• 8.985.515 stemmen

Once upon a Time - Seizoen 1 (2011-2012)

Show titel: Once upon a Time

Ontwikkeld door: Edward Kitsis, Adam Horowitz, Adam Horowitz en Edward Kitsis

Met: Ginnifer Goodwin, Jennifer Morrison en Lana Parrilla

Datum van release: zondag 23 oktober 2011

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot Once upon a Time

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

Afleveringen Seizoen 1 (2011-2012)

1. 1. Pilot

23 oktober 2011 (42 minuten)

De 28-jarige Emma Swan krijgt bezoek in Boston van Henry - de tienjarige zoon die ze jaren geleden heeft afgestaan.Henry vertelt dat Emma de vermiste dochter is van Sneeuwwitje en Prins Charming, die weggestuurd werd uit het Sprookjesland om haar te beschermen tegen de vloek van de Boze Koningin. Hij vraagt om haar hulp, maar Emma gelooft geen woord van Henry's verhaal en brengt hem terug naar zijn pleegmoeder Regina in Storybrooke. In dit vreemde stadje lijkt de magie vergeten,maar toch heel dichtbij. Emma begint te vermoeden dat sprookjes de wereld nog niet uit zijn...

2. 2. The Thing You Love Most

30 oktober 2011 (41 minuten)

De gemene Regina stelt alles in het werk om Emma Swan te verdrijven uit het magische plaatsje Storybrooke. Ze wil ervoor zorgen dat haar pleegzoontje Henry niet meer met Emma in contact komt. Ondertussen wordt duidelijk hoe de vloek van de Boze Koningin zijn huiveringwekkende gevolgen heeft voor de sprookjeswereld.

3. 3. Snow Falls

6 november 2011 (42 minuten)

Op verzoek van Henry, lukt het Emma om Mary Margaret ervan te overtuigen dat ze een bezoek moet brengen aan het ziekenhuis. Ze moet voorlezen uit het sprookjesboek aan John Doe, die in coma ligt, en staat perplex van de gevolgen die dat heeft. Ondertussen, in de sprookjeswereld, ontmoeten Sneeuwwitje en Prins Charming elkaar voor de eerste keer op een heel onverwachte wijze.

4. 4. The Price of Gold

13 november 2011 (45 minuten)

Emma probeert een jonge zwangere vrouw te redden uit de klauwen van Mr. Gold. Ondertussen maakt Assepoester, in de sprookjeswereld die ooit was, een afspraak met Repelsteeltje waar ze nog spijt van krijgt.

5. 5. That Still Small Voice

27 november 2011 (45 minuten)

Terwijl Emma waarneemt voor sheriff Graham, begint de aarde te trillen en ontstaat er een mysterieuze zinkput aan de rand van de stad. De nieuwsgierige Henry zet zijn leven op het spel wanneer hij de put onderzoekt om te kijken of er een connectie te vinden is tussen de inwoners van Storybrooke en de sprookjeswereld. Ondertussen verlangt Japie Krekel in de sprookjeswereld ernaar om het familiebedrijf te verlaten om de persoon te kunnen worden die hij wil zijn.

6. 6. The Shepherd

4 december 2011 (45 minuten)

David, alias John Doe, moet beslissen of hij bij Kathryn blijft of dat hij kiest voor Mary Margaret, op wie hij op onverklaarbare wijze smoorverliefd is geworden. Terwijl Emma sheriff Graham betrapt op een leugen, wordt in Prins Charming in de sprookjeswereld geconfronteerd met een levensbepalende gebeurtenis die zijn lot voor altijd zal veranderen.

7. 7. The Heart Is a Lonely Hunter

11 december 2011 (45 minuten)

Terwijl Storybrooke rouwt om het verlies van een van zijn inwoners, begint iemand zich het verleden in de sprookjeswereld te herinneren. Ondertussen, in diezelfde sprookjeswereld, probeert de Boze Koningin een harteloze huurmoordenaar in te schakelen om Sneeuwwitje te vermoorden.

8. 8. Desperate Souls

8 januari 2012 (45 minuten)

Regina en Mr. Gold spelen een vuil politiek spelletje, wanneer Emma zich verkiesbaar stelt voor een openbare functie in Storybrooke en het opneemt tegen Sidney. Ondertussen, in de sprookjeswereld, probeert Repelsteeltje de sterkste krachtbron op te sporen om zijn zoon te helpen de verschrikkingen van een zinloze oorlog af te wenden.

