• 8.985.812 stemmen

American Horror Story - Seizoen 6 (2016)

Alternatieve titels: Roanoke, American Horror Story: Roanoke

Ontwikkeld door: Ryan Murphy en Brad Falchuk

Met: Adina Porter, Cuba Gooding Jr. en Sarah Paulson

Datum van release: woensdag 14 september 2016

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 6 via Disney+

Plot American Horror Story

American Horror Story is een Amerikaanse drama/horror serie bedacht door Ryan Murphy en Brad Falchuk. Ieder seizoen heeft een volledig op zichzelf staand verhaal met nieuwe personages. Dit betreft een bezeten huis (Murder House), een gekkenhuis (Asylum), een groep heksen (Coven), een tentoonstelling met aparte verschijnselen (Freak Show), een mysterieus hotel (Hotel), een boerderij waar gruwelijke dingen plaatsvinden (Roanoke), een sekte (Cult) en het einde der tijden (Apocalypse). Een aantal van de hoofdrolspelers duikt desondanks toch in meerdere seizoenen op, telkens in een andere rol.

Afleveringen Seizoen 6 (2016)

1. 1. Chapter 1

14 september 2016 (41 minuten)

Een jong stel verhuist naar een boerderij in North Carolina, nadat ze al hun spaargeld daarin hebben geïnvesteerd. Bovennatuurlijk fenomenen beginnen te verschijnen en de dingen zijn niet zoals ze lijken.

2. 2. Chapter 2

21 september 2016 (41 minuten)

Matt en Shelby vinden een verontrustende video in een verborgen kelder. Lee's dochter raakt bevriend met een meisje genaamd Priscilla. De mysterieuze gebeurtenissen blijven doorgaan.

3. 3. Chapter 3

28 september 2016 (41 minuten)

Iedereen helpt met het zoeken naar Flora. Een medium is de enige die nog hoop biedt dat Flora wordt gevonden. De identiteit van de Butcher wordt onthult.

4. 4. Chapter 4

5 oktober 2016 (41 minuten)

Scathatch laat haarzelf voor het eerst zien en maakt duidelijk wat ze wil. Tomasyn en de anderen geesten hebben andere plannen.

5. 5. Chapter 5

12 oktober 2016 (41 minuten)

De Millers proberen uit het huis te vluchten met de hulp van een onverwachte bondgenoot. Hun poging mislukt echter, doordat ze in de handen vallen van de Polk familie.

6. 6. Chapter 6

19 oktober 2016 (41 minuten)

De producent van My Roanoke Nightmare besluit om zijn successerie op te volgen met een tweede seizoen... en stopt de acteurs en hun echte versies in hetzelfde huis tijdens Blood Moon.

7. 7. Chapter 7

26 oktober 2016 (41 minuten)

Er breekt chaos uit wanneer Audrey, Monet en Lee via de geheime tunnel proberen te ontsnappen. Shelby leert Matt waarom ze terug kwam naar het huis. Agnes denkt aan een carrièreverandering.

8. 8. Chapter 8

2 november 2016 (41 minuten)

Lee, Audrey en Monet proberen te ontsnappen aan de Polks. Shelby en Dominic zitten gevangen door de geesten in het huis.

9. 9. Chapter 9

9 november 2016 (41 minuten)

Drie fans van My Roanoke Nightmare bezoeken het huis, niet wetende dat ze op het slechtste moment zijn gekomen. Lee en Audrey proberen de camera te herstellen en een nieuwe bezoeker blijkt niet echt te kunnen helpen.

10. 10. Chapter 10

16 november 2016 (41 minuten)

Na Three Days in Hell wordt Lee verdacht van een driedubbele moord. Ze wordt geïnterviewd door Lana Winters. Spirit Chasers bezoekt het Roanoke huis tijdens de bloedmaan.

avatar van centurion81

centurion81

• 2038 berichten

Seizoen 6 lijkt zijn inspiratie te halen bij de klassieker Children of the Corn!

Miszmi

De eerste aflevering zojuist bekeken, weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken. Op zich zal het niet moeilijk zijn om met zo'n verhaal een seizoen vol te krijgen, maar betwijfel of ik het zie zitten dat het verhaal wordt verteld door de mensen 'die het meegemaakt hebben'. Verwacht wel dat dit het gehele seizoen zo blijft, maar zie daar niet zo de meerwaarde van. Ik word er behoorlijk door uit het verhaal gehaald.

