• 8.985.754 stemmen

Sledge Hammer! - Seizoen 1 (1986-1987)

Alternatieve titels: Sledge Hammer, Sledge Hammer: The Early Years

Ontwikkeld door: Alan Spencer

Met: David Rasche, Anne-Marie Martin en Harrison Page

Datum van release: dinsdag 23 september 1986

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot Sledge Hammer!

Inspecteur Sledge Hammer is een gewelddadige, nihilistische, en sadistische detective van het San Francisco Police Department. Zijn beste vriend is zijn .44 Magnum, en zijn adagium luidt: "Trust me. I know what I'm doing". Zijn zaken worden echter meestal opgelost door zijn vrouwelijke partner, Dori Doreau. Daarnaast moet Dori er ook regelmatig voor zorgen dat Sledge niet in de problemen raakt.

Afleveringen Seizoen 1 (1986-1987)

1. 1. Under the Gun

23 september 1986 (25 minuten)

Wanneer de dochter van de burgemeester ontvoerd wordt, is inspecteur Sledge Hammer er als de kippen bij om de zaak op te lossen. Maar voor zijn nieuwe partner, rechercheur Dori Doreau, is het even wennen aan zijn meestal onorthodoxe – en altijd onnodig gewelddadige – opsporingsmethodes.

2. 2. Hammer Gets Nailed

26 september 1986 (25 minuten)

Kapitein Trunk tracht met een charmeoffensief in de media het budget van zijn politiedienst veilig te stellen. Dat is helaas buiten Sledge Hammer gerekend, die een journalist letterlijk van de afgrond duwt. Wanneer een tijdbom in een klokkenwinkel een hele wijk dreigt te vernietigen, grijpt Hammer echter zijn kans om het politiebudget alsnog te recupereren.

3. 3. Witless

3 oktober 1986 (25 minuten)

Een maffiabaas plaatst een premie op het hoofd van Sledge Hammer. Noodgedwongen duikt de inspecteur onder in een Amish-achtige gemeenschap, waar hij zowaar in contact komt met de liefde van zijn leven. En dan gaat het wel degelijk over een vrouw, en niet een geweer.

4. 4. They Shoot Hammers, Don't They?

17 oktober 1986 (25 minuten)

Een oude vriend van Hammer ontsnapt uit de gevangenis en trekt moorddadig met een bus door het land. Zijn doel: een duel afdwingen met zijn ex-maatje. Pittige detail: Hammers tegenstrever schiet zelfs sneller dan Lucky Luke.

5. 5. Dori Day Afternoon

24 oktober 1986 (25 minuten)

Dori Doreau en Sledge Hammer hebben de pech in een bank aanwezig te zijn wanneer die overvallen wordt. Met niet bepaalde subtiele onderhandelingstechnieken tracht Hammer de gijzelaars veilig te houden.

6. 6. To Sledge, with Love

31 oktober 1986 (25 minuten)

Op een school breekt chaos uit wanneer een bende jonge hooligans het recht in eigen handen neemt. Slechts één iemand lijkt in staat de orde te handhaven: Sledge Hammer, een leraar zoals er (gelukkig) maar één is.

7. 7. All Shook Up

6 november 1986 (25 minuten)

Ruim een dozijn Elvis-imitators ruilt het tijdige voor het eeuwige in de aanloop naar een belangrijke wedstrijd. In een poging te verhinderen dat de dader opnieuw toeslaat, gaat Hammer undercover als ‘The King’.

8. 8. Over My Dead Bodyguard

13 november 1986 (25 minuten)

Kapitein Trunk vreest voor zijn leven nu hij is opgeroepen te getuigen tegen een belangrijke maffiabende. Zeer tegen zijn zin wordt Sledge Hammer aangesteld als zijn bodyguard. 24 uur op 24 op elkaars lip leven? Dat leidt tot onvermijdelijke spanningen.

9. 9. Magnum Farce

22 november 1986 (25 minuten)

Criminelen die hun straf hebben uitgezeten worden door een groep afvallige agenten systematisch neergeknald onder het mom van rechtvaardigheid. Het komt Sledge Hammer toe te infiltreren in hun bende en de leider ervan te ontmaskeren.

10. 10. If I Had a Little Hammer

29 november 1986 (25 minuten)

In de kraamafdeling van het plaatselijke ziekenhuis worden alle baby’s ontvoerd en van de daders is er geen spoor. Dé expert op vlak van kinderontvoeringen wordt erbij gehaald.

11. 11. To Live and Die on TV

13 december 1986 (25 minuten)

De dag voor hij één miljoen kan winnen in een tv-quiz crash een kandidaat met zijn nieuwe auto in de rivier. De politie vermoedt dat de producers van de quiz er alles aan doen om toch maar niet uit te betalen. Hammer besluit dus zelf voor de hoofdprijs te gaan en die theorie te testen.

12. 12. Miss of the Spider Woman

20 december 1986 (25 minuten)

Sledge Hammer krijgt per ongeluk het vergif binnen dat voor zijn buurman bedoeld was. Tenzij hij het zeldzame tegengif vindt, sterft hij binnen de acht uur. Maar Hammer is niet de persoon die makkelijk de schouders laat hangen.