9. 9. True North

15 januari 2012 (45 minuten)

Emma probeert wanhopig de biologische vader van twee dakloze kinderen op te sporen, voordat zij van elkaar gescheiden worden en in het pleegzorgsysteem belanden. Omdat Emma in een soortgelijke situatie is opgegroeid, wil zij voorkomen dat de twee kinderen hetzelfde overkomt. Ondertussen, in de sprookjeswereld, worden Hans en Grietje door de Boze Koningin gedwongen om een belangrijk artefact te stelen van een blinde heks.

10. 10. 7:15 A.M.

22 januari 2012 (45 minuten)

Mary Margaret en David worstelen nog steeds met hun onbeantwoorde liefdesgevoelens. Emma en Regina zijn achterdochtig over een mysterieuze, nieuwe vreemdeling in Storybrooke. Ondertussen, in de sprookjeswereld, probeert Sneeuwwitje haar gebroken hart te helen terwijl de bruiloft van Prins Charming en de dochter van Koning Midas nadert.

11. 11. Fruit of the Poisonous Tree

29 januari 2012 (45 minuten)

De terneergeslagen Sidney vraagt Emma's hulp om de corrupte praktijken van Regina bloot te leggen. Mary Margaret en David spreken stiekem met elkaar af. Ondertussen, in de sprookjeswereld, vindt koning Leopold een wonderlamp waarin een geest huist. Koning Leopold mag drie wensen doen, met de waarschuwing dat hij voorzichtig moet zijn.

12. 12. Skin Deep

12 februari 2012 (45 minuten)

Na een inbraak bij Mr. Gold houdt Emma hem in de gaten, omdat hij mogelijk het heft in eigen handen wil nemen. Mary Margaret, Ruby en Ashley gaan gezellig met elkaar uit op Valentijnsdag. Ondertussen, in de sprookjeswereld, stemt Belle in met een noodlottige overeenkomst waarbij ze haar vrijheid opgeeft om haar stad te redden van de Ogers.

13. 13. What Happened to Frederick

18 februari 2012 (45 minuten)

David besluit een einde te maken aan zijn huwelijk en Kathryn te verlaten voor Mary Margaret. Ondertussen, in de sprookjeswereld, is Prins Charming op zoek naar Sneeuwwitje. Tegelijkertijd besluit hij Abigail te helpen in een gevaarlijke zoektocht naar een kostbaar voorwerp dat ze verloren heeft.

14. 14. Dreamy

4 maart 2012 (45 minuten)

Mary Margaret helpt Leroy bij het verkopen van kaarsen op een festival. Emma doet onderzoek naar de plotselinge verdwijning van Kathryn. Ondertussen, in de sprookjeswereld, heeft de dwerg Grumpy een verboden romance met de mooie maar onhandige fee Nova.

15. 15. Red-Handed

11 maart 2012 (45 minuten)

Ruby verdwijnt plotseling, nadat ze gezien is met een mysterieuze man. Emma ondervraagt David over de verdwijning van Kathryn. Ondertussen, in de sprookjeswereld, worden Roodkapje en haar dorpsgenoten gevangen gehouden door een bloeddorstige wolf.

16. 16. Heart of Darkness

18 maart 2012 (45 minuten)

Mary Margaret huurt Mr. Gold in als haar advocaat, nadat Emma haar heeft moeten arresteren op verdenking van de moord op Davids vrouw Kathryn. Ondertussen is Sneeuwwitje nog onder de invloed van Repelsteeltjes drankje. Prins Charming moet zien te voorkomen dat zij de Boze Koningin gaat vermoorden.

17. 17. Hat Trick

25 maart 2012 (45 minuten)

Terwijl ze op zoek is naar de vermiste Mary Margaret, wordt Emma gekidnapt door een man. Zijn voorliefde voor hoeden heeft hem tot de rand van de waanzin gedreven. Ondertussen weet de Boze Koningin een magiër over te halen om een laatste klusje voor haar te klaren. Hij moet naar Wonderland om iets te stelen van de Hartenkoningin.

18. 18. The Stable Boy

1 april 2012 (45 minuten)

Emma zoekt nog steeds overal naar enig bewijs dat Mary Margaret onschuldig is aan de moord op Davids vrouw Kathryn. Ondertussen moet de jonge Regina een belangrijke keuze maken. Als ze trouwt met de liefde van haar leven, verraadt ze haar moeder Cora. Kiest ze voor een koninklijk huwelijk, dan zal ze een rijk maar liefdeloos leven leiden. Ook wordt duidelijk waarom de Boze Koningin zo'n hekel heeft aan Sneeuwwitje.

19. 19. The Return

22 april 2012 (45 minuten)

Mr. Gold probeert achter de ware identiteit van August te komen. Emma confronteert Regina met haar betrokkenheid bij de verdwijning van Kathryn. En David probeert het goed te maken met Mary Margaret. In het Sprookjesland is Repelsteeltje bereid er alles aan te doen om zijn krachten in te leveren en weer de liefhebbende vader te worden die hij ooit was.

