• 8.985.754 stemmen

The Liberator - Seizoen 1 (2020)

Show titel: The Liberator

Ontwikkeld door: Jeb Stuart

Met: Bradley James (stemrol), Martin Sensmeier (stemrol) en Jose Miguel Vasquez (stemrol)

Datum van release: woensdag 11 november 2020

Plot The Liberator

The Liberator vertelt het meeslepende, waargebeurde verhaal van de bloedigste en meest dramatische mars naar de overwinning van de Tweede Wereldoorlog. Op 10 juli 1943 landt een eenheid uit Oklahoma, bestaande uit indianen, Mexicaanse Amerikanen en cowboys, van wie de meesten thuis niet samen samen door een deur kunnen, op Sicilië. Onder leiding van legerofficier Felix Sparks beginnen aan een meedogenloze trektocht van 500 dagen door nazi's bezet Europa.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

1. 1. Why We Fight

11 november 2020 (46 minuten)

De Thunderbirds lopen in Salerno tegen grote obstakels aan, vooral kapitein Sparks, van wie we ook zien hoe hij commandant van de eenheid is geworden.

2. 2. One Word: Anzio

11 november 2020 (48 minuten)

Terwijl de Thunderbirds Anzio verdedigen, is hun flank kwetsbaar en krijgen ze ervan langs van de Duitsers. Sparks wordt op het matje geroepen voor zijn acties.

3. 3. The Enemy

11 november 2020 (45 minuten)

De aangevulde E Company vertrekt naar Frankrijk. Dit lijkt eerst leuk, maar ze staan al snel weer voor een onmogelijke missie. Sparks krijgt een hoge onderscheiding.

4. 4. Home

11 november 2020 (56 minuten)

Wanneer de geallieerden de wanhopige Duitse troepen op de hielen zitten, zijn de Thunderbirds getuige van de wreedheden van hun vijand en hun eigen troepen.

avatar van DreamTech

DreamTech

ik houd totaal niet van ainmatie dus heb het bijna 2 afleveringen vol gehouden en toen was ik het zat op zich is het niet slecht maar ik had steeds het idee of ik iets met wazig oog zat te kijken ik stop er mee !!

Gewoon een gemiste kans....

avatar van The Goss

The Goss

Moest er even aan wennen. Zie op zich de toegevoegde waarde van de animatie niet. Maar goed, hapte redelijk weg. Band of Brothers in sneltreinvaart

Hier staat "met de stemmen van", maar dit zijn toch gewoon acteurs waar een animatielaag overheen geplaatst werd? (om het simplistisch te stellen)

avatar van joolstein

joolstein

Een sterke oorlogsserie met een opmerkelijke visuele stijl!!! Deze serie bevat een geweldig verhaal wat doet denken aan een serie als Band of Brothers. Tja, en inderdaad de stijlkeuze kan misschien in eerste instantie een beetje storend zijn. Maar gaandeweg had ook wel wat en was het eigenlijk best goed te doen. N was het verhaal natuurlijk ook gewoon erg sterk !

Want ja men filmde de serie met echte acteurs om ze daarna via computeranimatie in een digitaal decor te kunnen plaatsen. Iets dat ze 'Trioscope Enhanced Hybrid Animation' noemen en blijkbaar een bijzondere en vernieuwende techniek. (een soort moderne rotoscoop) Dat ervoor deze vorm is gekozen, had een simpele reden....Budget! Niemand wilde hiervoor een behoorlijk groot budget uitgeven. Als vergelijk Band of Brothers bezat een budget van $125,000,000 Het was dus of de serie, gebaseerd op het boek van Alex Kershaw, animeren of de serie helemaal niet maken! Jeb Stuart ('Die Hard' en 'The Fugitive') die al een flinke tijd bezig was om het van de grond te krijgen koos uiteindelijk voor de eerste optie maar wel met een volwassen stijl.

Je wordt in aflevering 1 direct de oorlog ingegooid als je de soldaten ontmoet die in gevecht zijn bij Salerno. Je ontmoet de Amerikaanse legerofficier Felix Sparks (Bradley James) en het 157th Bataljon Infanterie van de 45e divisie uit Oklahoma die bestaat uit een groep cowboys, Mexicaanse en Native-Amerikanen.