Daan258

Toen ik vandaag de teaser zag was ik behoorlijk hyped .

DIt 6e seizoen lijkt echt een mix te worden tussen: Paranormal Activity, Blair Witch, Evil Dead, The Conjuring enz. Tenminste dit is echt het eerst wat ik dacht dus ik ben echt zeer benieuwd wat het zal worden.

SillyBilly23

Veel verwijzingen naar andere horrorfilms, dat viel me ook op naar het einde. Vind het jammer dat de commerciële documentaire-stijl soms de sfeer en spanning wat breekt. Je komt niet volledig in het verhaal op die manier. Maar misschien wijken ze nog wel af van die vertelwijze en komen ze met een paar twists. Ik blijf in elk geval verder kijken en zie wel. Met de cast kan het in elk geval al niet mislopen denk ik

Daan258

Inderdaad is de cast bij deze serie altijd uitstekend. Vond het ook heel erg tof dat ze Cuba Gooding Jr hebben toegevoegd aan het nieuwe seizoen.

Daan258 schreef:

Eens! In American Crime Story zette hij ook een uitstekende rol neer. Heb die serie echter nooit afgekeken, omdat ik het verhaal wel ken en dus niet echt werd meegesleept door de gebeurtenissen. De afleveringen die ik wel heb gezien, was ik met name van hem zeer gecharmeerd.

Miszmi

Nog vier afleveringen te gaan en ben eerlijk gezegd nog steeds geen fan. Ergens wel van het verhaal, dat spreekt mij wel aan en is eigenlijk zeer veelbelovend. Het verhaal wordt echter chaotisch gebracht en er zijn (nog) veel onduidelijkheden. Ik wil mij nog niet wagen aan een cijfer, ben toch benieuwd of het einde allemaal wat beter gaat worden.

Het grootste nadeel voor mij tot nu toe: Tijdens de eerste vijf afleveringen weet je al dat er niemand doodgaat, aangezien zij het verhaal nog vertellen. Nu is er al verteld dat iedereen dood is, op één na, wat de spanning toch eigenlijk ook wel weghaalt. Je kan nog wel nadenken wie het heeft overleefd, maar spanning in de scenes zal minder worden, omdat je weet dat bij dreiging de kans groot is dat het personage wordt afgeslacht.

SillyBilly23

Ik heb het gevoel dat ik teveel Game of Thrones ofzo heb gekeken. Zo een zotte twist was dit toch niet in aflevering 6? Wat een hype zeg... Hoewel ze nog een paar trucs achter de hand kunnen houden natuurlijk Ik vind trouwens de acteurs die nu in het huis zitten enorm storend dus het maakt me niet veel uit dat ze eraan gaan... Ik blijf wel kijken natuurlijk

Miszmi

tussengas, ik kan je niet quoten, dus dan maar even zo: wat zou die 'zotte twist' moeten zijn dan? Dat is mij volledig ontgaan en ik kijk niet eens naar GoT . Heb geen echte twist kunnen ontdekken. Ik hoop dat ze nog een paar trucs achter de hand hebben, want tot nu toe kan het mij totaal niet boeien. Jammer toch eigenlijk wel, misschien ben ik de enige, maar ik vind het verhaal daadwerkelijk heel interessant!

SillyBilly23

Er was op voorhand veel over te doen op internet dat de 6e aflevering een grote twist zou bevatten in het verhaal die niemand zou kunnen voorspellen. En die was dus dat de acteurs opnieuw in het huis gaan maar deze keer niet 'gespeeld' en dat ze bijna allemaal zullen sterven. Ik vond dat niet zo spectaculair en zelfs redelijk voorspelbaar. Dus dat bedoelde ik

Op gebied van horror en gore is dit seizoen één van de beste tot nu toe, hoewel ik Asylum net nog iets enger vond. Maar het verhaal vind ik niet wauw (los van de geschiedenis) en de personages zijn ook ineens veel oppervlakkiger geworden. Daarom hoop ik dat er nog meer verrassingen zitten aan te komen