20. 20. The Stranger

29 april 2012 (45 minuten)

August neemt Emma mee op reis om haar te laten zien hoe ze Regina kan verslaan en mogelijk de voogdij over Henry kan krijgen. Terwijl Mary Margaret terug aan het werk gaat, grijpt Regina haar kans om David te verleiden. Ondertussen staat in het Sprookjesland de vloek van de Boze Koningin op uitbarsten. Geppetto stemt ermee in om de dochter van Sneeuwwitje en Prins Charming te redden, op voorwaarde dat ook zijn zoon gered kan worden.

21. 21. An Apple Red As Blood

6 mei 2012 (45 minuten)

Henry probeert Emma over te halen om te blijven in Storybrooke als redder van de verdwaalde sprookjesfiguren, terwijl Regina aan een plannetje werkt om voorgoed van Emma af te zijn. Ondertussen roept Sneeuwwitje in het Sprookjesland de hulp in van medestanders die de Boze Koningin willen aanvallen om de Sprookjesprins te kunnen redden.

22. 22. A Land Without Magic

13 mei 2012 (45 minuten)

Emma en Regina slaan de handen ineen om een manier de vinden om Henry's leven te redden. Ondertussen probeert Prins Charming te ontsnappen aan de klauwen van de Boze Koningin. Hij wil terug naar Sneeuwwitje, niet wetend dat zij al een hap heeft genomen van de vergiftigde appel.

avatar van aburex_mm

aburex_mm

Leuk begin van deze serie. Ben echter benieuwd hoe ze daar momenteel 6 seizoenen daar aan verder gaan werken.

Leuker dan ik had verwacht! Ik weet nog dat NET5 de serie enkele jaren geleden heeft uitgezonden. De spotjes spraken me toen wel aan, maar ik heb uiteindelijk nooit ook maar één aflevering gezien. Toen ik zag dat de serie op Netflix stond, besloot ik het alsnog een (late) kans te geven.

De verteltechniek spreekt mij erg aan. Ik vind het gaaf als men erin slaagt om meerdere verhalen (in dit geval sprookjes) met elkaar te verweven zonder dat de continuïteit daar in opvallende mate onder te lijden heeft. Als er iets is wat Once Upon a Time écht goed doet, is het dat wat bij betreft. Het steekt goed in elkaar en maakt je iedere aflevering nieuwsgierig naar wat er nog volgen gaat. Ook het acteerwerk en de aankleding vallen in positieve zin op. De sprookjeswereld is bijzonder mooi vormgegeven.

Enige jammere is dat de CGI zo nu en dan te wensen overlaat. Dan duid ik met name op de wezens uit de sprookjeswereld (de wolf, de draak) die regelrecht uit een oud computerspel lijken te komen. Uiteindelijk is dit een te klein aspect om de serie echt teniet te doen, maar ik hoop stiekem wel dat dit nog wat beter wordt in de vervolgseizoenen. Verder stel ik mezelf de vraag die ook hierboven al gesteld wordt: 'gaat de serie erin slagen om de huidige interesse vast te blijven houden?'. Daar zal ik snel genoeg achter komen, want dit seizoen nodigt in ieder geval wel uit om de rest ook te gaan bekijken.

Favoriete personage is overigens Rumpelstiltskin. Interessant achtergrondverhaal en je hebt geen idee aan welke kant hij staat. Goed neergezet door Robert Carlyle.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Hmm moet nog wennen aan deze serie. 2.5

avatar van Karst

Karst

Niet heel goed. Matig acteerwerk en helaas is het verhaal ook nog niet heel interessant of spannend. Ik vind het vrij lastig tot nu toe. Het gegeven is wel leuk. Het hadden wat mij betreft wel wat minder afleveringen mogen zijn en iets minder romantisch geneuzel. Beetje een chick flick nu.

avatar van LiaKna

LiaKna

Je moet er van houden maar wat vond ik dit toch een geweldig seizoen. En ik heb hem al meerdere keren gekeken. Dit omdat ik het gewoon geweldig vind hoe ze de sprookjes in deze serie hebben gemaakt.

Bekijk hier mijn volledig beoordeling: review once upon a time

De eerste drie seizoenen vind ik nog wel leuk maar na het derde seizoen wordt het al minder. Er zijn naar mijn mening te veel personages bij gekomen, dat is erg jammer. Ook snap ik niet waarom sommige sprookjesfiguren (zoals Cinderella) dubbel zijn.