• 8.985.489 stemmen

Family Guy - Seizoen 1 (1999)

Show titel: Family Guy

Ontwikkeld door: Seth MacFarlane

Met: Seth MacFarlane (stemrol), Alex Borstein (stemrol) en Seth Green (stemrol)

Datum van release: zondag 31 januari 1999

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot Family Guy

Family Guy is een animatieserie over het gezin van Peter en Lois Griffin. Lois is de stabiele factor van het gezin, maar haar man Peter is een dikke nietsnut, die telkens voor veel chaos en wanorde zorgt. Hun dochter Meg wordt altijd door iedereen genegeerd, hun zoon Chris is een leeghoofd en hun baby Stewie is een duivels ventje met een eigen wil. Het meest intelligente familielid is de hond Brian.

Afleveringen Seizoen 1 (1999)

1. 1. Death Has a Shadow

31 januari 1999 (20 minuten)

Peter drinkt teveel op een vrijgezellenfeest en valt in slaap op zijn werk. Hij wordt ontslagen, maar wil dit koste wat kost verbergen voor zijn vrouw Louis.

2. 2. I Never Met the Dead Man

11 april 1999 (20 minuten)

Als hij Meg leert autorijden, krijgt Peter een ongeluk en daardoor verliest de hele stad kabeltelevisie. Peter ontdekt nu hoe een leven zonder televisie is.

3. 3. Chitty Chitty Death Bang

18 april 1999 (20 minuten)

Meg wordt uitgenodigd door een nieuwe vriend voor een feestje. Maar ze weet niet dat het eigenlijk om een sekte gaat. Ondertussen probeert Peter het verjaardagsfeestje van Stewie te redden.

4. 4. Mind Over Murder

25 april 1999 (20 minuten)

Peter vecht met een vrouw op het voetbalveld en wordt daarna verplicht om thuis te blijven. Hij begint een kroeg in de kelder en dat wordt al snel een groot succes.

5. 5. A Hero Sits Next Door

2 mei 1999 (20 minuten)

De familie Griffin krijgen nieuwe buren. Louis wordt al snel vriendinnen met Bonnie, maar Peter mag Joe niet. Als er dan een speler uitvalt van Peters honbakteam, besluit hij toch zijn nieuwe buurman te vragen.

6. 6. The Son Also Draws

9 mei 1999 (20 minuten)

Chris wordt bij de padvinders weggestuurd, omdat hij liever tekent en met kunst bezig is. Peter is vastberaden om Chris weer bij de padvinders te krijgen en neemt zijn hele familie mee naar New York.

7. 7. Brian: Portrait of a Dog

16 mei 1999 (20 minuten)

Peter wil met Brian meedoen aan een hondenwedstrijd, maar er gaat iets mis en Brian vertrekt. Terwijl Peter Brian vervangt door een kat, komt Brian in grote problemen.

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

De eeuwige vraag, is het beter dan South Park? Naar mijn mening zijn de maatschappelijke vraagstukken minder goed uitgelicht, maar de humor is er zeker niet minder om. Heerlijk programma!

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Kan mij persoonlijk niet heugen dat deze eeuwige vraag ooit een moment gesteld is.

Volgens mij was wel vrij algemeen bekend dat vrijwel geen animatieserie in de schaduw van South Park kan staan, laat staan Family Guy.

Al blijft het wel leuk om er af en toe een paar minuten van mee te pikken.

avatar van Scarafax

Scarafax

De eerste seizoenen konden mij niet echt boeien... de laatste seizoenen daarintegen vind ik steeds leuker en leuker worden. Kijk er graag naar.

avatar van Maiky_mm

Maiky_mm

Family Guy kwam voort uit twee korte animatiefilms, The Life of Larry en Larry and Steve, die Seth Macfarlane ontwikkelde toen hij respectievelijk nog animatie studeerde, en toen hij voor de Hanna-Barbera Studios werkte. Die films vingen de aandacht van Fox, die Macfarlane inhuurde om er een animatieserie van te maken.

Dit eerste seizoen is, met slechts zeven afleveringen, een korte aangelegenheid. En het is ook duidelijk een serie die zich nog in de beginfase bevindt. De tekenstijl is nog niet zo strak zoals in de latere seizoenen, het stemmenwerk klinkt nog wat onzeker, en de timing ligt er geregeld nét naast. Maar dat zijn logische zaken. Bedenker Seth Macfarlane moet nog duidelijk zijn weg zien te vinden. Maar veel van wat Family Guy in de latere seizoenen echt goed maakt is hier al volop aanwezig.

Zoals de welbekende cut away gags, waarin het verhaal regelmatig onderbroken wordt door (schijnbaar?) willekeurige, korte grappen. Ik vind de serie vooral op dat gebied erg interessant, omdat die cut aways op een gegeven moment zo goed geïmplementeerd worden dat het heel natuurlijk aanvoelt.

Die cut aways zijn hier nog een beetje geforceerd, maar de fijne, typische humor is hier al aanwezig en maakt veel goed. Al in de eerste aflevering bijvoorbeeld, zit een mooi getimed moment waarin die buurmannen hun hoofden laten zien. Dat derde hoofd dat verschijnt - goed, het zal toch de perfecte timing zijn, maar ik vond dat heel grappig.

Oke je had er misschien bij moeten zijn.

Ook in dit prille begin zoekt de serie de grenzen van tv al op en speelt het met je verwachtingen. De bejaarde vrouw bijvoorbeeld, die tijdens Wheel of Fortune de zin “Go []uck yourself” goed raadde als “Go tuck yourself in” - we hebben de ontbrekende letters natuurlijk állemaal al zelf ingevuld! Én natuurlijk de menstruatiegrap in de laatste aflevering vond ik erg leuk.

Qua personages is het nog wat aftasten, al vond ik de antropomorfe Brian heel goed neergezet in enkele hele goede visuele vondsten. Dat Peter “zit!” zegt en Brian er vervolgens een stoel bij pakt en gaat zitten. Of als hij uitgelaten wordt en hij als een mens op z’n gemak tegen een brandkraan plast. Ik kan dat soort subtiele dingen wel waarderen.

Ook leuk: de inventiviteit van de animatie laat hier al voorzichtig zijn gezicht zien in de laatste aflevering, waarin we Brian en Peter zien in die typische jaren ‘20 animatiestijl. Heel leuk om te zien.

Het enige dat me eigenlijk echt tegenstond was het karakter van Stewie. Ik mag eigenlijk niet zeuren over de flauwigheid in een serie als deze, maar... Ik vond ‘m enorm vervelend. Gelukkig laat Macfarlane zijn kwaadaardigheid een beetje varen in de latere seizoenen, want dit verveelde me al héél snel.

Een prima eerste seizoen dus, met alle onregelmatigheden die je van een serie van eind jaren ‘90 kunt verwachten. De grappen mogen er zijn, de personages ook wel. Maar het zou tot zéker seizoen 3-4 duren voordat de serie ook écht tot grote hoogte stijgt.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

weet iemand vanaf wanneer het laatste seizoen op disney+ staat ?