• 8.985.839 stemmen

Californication - Seizoen 1 (2007)

Show titel: Californication

Ontwikkeld door: Tom Kapinos

Met: David Duchovny, Natascha McElhone en Madeleine Martin

Datum van release: maandag 13 augustus 2007

Eerst uitgezonden op: Showtime (Verenigde Staten)

Plot Californication

Californication is een Amerikaanse komische televisieserie, gecreëerd door Tom Kapinos. Het verhaal draait rond Hank Moody (David Duchovny), een seksverslaafde, getormenteerde schrijver die van New York naar Californië verhuist. Hij is nog steeds verliefd op Karen (Natascha McElhone), met wie hij een dochter heeft: Becca (Madeleine Martin). Karen heeft echter een nieuwe man ontmoet met wie ze wil trouwen.

Afleveringen Seizoen 1 (2007)

1. 1. Pilot

13 augustus 2007 (28 minuten)

We maken kennis met Hank Moody (David Duchovny): een seksverslaafde, getormenteerde schrijver die net verlaten is door zijn vrouw Karen (Natascha McElhone). Samen hebben ze een dochter, Becca (Madeleine Martin). Karen is nu samen met Bill (Damian Young), die een dochter heeft van 16, Mia (Madeline Zima). Hank heeft (zonder te weten dat ze minderjarig is) seks met Mia.

2. 2. Hell-A Woman

20 augustus 2007 (28 minuten)

De vrienden van Hank vinden het een goed idee dat hij een column begint voor Hell-A magazine. Hank wordt uitgenodigd op een dinertje met Karen, Bill en een aantal gemeenschappelijke vrienden. Karen denkt dat haar vriendin Sonja wel iets is voor Hank.

3. 3. The Whore of Babylon

27 augustus 2007 (28 minuten)

Todd Carr, de regisseur van 'A Crazy Little Thing Called Love', de verfilming van het boek van Hank, maakt zich boos omdat Hank hem publiekelijk heeft aangevallen door te zeggen dat zijn film een mislukking is. En het blijft niet bij woorden alleen.

4. 4. Fear and Loathing at the Fundraiser

3 september 2007 (28 minuten)

Meredith wil haar relatie met Hank meer laten betekenen dan enkel wat gestoei tussen de lakens. Publiekelijk met hem aan haar zijde verschijnen is een eerste stap.

5. 5. LOL

10 september 2007 (28 minuten)

Bill benadert Hank om een gastcollege te geven in Mia's klas. Eens te meer wordt duidelijk dat de rebelse schrijver als een magneet werkt op jonge vrouwen. Becca valt voor de charmes van haar gitaarleraar Dave, maar die lijkt meer oog te hebben voor Mia. Becca's tienerhartje breekt. Charlie moet maatregelen nemen om zijn vrouw tevreden te houden.

6. 6. Absinthe Makes the Heart Grow Fonder

17 september 2007 (28 minuten)

Een ontmoeting met een knap surfmeisje leidt tot een nacht van high worden, muziek beluisteren en vrijen. 's Ochtends wordt Hank gewekt door Mia, die dringend zijn hulp nodig heeft om te slagen voor haar schrijfcursus op school.

7. 7. Girls, Interrupted

24 september 2007 (28 minuten)

Becca vertelt haar vader Hank dat ze hoopt dat Hank en Karen weer bij elkaar komen. Hank beseft dat hij die droom kan realiseren en onderneemt bijgevolg een nieuwe stap om Karen dichter bij hem te hebben. Hij bezorgt haar een droomopdracht als de architecte van Todd Carr, de regisseur van de verfilming van Hanks boek.

8. 8. California Son

1 oktober 2007 (28 minuten)

Hank krijgt een telefoontje van zijn zus die hem informeert over het overlijden van hun vader Al. Hank denkt er niet aan om naar zijn uitvaart te gaan, want het klikte niet echt tussen hen. Zowel Karen als Charlie proberen Hank te overtuigen zijn vader toch een laatste eer te betuigen.

9. 9. Filthy Lucre

8 oktober 2007 (28 minuten)

Hank keert terug van de begrafenis en heeft een nieuw boek geschreven. Hij vraagt aan Karen om het te lezen, maar die heeft geen tijd. Van Charlie krijgt Hank een dikke cheque. Hij trakteert zichzelf op een nieuwe auto en Becca op een gitaar.

10. 10. The Devil's Threesome

15 oktober 2007 (28 minuten)

Hank en Charlie hebben een trio. Karen en Marcy gaan samen uit en besluiten hun mannen te verrassen.