13. 13. The Old Man and the Sledge

3 januari 1987 (25 minuten)

De meest gewelddadige inspecteur van het korps trekt zich het lot aan van zijn grote voorbeeld, die tegen zijn zin in een rusthuis gegooid wordt. Hammer bezorgt de man een job in een juwelierszaak. De volgende dag wordt de winkel echter beroofd, waarbij Hammers held een kogel in de borst krijgt.

14. 14. State of Sledge

10 januari 1987 (25 minuten)

Het politiekorps pakt de leider van een satanische sekte op en gooit hem achter tralies. Zijn discipelen blijven echter niet bij de pakken zitten en belegeren het politiekantoor. Sledge Hammer is vastbesloten dit tuig voorgoed van de aardbol te vegen.

15. 15. Haven't Gun, Will Travel

17 januari 1987 (25 minuten)

Een psychiater onderzoekt Hammer en komt tot de conclusie dat de inspecteur een overdreven obsessie heeft met zijn Magnum.44. De man lijkt gelijk te krijgen, wanneer het geweer gestolen wordt en Hammer in een zware depressie belandt.

16. 16. The Color of Hammer

24 januari 1987 (25 minuten)

Een meedogenloze rechter – het type waar Sledge Hammer van houdt – wordt vermoord teruggevonden. Hammer zet zich op de zaak en komt terecht in het milieu van professionele pool-hustlers. De inspecteur moet in een rokerig hol bewijzen dat hij met een keu en ballen kan omgaan.

17. 17. Brother, Can You Spare a Crime?

31 januari 1987 (25 minuten)

Hammers theorie dat misdaad iemand in het bloed zit, wordt ontkracht wanneer zijn eigen broer wordt opgepakt. Hammer wist echter niet eens dat hij een broer had, eentje die bovendien de antithese van hemzelf is. De vraag rijst dan ook of de broer geen bedrieger is.

18. 18. Desperately Seeking Dori

7 februari 1987 (25 minuten)

Nadat Dori Doreau geveld wordt door een modern kunstwerk, slaan haar hersenen op hol. Ze neemt de maniërismes van haar partner over en gedraagt zo mogelijk nog meer macho en onverantwoordelijk als Sledge.

19. 19. Sledgepoo

14 februari 1987 (25 minuten)

De huizen van rijke vrouwtjes worden beroofd terwijl zij in het kapsalon van de flegmatische Sir Guy zitten. In een poging de waarheid achter de juwelenroven te ontdekken, kruipt Sledge Hammer zelfs in de huid van een goed gecoiffeerde inbreker.

20. 20. Comrade Hammer

21 februari 1987 (25 minuten)

Het is nog steeds Koude Oorlog en dus wil de KGB een overgelopen Russische professor kidnappen op Amerikaanse bodem. Hammer en Doreau vergezellend de professor per trein naar een veilige plek, maar weten niet dat de vijand op hetzelfde spoor zit.

21. 21. Jagged Sledge

21 april 1987 (25 minuten)

Het lijkt erop dat Sledge eindelijk een stap te ver is gegaan. In een geruchtmakend proces wordt hij er immers van beschuldigd een crimineel in koelen bloede te hebben neergeknald. En er bestaat een videotape die dat schijnt te onderschrijven.

22. 22. The Spa Who Loved Me

28 april 1987 (25 minuten)

In deze explosieve seizoensfinale dreigt een obscure terroristische organisatie ermee een atoombom te laten ontploffen als hun eisen niet ingewilligd worden. Hammer zoekt de verdachten in een fitnesscentrum, waar de inspecteur ampel toont waarom hij geen expert is in het onschadelijk maken van nucleaire koppen.

Erg leuk gevonden indertijd, maar moet ik echt nog weer eens zien voor een eerlijker oordeel.

Ach, vooruit, tot een nieuwe kijkbeurt: 4,0*.

Ik herinner mij nog goed dat dit thuis een vaste afspraak was op vrijdagavond in mijn prille tienerjaren. Ik vond het een ongelooflijk 'cool' personage, die Sledge. En grappig. De inhoud zit veel verder weg in mijn geheugen. Geen idee meer van of het nu al dan niet echt goed was ... Dat hier nooit een film van gekomen is, verrassend.

avatar van NRT

NRT

ZAP! schreef:

Ach, vooruit, tot een nieuwe kijkbeurt: 4,0*.

Waar haal jij trouwens nog series die al zo oud zijn?

NRT schreef:

Waar haal jij trouwens nog series die al zo oud zijn?

Hangt er vanaf, Zavvi heeft nog wel eens wat, soms heb ik es geluk in een kringloopwinkel, of Ebay. Maar ik weet niet of deze verkrijgbaar is...

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

ZAP! schreef:

Heb deze top serie ook tussen diverse afleveringen van andere oude series in mijn collecties staan. Blijft lachen die gast. Wat betreft oude series. Er was genoeg te krijgen aan oude series. Ik heb in de afgelopen jaren flink zitten te pindakazen en heb ontzettend veel oude series weten te verzamelen. Van Bonanza, Baretta, Pepper, A-Team-, Miami Vice, Tarzan (jaren 60), Daktari, Wiseguy, Dukes of Hazard, High Chapparal, Rawhide, The Virginian, Star Trek (jaren 60), Bionic Woman, Six Million Dollar Man, Charlies Angels en nog heel veel andere oude tv series. Gewoonweg geweldig omdat eens te herzien of om nog te kijken.