Miszmi

tussengas, op de één of andere manier kan ik berichten van jou niet quoten, erg vreemd. Ik lees je bericht echter nu pas. Dat was voor mij ook niet echt een twist nee. Je wist dat er nog iets moest komen en nog een half seizoen vullen met hoe het nu met iedereen gaat zou erg saai worden. Dat was dus erg voorspelbaar. Ik verwacht nog wel een grote twist, iets in de richting van dat de overlevende onderdeel is van het geheel of zelfs allang een 'geest' is. In de aflevering van gisteren, aflevering 8, vond ik wel een leuke twist zitten. Had het totaal niet zien aankomen. Ik weet natuurlijk niet of jij het al hebt gezien, dus zal het ook niet met spoilertags vermelden. Ik vermoed dat je na het zien van de aflevering sowieso wel weet wat ik bedoel.

Ben benieuwd wat ze nog uit de kast weten te toveren. Nog twee afleveringen te gaan en tot zover we weten drie overlevenden. Al valt daar ook nog wat over te zeggen met het eind van deze aflevering. Qua gore ben ik het absoluut met je eens, mijn maag is toch al wel een paar keer flink omgekeerd, met name de laatste twee afleveringen, en met alle horrorfilms die ik inmiddels heb bekeken is mijn maag aardig sterk . Qua spanning was Asylum inderdaad sterker, maar dat blijf ik dan ook nog steeds het allerbeste seizoen vinden.

SillyBilly23

Net de laatste aflevering bekeken en weet eerlijk gezegd niet goed wat ik van dit seizoen moet denken

Het aanvankelijk interessante thema rond de 'lost colony Roanoke' wordt helaas zwak uitgewerkt. Daarnaast is het moeilijk om voeling te krijgen met de personages, en dan heb ik het vooral over het tweede deel van het seizoen. Hier had ik in de andere seizoenen nooit problemen mee dus dat is wel een afknapper. Natuurlijk helpt het niet echt als je op voorhand weet dat ze bijna allemaal worden afgemaakt Misschien komt het ook daardoor dat ik dit seizoen minder goed vond. Niet omdat iedereen sterft, maar vooral omdat alles zó voorspelbaar was. In feite herhaalt hetzelfde verhaal zich steeds opnieuw: met de originele personages en acteurs, de studenten... Dat met die laatste had totaal geen meerwaarde behalve enkele videobeelden die in de laatste aflevering worden getoond. Het verhaal was op dat moment al zo afgezaagd dat ik uitkeek naar het einde. En dan zwijgen we nog over de 'spirit chasers' waarvoor helaas ook geen mooi lot is weggelegd

Wat wel uitstijgt in dit seizoen boven de andere, is de horror. Terwijl het in het eerste seizoen nog vaak om de mystery en suspense ging, gaat het er in dit seizoen veel explicieter aan toe. Dit merkte ik ook al bij 'Hotel' maar in 'Roanoke' is de gore erg aanwezig en soms ziekelijk. Op veel momenten is het ook gewoon een slasherserie waarnaar je aan het kijken bent. Maar de ene kill na de andere, dat hoefde voor mij niet.

De laatste aflevering vond ik opnieuw wat beter maar in het algemeen moet ik toch besluiten dat ik er meer van verwacht had. Seizoen 2: 'Asylum' blijft mijn favoriet

Miszmi

Eigenlijk heeft mijn voorganger alles al perfect verwoord en sluit ik mij daar volledig bij aan. Tevens staat er ook al veel in mijn voorgaande berichten geschreven. Ik blijf het verhaal leuk en interessant vinden, maar nergens kom ik er echt in. Dit heeft mede te maken met het feit dat je op voorhand al voorgeschoteld krijgt wat er gaat gebeuren.

Ergens ben ik blij dat het seizoen voorbij is, het is allemaal vrij langdradig en de eerste en tweede helft van het seizoen zijn gewoon herhalingen van elkaar, met af en toe iets extra's toegevoegd. Nergens word je echt verrast. In het begin van de laatste aflevering had ik wel even een 'wtf momentje', maar gelukkig werd al snel duidelijk dat dit een oud filmpje was. Heel even was ik bang dat we te zien zouden krijgen dat alles één grote grap was geweest. Dat had het nog erger gemaakt.