11. 11. Turn the Page

22 oktober 2007 (28 minuten)

Charlie en Dani bespreken het boek dat Mia geschreven heeft (of beter, gestolen van Hank). Becca besluit om bij Hank te gaan wonen.

12. 12. The Last Waltz

29 oktober 2007 (28 minuten)

Karen en Bill trouwen. Hank moet op zoek naar maandverband wanneer Becca haar eerste menstruatie krijgt.

Leuke serie. Weliswaar soms wel wat al te mooi gevat geschreven dialogen, ze zijn wel vaak erg grappig en Duchovny is helemaal op zijn plaats als charismatische womanizer met een meer tragische en zelfdestructieve achtergrond. Zijn Hank Moody is echt een memorabel personage en de grote drijvende kracht van de serie.

Alles draait om hem en zijn relatie met zijn ex en dochter. Hoewel Hank zoveel onsympathieke dingen doet is het gewoon lastig om hem niet leuk te vinden en oprecht te hopen dat het goed komt met hem, Karen en Becca. En sowieso zijn de vier voornaamste personages erg leuk. Charlie en Marcy zijn zo waanzinnig sympathiek en het is altijd leuk als Hank, Karen, Charlie en Marcy bij elkaar zijn. En die Mia is ook zo'n lekker duivels bijpersonage, en waanzinnig knap als leuke bijkomstigheid. Sowieso echt een serie van het vrouwelijk schoon.

Wel vond ik het in dit seizoen al teleurstellend hoe de relatie tussen Hank en Karen wordt neergezet. Ze duiken al heel snel bij elkaar in bed, waardoor wat van de spanning en tragiek toch verloren gaat. Misschien zou dat een meer standaard uitwerking van een dergelijk liefdesverhaaltje zijn, maar ik geef er toch de voorkeur aan denk ik. Het slot van het seizoen vond ik zelfs echt een beetje ergerniswekkend, als Karen plotseling haar verloofde op het allerlaatste moment voor Hank verlaat.

Desondanks in de eerste seizoen nog echt een leuke serie. Een prima alternatief als je tussen de serieuzere dramaseries met langere afleveringen ook wat lichter verteerbaars wilt zien zonder je te moeten storten op het vaak toch wat hersenloze niveau van de gemiddelde sitcom. Later werd het helaas wel steeds platter (maar gek genoeg ook wel preutser) allemaal. 3.5*.

avatar van donmarko22_mm

donmarko22_mm

Ik weet niet meer precies in welke seizoenen zich wat afspeelde, maar de gehele serie krijgt van mij een dikke 4. Hank is een prachtig figuur

avatar van Onslaught

Onslaught

Begin wat laat aan deze serie, maar het eerste seizoen is echt leuk. Van begint tot eind, alle aflevering zijn even leuk. Daarom 4 sterren.

avatar van centurion81

centurion81

• 2038 berichten

Ik begin ook laat ghehe Had dit veel eerder moeten gaan kijken, wat een heerlijke serie!

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Ik geef ook 4 sterren aan de hele serie. Californication kan je vergelijken met een bezoekje aan de frituur. Het eten is misschien niet hoogstaander en geraffineerder dan op restaurant maar je hebt nu en dan ook eens zin in een lekker pakje friet. Gewoon verstand op nul en doorkijken. Positief punt is dat de afleveringen hoogstens 28 minuten duren en dat maakt het makkelijker om een seizoen te bingewatchen. Hank Moody is een zeer leuk figuur en ook Charlie Runkle is hilarisch. De serie zit boordevol memorabele momenten die je bijblijven.

Het minste seizoen is naar mijn mening de vijfde maar op zich zijn ze eigenlijk allemaal even vermakelijk. De eerste vier seizoenen en ook deze eerste waren volgens mij de beste. 4* in zijn totaliteit.

avatar van Lavrot

Lavrot

"C'mon ladies, we don't need a jungle, but a well mown lawn as a playground will do." (paraphrase)

Hank Moody, de enige echte man in Hollywood, nou ja ... in ieder geval wel een met een hart van goud als het gaat om Karen en Becca! In een wereld waar iedereen elkaar verliest in seks, drugs, alcohol, zielloos vermaak en andere stompzinnig afleidingen (geld, macht, geweld) is daar de weldadige ommekeer bij het telkens herenigde en dan weer uiteengespatte drietal. O ja, de broederliefde met Charlie mag ook niet onbenoemd blijven.

Een of twee afleveringen van deze serie als afsluiter van de avond is een aanrader, voor wie bestand is tegen grof maar gevat taalgebruik en een stuk of wat fraaie blote tieten om wellicht hier en daar een flard levenswijsheid op te dissen.

O ja, blasfemische immuniteit is eveneens geboden. "God hates us all."