cute uiteraard.

Dat we niet een heel seizoen krijgen waarbij Buffy haar krachten nog krijgt en moet ontdekken vind ik geen probleem. Was leuk geweest als het wel was te zien, maar ik denk dat het daardoor te laat op gang komt. Omdat dit seizoen maar weinig afleveringen heeft. Het is fijn om haar meteen in actie te zien en gelijk te krijgen wat je hoopt te zien. Ze wordt ook langzaam steeds beter dus het is niet dat ze alles al weet en geleerd heeft. Ze weet eigenlijk niet eens of ze hiermee wel verder wil gaan, maarja ze heeft geen keus, she is the chosen one.

avatar van badfans69

badfans69

Sarah Michelle Gellar remembers 'Buffy' - yahoo.com

'Buffy the Vampire Slayer' at 25: Sarah Michelle Gellar remembers 'uphill battle' for success