Ondanks dat het nergens echt spannend wordt, wordt het ook nergens echt slecht. Het horrorgehalte is prima, mogelijk het beste van alle seizoenen. De spanning op zich wordt goed opgebouwd, maar doordat de makers van te voren al hebben gezegd dat er slechts één overlevende is, weet je van te voren al dat zo'n spannend moment gevolgd zal worden met de dood. Dit is denk ik de grootste fout uit dit seizoen geweest. Ik heb het gevoel dat het allemaal zoveel beter was geweest als je het niet had geweten.

De laatste aflevering is ook nergens echt bijzonder, maar zo slecht als die van seizoen 5 vond ik hem niet. In seizoen 5 was ik een week na de finale ijverig op zoek naar de volgende aflevering, toen pas kwam ik erachter dat ik een week eerder naar een finale had zitten kijken. Hier is dat gelijk duidelijk, het wordt 'waardig' afgesloten. De aflevering zelf springt er nergens tussenuit, maar het einde vond ik nog wel leuk en zeer gepast bij dit seizoen.

Al met al kom ik uit op een krappe voldoende, met name omdat het nergens echt slecht wordt. Ik kan nog wel over de acteerprestaties gaan praten, maar deze zijn zoals ik ze gewend ben: van hoog niveau. Cuba Gooding Jr. is een zeer leuke toevoeging en mag wat mij betreft ook ieder seizoen terugkeren. Zoals altijd ben ik wel heel benieuwd naar het volgende seizoen, al weet ik dat het seizoen 2 nooit zal gaan overtreffen.

Voor het eerst in tijden dat ik een American Horror Story seizoen helemaal wilde uitkijken. Normaal gesproken stop ik halverwege het seizoen en kijk ik het later een keer verder, maar deze keer toch maar liefst zes afleveringen in een weekend kunnen kijken.

De serie had veel last van het feit dat het eentonig werd en dat het leek alsof de schrijvers niet wisten waar de verhalen naartoe moesten Dit keer was de verhaallijn en het camerawerk drastisch veranderd en was er een duidelijk begin en einde. Ook de acteurs leken iets minder geforceerd in de verhalen, hoewel het er toch wel enorm veel waren. Adina Porter was een leuke toevoeging.

De omslag halverwege het seizoen was leuk bedacht, maar heb uiteindelijk meer genoten van de eerste helft. De tweede helft was over the top en daardoor meer een komedie- dan een horrorserie. Ook kan ik de stem van Gooding Jr. niet serieus nemen als hij begint te schreeuwen En waarom hebben we Lady Gaga niet meer terug gezien? Had haar ook wel in het acteerclubje langs willen zien komen.

Benieuwd wat ze het volgende seizoen weer verzinnen: 3,5* voor een verrassend leuk seizoen.

avatar van 606

606

Cathy Bates, wat een vrouw

Roanoke.

2 dagen geleden de laatste episode bekeken en ik weet niet goed wat ik van dit seizoen moet denken.

Zo slecht als vele doen zeggen is het zeker niet.

Ik heb me echt tot het eind goed weten te vermaken met dit seizoen.

Vanaf de allereerste episode zit er een heerlijke sfeer in en is ook gelijk goed spannend en kreeg je ook gelijk zin om door en door te blijven kijken.

De eerste keer dat AHS een soort found footage seizoen heeft wat in mijn ogen best aardig gelukt is maar aan de andere kant ook maar goed dat dit alleen bij 1 seizoen is gedaan.

Vanaf episode 5 geven ze een beetje een draai aan het verhaal om de acteurs samen met de de personage's die het "echt" hebben meegemaakt samen in het huis te gooien. Zelf vond ik dit een heel tof idee en zorgde ook voor een paar hele mooie en gave momenten in de serie.

Maar dan na de laatste episode gezien te hebben weet ik niet wat ik eigenlijk niet wat ik van dit seizoen moet vinden. Dan heb ik het echt puur over het verhaal. Voor mij was het uiteindelijk niet allemaal duidelijk en best rommelig. Ik kan misschien wel zeggen dat ik nu met meer vragen zit dan dat het duidelijk is.

Zonde en ook vreselijk jammer dit want ik denk dat dit zeker een veel beter seizoen had kunnen zijn.

Daarnaast wist de serie dan wel weer een heerlijke sfeer neer te zetten en af en toe lekker bruut waardoor ik me toch geen moment verveeld heb met dit seizoen.

