• 8.985.774 stemmen

Cursed - Seizoen 1 (2020)

Show titel: Cursed

Ontwikkeld door: Tom Wheeler en Frank Miller

Met: Katherine Langford, Gustaf Skarsgård en Devon Terrell

Datum van release: vrijdag 17 juli 2020

Plot Cursed

Nimue is een tiener met een mysterieus geschenk. Nadat haar moeder is overleden, gaat Nimue samen met een jonge huurling genaamd Arthur op zoek naar de magiër Merlin en een oud zwaard. De toekomstige Vrouwe van het Meer wordt een symbool van moed en rebellie tegen de angstaanjagende Rode Paladijnen en hun medeplichtige Koning Uther.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

1. 1. Nimue

17 juli 2020 (43 minuten)

Een jonge vrouw met bijzondere krachten wordt beschouwd als heks. Ze vertrekt om een nieuw leven te beginnen, maar een wreed leger maakt jacht op vrouwen zoals zij.

2. 2. Cursed

17 juli 2020 (48 minuten)

Nimue is eenzaam en overstuur, maar zet haar zoektocht voort. Flashbacks onthullen een schokkende ontmoeting die jaren geleden haar hele leven veranderde.

3. 3. Alone

17 juli 2020 (51 minuten)

Wanneer Nimue wakker wordt in een abdij, blijkt ze omringd door vreemden en wordt ze gedwongen voor de Rode Paladijnen te zorgen. Arthur gaat in zijn eentje op avontuur.

4. 4. The Red Lake

17 juli 2020 (59 minuten)

Op weg naar Gramaire komt Nimue erachter dat de Fey een goed georganiseerde verzetsbeweging hebben. Merlijn vleit heer Rugen en Iris vertrouwt Morgana niet.

5. 5. The Joining

17 juli 2020 (58 minuten)

Morgana dringt erop aan dat Nimue haar zwaard gebruikt, pater Carden dreigt zwaar te worden vernederd en Uther verliest zijn geduld met Merlijn.

6. 6. Festa and Moreii

17 juli 2020 (55 minuten)

In een kasteelruïne vindt eindelijk een ontmoeting plaats tussen Nimue en Merlijn, en komen er meer stuitende geheimen uit het verleden aan het licht.

7. 7. Bring Us in Good Ale

17 juli 2020 (55 minuten)

Terwijl Nimue, Morgana en Kaze zich schuilhouden in een oud tunnelstelsel, weren Arthur en Gawain een bestorming af die wordt geleid door de Huilende Monnik.

8. 8. The Fey Queen

17 juli 2020 (53 minuten)

Terwijl de Rode Paladijnen de schuilplaats van de Fey omsingelen, bedenkt Nimue een gewaagd plan om hen af te leiden, zodat haar volk kan ontsnappen.

9. 9. Poisons

17 juli 2020 (55 minuten)

Nimue staat voor een lastige keuze, Uther gaat over tot een drastische daad en Gawain ontdekt dat schijn bedriegt bij de Rode Paladijnen.

10. 10. The Sacrifice

17 juli 2020 (59 minuten)

De toekomst van de Fey staat op het spel nu de vijand uit alle richtingen nadert. Nimue besluit de laatste stappen van haar plan uit te voeren.

Benieuwd naar deze serie, vergelijkingen met GoT zag ik ook al voorbij komen.

avatar van Ronjossch

Ronjossch

DjFrankie schreef:

Benieuwd naar deze serie, vergelijkingen met GoT zag ik ook al voorbij komen.

Slecht geacteerd en totaal niet te vergelijken met GOT...zeker niet qua budget!

damon oei dat belooft weinig goeds

avatar van nightbreed

nightbreed

5,2/10 na 2000 stemmen op IMDb. Dat voorspelt ook niet veel goeds.

avatar van pocalan

pocalan

Voor IMDB zijn dat ook nog te weinig stemmen om op een realistisch cijfer te komen gek genoeg. Ik vind het (met anderhalve aflevering) tot nu toe een leuke serie in ieder geval. Al kan het natuurlijk nog alle kanten op.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

leuke serie....word steeds toffer,ik moet nog een aflevering.

avatar van Anamorph

Anamorph

Komt wat langzaam op gang, maar is vanaf afl 3 wel vermakelijk.

Het is geen GoT en vergelijking slaat ook eigenlijk nergens op, behalve dan dat het ook fantasy is, maar zo ken ik er nog wel een paar...

...en zó slecht wordt er nou ook weer niet geacteerd.

Ik ben hier ook spontaan aan begonnen. Had wel al op diverse plekken gelezen dat dit wel eens de nieuwe Game of Thrones zou kunnen worden, maar dat lijkt vooral gezegd te worden om je naar de serie te lokken. Ik ben het er in ieder geval mee eens dat ik weinig of geen gelijkenissen zie buiten het genre.