In de aflevering 2 ontmoet je de mannen weer nadat Operatie Shingle heeft plaatsgevonden. Je ziet ze bij Via Anziate dapper stand houden tijdens herhaalde Duitse tegenaanvallen. Tevens is de week lange omsingeling door Duitsers bij de grotten van Pozzoli te zien. Het bloederige treffen met veldmaarschalk Albert Kesselring, kostte uiteindelijk bijna het gehele Bataljon het leven.

In de derde aflevering krijg men de opdracht om deel te nemen aan Operatie Dragoon de invasie van de Provence ( Zuid-Frankrijk ) en zie je de mannen de westelijke uitlopers van de Vogezen binnentrekken. Waar men op lichte tegenstand stuit.

In de laatste en vierde aflevering zie je de verdere opmars naar Aschaffenburg waar men betrokken raakt bij de heftige stadsgevechten en de uiteindelijke overgave van de Duitse majoor Emil Lamberth aan de inmiddels Luitenant-kolonel Felix L. Sparks. En als men verder trek bereiken ze als eerste het concentratiekamp Dachau. Ook verhaalt men nog over het onderzoek dat voortvloeide door het incident bij de bevrijding van Dachau.

Het verhaal dat op waargebeurde feiten berust verdiende het om vertelt te worden! Mede omdat men hier ook niet het bekendste verhaal van de bevrijding wat doorgaans wordt vertelt. Het enige wat misschien wat jammer was is dat de serie door de animatie iets minder hardere beelden kan tonen, maar verder was dit...geweldig! (al is dat niet de beste woordenkeuze)

stinissen schreef:

Gewoon een gemiste kans....

Waarom?

En kom aub niet aan dat je niks met tekenfilms hebt als argumentatie.

The Oceanic Six schreef:

Waarom?

En kom aub niet aan dat je niks met tekenfilms hebt als argumentatie.

Dat is wel mijn insteek het blijft gewoon een tekenfilm..

stinissen schreef:

Dat is wel mijn insteek het blijft gewoon een tekenfilm..

Jammer dat je met jouw prehistorische denkwijze constant scores hier verpest.

Kijk het dan gewoon niet als je vooraf al weet dat je het niks gaat vinden, want het is een tekenfilm.

Echt..pfff.

Ik verpest niks na een paar jaar is de score constant dat weet jij ook en ieder heeft het recht om te stemmen wat hij vindt.

stinissen schreef:

Je stemt niet op de inhoud. Dat stoort me. Het boeit je niet of het verhaal goed is of dat de tekenstijl mooi is. Nee, je vindt tekenfilms vervelend en dus stem je alles wat een tekenfilm is omlaag.

Als ik een bloedhekel heb aan musicalfilms dan ga ik die ook niet kijken en daarna een laag cijfer geven omdat het een musicalfilm is.

The Oceanic Six schreef:

Ik kijk alles en ja ik heb een bloed hekel aan musicalfilms en tekenfilms maar er zijn altijd uitzonderingen bv The Sound of Music en Nemo die ik beide WEL goed vond daarom laat ik me altijd weer verrassen en kijk ook nooit trailers.

Je hoeft uiteraard geen argument te geven voor een cijfer op deze website, maar 'het is een tekenfilm' is natuurlijk geen argument. Is het dan niet mooi getekend? Is het verhaal niet goed? Ik ben nu ook wel benieuwd

avatar van richiedoom

richiedoom

Ik moet zeggen, ik begon vol enthousiasme aan deze serie maar bij aflevering 1 haakte ik al af. Ik vond de getekende stijl erg lelijk en storend om naar te kijken. De acteurs zijn inderdaad echt maar dan met een getekend sausje eroverheen. De omgevingen zijn echter zo ontzettend lelijk ingetekend, je ziet heel duidelijk het contrast tussen de acteurs en omgevingen. Het klopt gewoon niet op 1 of andere manier.

Ik kon er helemaal niks mee helaas.

avatar van DSZ86_mm

DSZ86_mm

stinissen schreef:

Net als The Oceanic Six en brawljeff, begrijp ik dit ook niet zo goed. Ik hou niet van musicals, dus daar begin ik gewoon niet aan. Waarom zou je jezelf dat aan doen? Kijk lekker genres die je wél aanspreken...