Het deed mij soms ook wat denken aan The Blair Witch en The Amityville horror en nog wat andere films. Ik denk ook zeker dat ze hier wat van hebben afgekeken.

Bij dit seizoen zijn er ook een aantal nieuwe acteurs aan de cast toegevoegd o.a. Cuba Gooding Jr. wat ik zelf heel gaaf vond. Hij speelde prima en vond het ook gaaf om hem is in een horror serie te zien spelen.

Bij de eerste 5 episode's wist Lily Rage mij echt te verbazen met haar acteerwerk. Dit zijn dan alleen de scene's wanneer ze geïnterviewd wordt. Zo overtuigend en goed gedaan.

Natuurlijk niet te vergeten Katy Bates die ook weer een heerlijke rol neerzet als The Butcher.

Helaas was Sarah Paulson in dit seizoen behoorlijk irritant. op een geven moment ging ik me toch een partij ergeren aan haar acteerwerk. Ze zat alleen maar te schreeuwen en te krijsen wat echt vreselijk irritant was, dit terwijl ik haar in de vorige seizoenen juist sterk vond spelen.

Ook erg jammer dat Evan Peters maar vanaf episode 5 te zien is en in totaal ook maar heel kort in de serie te zien is.

Maar al met al heb ik me toch goed weten te vermaken met dit seizoen alleen was het grootste minpunt voor mij het onduidelijke en warrige verhaal.

Toch nog wel een 3,5*

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Wat een briljant geschreven en geacteerd seizoen is dit! Ik heb met verbazing zitten kijken naar hoe origineel (qua vormgeving dan, niet zozeer qua inhoud) deze serie gemaakt is. En wat een top prestatie is dat om dat in het zesde seizoen te doen. Acteerwerk is dik in orde, Bates steelt natuurlijk de show (weer), maar de rest van de cast mag er ook zijn. Ik vond Paulson dan weer niet irritant; denk juist dat het overdrevene sarcastisch bedoeld is als een steek onder water naar andere horrorfilms en/of -series. Vond dat eigenlijk wel grappig. Boven me zegt iemand dat het verhaal onduidelijk en warrig is: ben ik het helemaal niet mee eens. Juist niet naar mijn mening. Ook is er lekker veel gore aanwezig en de editing van deze serie is simpelweg geniaal te noemen. 4,5 *

Helemaal eens met apocalypse hierboven: wat een fantastisch seizoen was dit. Ontzettend veel verwijzingen en odes naar oude / andere horrorfilms, heerlijk acteerwerk, humor / sarcasme, gore, slim geschreven script. Bijna alles aan dit seizoen klopte en de link naar vorige seizoenen is ook meer dan prima verwerkt. Wat een knaller van een seizoen en dat terwijl de show op dit punt al zes seizoenen onderweg is; hulde. Ik heb zin in seizoen 7.

avatar van Corcicus

Corcicus

Veruit het beste seizoen van deze serie. Een pak grafischer dan de rest ook.

avatar van pocalan

pocalan

Weet iemand waar ik vanaf dit seizoen nog AHS kan kijken? Het is momenteel niet op Netflix, Ziggo of Amazon Prime. Of ben ik genoodzaakt om het te kopen?

• 1917 stemmen

Fijn zesde seizoen van AHS. Het verhaal zelf is niet bijster origineel (schatplichtig aan heel wat andere horrorproducties, wat de makers geenszins onder stoelen of banken steken trouwens), de uitwerking vond ik wel erg creatief, en de horror en geweld zijn explicieter dan ooit.

Sterke acteerprestaties alweer, Cuba Gooding Jr. is inderdaad een waardevolle toevoeging aan de cast. Sarah Paulson doet aan overacting, maar dan zeer bewust (vette knipoog naar menige slasher) en dat kon ik wel velen. Kathy Bates steelt andermaal de show, wat een geweldige karakterrollen zet zij toch altijd neer.

Ik vond de eerste 5 afleveringen wel sterker dan de laatste 5, en zeker de finale kwam eerder als aanhangsel op me over dan als een "echte" finale - een euvel dat Murphy en Falchuk in eerdere seizoenen ook al hebben tentoongespreid.

Maar de balans is wel overwegend positief, ik heb dit seizoen met veel plezier (en soms ook wel wat misselijkheid) uitgekeken!

3,5 sterren