De eerste aflevering viel me aanvankelijk nogal tegen. Met name de interactie tussen Nimue en Pym vond ik wat kinderachtig. Alsof twee tieners uit 2020 in een middeleeuwse fantasyserie gedropt werden en ik verwachtte ieder moment dat een van beiden een smartphone tevoorschijn zou... toveren. Gelukkig gaat het richting het einde van de aflevering de goede kant op en ook aflevering 2 vond ik niet onaardig. De locaties zijn overigens echt een lust voor het oog. Dit kan echt nog alle kanten op. Ik laat me graag verrassen.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

De eerste 2 afleveringen gezien, maar ik denk niet dat ik de motivatie kan verzamelen de derde te gaan kijken. Helaas vind ik het allemaal niet enorm boeiend.

avatar van cor1946

cor1946

Niks voor mij met al dat rare gedoe en niet boeiend. Dus gestopt.

avatar van pocalan

pocalan

Deze serie heeft een aantal afleveringen nodig om beter te worden. In het begin mist het een vonkje, maar naar het einde toe vind ik het wel beter worden. Ik merk dat de meesten op IMDB amper de eerste aflevering(en) afmaken om dan vervolgens een 1 te geven. Dat slaat nergens op. Volgens mij hebben veel ook niet door dat dit gebaseerd is op een 'illustrated novel' met een eigen draai aan de mythe. Waarom zou alles binnen de begaande paden moeten blijven? Een beetje jammer dat alles maar meteen aan de behoefte moet voldoen.

avatar van Cross29_mm

Cross29_mm

Gestopt met kijken toen ik zag dat 'Arthur' gespeeld wordt door een donkere acteur. Het lijkt nu zeker dat Netflix een extreemlinkse propagandamachine is geworden, ben er helemaal klaar mee. Om misselijk van te worden....

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet racistisch of een voorstander van alleen maar blanke acteurs, maar een beetje historisch besef (in dit geval slaand op de Middeleeuwen) en besef over mythen en legenden is toch wel op z'n plaats.

avatar van RodneyS

RodneyS

Leuke serie voor de fantasy liefhebbers. De vergelijking met GOT is uit de lucht gegrepen. Ga dit ook niet doen, want dan wordt het een domper.

Gewoon lekker kijken en dan gaat deze serie je niet tegenvallen. Ik vermaak me hier in ieder geval prima mee.

Een begin maken aan deze serie was een gokje. Ik had zelfs de score niet van tevoren gecheckt, maar ik had wel het een en ander in een blad voorbij zien komen en mijn interesse was gewekt. Jammer dus toen ik erachter kwam dat de serie veelal afgekraakt wordt en dat een tweede seizoen zelfs onzeker is.

Ik gaf zelf hierboven aan ook nog niet meteen in het begin overtuigd te zijn, maar naarmate het seizoen vorderde, slaagde de serie er steeds meer in om mijn aandacht vast te houden. Nu scheelt het misschien dat ik niet al de nodige films en series over King Arthur en Camelot verslonden heb, waardoor ik mij niet zo stoorde aan het feit dat Cursed een eigen draai geeft aan die mythe. Dit is vooral een fantasierijke serie en dat moet wel een beetje je ding zijn als je hieraan wil beginnen. Pas later in het seizoen komt de focus wat meer op politiek te liggen, maar daar slaat de serie (gelukkig) niet in door.

Eén van de sterkste punten vind ik zelfs dat de serie zo overzichtelijk blijft. De focus ligt op diverse (groepen) personages, maar eigenlijk zit daar niks tussen dat oninteressant of irrelevant blijkt. Nimue, Arthur, Merlin, The Weeping Monk... Het zijn eigenlijk stuk voor stuk fijne personages die ook goed neergezet worden. Zelfs een karikaturaal personage als Uther, met betrekkelijk weinig screentime, komt vrij goed uit de verf. Als ik dan al iets moet noemen dat mij tegenviel, dan was het de CGI. Met name enkele wezens zien er écht te matig uit voor een serie uit 2020. Het werkte zelfs afleidend. Wat ik dan wel weer positief vond waren die geanimeerde overgangen tussendoor, die in dezelfde stijl zijn als de eveneens mooie intro.

Ik heb zelfs helemaal niet het gevoel dat de serie nog op gang moet komen in het tweede seizoen; iets dat ik bij veel series wél heb. Er gebeurt genoeg en tegen de tiende aflevering voelt dit als een volwaardige serie. Je waant je daadwerkelijk in een andere wereld en ik vind het knap dat dit nu al bereikt is. Dat de serie meermaals vergeleken wordt met Game of Thrones vind ik onterecht. In het plot zijn er wellicht wat gelijkenissen (geen felbegeerde Iron Throne dit keer maar een magisch zwaard), maar dat heb je al gauw bij dergelijke fantasy series. Qua stijl verschillen de series ook veel te veel. Ik zou dit eerder aanbevelen aan liefhebbers van bijvoorbeeld Once Upon a Time.

Wat mij betreft mag seizoen 2 er zeker komen! Ik denk dat hier nog veel uit gehaald kan worden. Dit eerste seizoen vond ik in ieder geval veelbelovend.

Ruime 3,5*

avatar van pedro1946

pedro1946

Deze reeks is de grootste miskleun aller tijden, buiten loki uit de Vikings is er niemand die kan acteren.

Eén grote teleurstelling en geldverkwisting. Daarom geen stem van mij.

Lijkt nu toch volgens meerdere bronnen (zie voorbeeld) officieel geannuleerd. Misschien niet helemaal een verrassing, maar ikzelf vind het wel jammer. Ik was op basis van dit eerste seizoen enthousiast genoeg om benieuwd te zijn naar het vervolg.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Ik snap echt niks van dat annuleer beleid van Netflix... Is er eens een leuke serie word hij geannuleerd, waarom?

Want in alle eerlijkheid, ik snap die negatieve commentaren niet zo. Dit was een wat traag beginnende maar geleidelijk steeds interessanter wordende serie. Ik heb hem met veel plezier gebinged.

avatar van gigabyte

gigabyte

Cross29_mm schreef:

Inderdaad, het zou net zo gek zijn als een blanke voor Shaka Zoeloe zou spelen.