Dopke schreef:

The Sound of Music en Nemo die ik beide WEL goed vond daarom laat ik me altijd weer verrassen.

avatar van DSZ86_mm

DSZ86_mm

stinissen schreef:

Dus talloze series en films kijken uit een genre waar je op voorhand niks aan vindt, omdat er 2 uitschieters zijn geweest die wel je goedkeuring konden wegdragen. Ok, whatever works for you haha.

Ik moest wel even goed nadenken over wat ik van The Liberator vind. Aan de ene kant sterk, aan de andere kant een beetje afstandelijk. En dan is er nog de visuele stijl, waar ik echt aan moest wennen. Ken je dat je een foto met je telefoon maakt en deze bewerkt tot een strip-stijl? Nouja, zo oogt deze serie dus. Maar na het lezen van de review van Mercury is het me duidelijker; het zijn dus digitaal ingescande acteurs in een geanimeerd decor. Dat zie je ook wel ja. Wat ik er van vind weet ik na vier afleveringen nog niet echt. Er zitten veel details in, maar als het zo fotorealistisch is, dan is deze stijl ook weer redelijk overbodig en had je het ook gewoon volledig kunnen animeren. Ik denk dat ik liever een getekende serie had gezien. Maar ergens heeft het ook wel z'n charme natuurlijk. Het oogt wel strak en fraai en het oorlogsgeweld komt dan ook redelijk rauw bij mij als kijker binnen, al had het nog wel een tandje grover gemogen. De achtergronden zijn trouwens wel minder fraai dan de personages, maar alsnog oogt alles prima.

Maar wat ik het minste aan de serie vond is het emotionele aspect. Dit is natuurlijk gewoon een geanimeerde Band of Brothers, maar waar ik bij die serie met een enorme berg kippenvel zat (het wordt eens tijd dat ik BoB een herziening ga geven!), ontbreekt dat hier volledig, behalve bij het slot. Toen men kamp Dachau bevrijdde kreeg ik dat zelfde gevoel weer als wat ik bij BoB had; dat van afschuw, walging en woede richting de Duitsers. Noem me kwaadaardig, maar ik vond het wel lekker dat men hier die Duitse gevangenen dood knalden die in Dachau nog aanwezig waren. Net goed, ook al mag het niet. Maar buiten dat had ik dat gevoel niet. De beelden zijn intens en realistisch, maar je leert de groep nooit echt kennen, laat staan dat individuen je sympathie winnen. En dus hou je gewoon een knap gemaakte oorlogsserie over waar ik blij mee ben dat dit op Netflix is verschenen. Dit soort series missen ze wel. En je bent er met vier afleveringen weer doorheen, wat ook gewoon lang genoeg is.

Beetje getwijfeld tussen 3 en 3,5 sterren, maar uiteindelijk dat laatste dankzij een hele sterke vierde aflevering.

''Zonder hun moed zou er geen enkel verhaal te vertellen zijn.''

Animatie/Oorlog: nice, helemaal in mijn straatje. Weer een verhaal waar ik helemaal niks vanaf wist. Ik hoop dat er nog vele zullen volgen in animatie stijl. Mijn complimenten aan Netflix dus. Hoge emoties en heftige confrontaties spatten met regelmaat van het scherm af. Gevechten/ontberingen/de diverse veldslagen zijn fantastisch geanimeerd. Ik kan niet anders zeggen. De onderlinge broederschap is echt hartverwarmend. Ik leefde met een aantal personages goed mee, ik voelde me eigen op het moment van kijken best verbonden met de betreffende soldaten/officieren. Het verhaal wordt naar mijn mening goed en informatief gebracht, alleen zonde dat ze het in vier afleveringen hebben gepropt. Desalniettemin: indrukwekkend!

Wat een mannen! Wat een helden! Wat een ontzettend sterke animatieserie.

*****

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Fear is a reaction, courage is a decision

Geweldig mooi geanimeerde serie! Ook indrukwekkend te weten dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, dat maakt het voor mij nog mooier.

Zeker het kijken waard.