• 8.985.940 stemmen

Kingdom Hospital - Seizoen 1 (2004)

Alternatieve titel: Stephen King's Kingdom Hospital

Ontwikkeld door: Lars von Trier en Stephen King

Met: Jamie Harrold, Bruce Davison en Diane Ladd

Datum van release: woensdag 3 maart 2004

Eerst uitgezonden op: ABC (Australië)

Plot Kingdom Hospital

Stephen Kings Kingdom Hospital gaat over niet zomaar een ziekenhuis. In dit ziekenhuis gebeuren vreemde dingen, ziet men spoken en komen steeds zwaardere bevingen voor. In de hallen van dit ziekenhuis zwerft de geest van een jong meisje Sally. Sally moet uitvinden waarom zij niet naar de andere zijde is gegaan, maar nu nog steeds rond zwerft in het ziekenhuis. Om dit te doen moet zij het ziekenhuis personeel overhalen haar te helpen. Dit is de enige manier om te voorkomen dat de bovennatuurlijke aardbevingen het ziekenhuis afbreken.

Afleveringen Seizoen 1 (2004)

1. 1. Thy Kingdom Come

3 maart 2004 (1 uur)

Peter Rickman wordt tijdens het joggen aangereden door een mini-van. Deze man rijdt door en laat Peter hulpeloos achter. Voordat hij wordt gevonden ontmoet Peter een beangstigend spookfiguur die hem wil gebruiken om het ziekenhuis Kingdom Hospital te ontdoen van een vloek. Met als uiteindelijk doel een negen jaar oud meisje te bevrijden.Deze verschijning zal in ruil Peter helpen beter te worden. Wanneer Peter ontwaakt, ontdekt hij dat hij telepathische gaven heeft en contact kan maken met geesten die in het ziekenhuis rondzwerven. Ondertussen worden de aardbevingen, een vreemd fenomeen waaronder alleen Kingdom Hospital te leiden heeft, steeds erger.

2. 2. Death's Kingdom

10 maart 2004 (1 uur)

Nadat mevrouw Druse door dr. Stegman met geweld het ziekenhuis is uit gezet, vindt zij toch een manier om tezamen met Peter Rickman een seance te houden om te proberen de wanhoopskreten die door de liftschacht van het ziekenhuis spoken te identificeren. Ondertussen wordt de man die Peter heeft aangereden het ziekenhuis binnengebracht. Hij is van zijn dak gevallen en heeft een gebroken rug. Vanwege het tekort aan bedden wordt hij op dezelfde kamer als Peter geplaatst, waar hij achter het feit komt dat er een nog sterkere en engere kracht zich schuil houdt tussen de muren van Kingdom Hospital.

3. 3. Goodbye Kiss

17 maart 2004 (1 uur)

Ondertussen mislukt de geplande dubbele zelfmoord van een gevangene en zijn vriendin omdat hij, Rolf Pederson, wordt gered door het ziekenhuispersoneel. Hij komt op de kamer van Peter Rickman te liggen. Dr. Stegman wordt ervan beschuldigd een fout gemaakt te hebben tijdens de operatie van een jong meisje. De moeder wil hem aanklagen. Peter krijgt in zijn onderbewustzijn een bezoek van het beest uit zijn schilderijen (Antibus, in de vorm van een soort miereneter), en komt tevens in contact met Mary en de slechte Paul.

4. 4. The West Side of Midnight

24 maart 2004 (1 uur)

De ex-vrouw van dr. Traff gaat dood aan een hartaanval tijdens zijn dienst. Zijn zoon dr. Elmer heeft een droom waarin ook de miereneter in voor komt. Lenny gaat over naar gene zijde en probeert samen met mw. Druse meer over Mary te weten te komen. Dr. Stegman probeert, na een avond van beschuldigingen en woede, er achter te komen wie zijn auto heeft beklad en beschadigd. Terwijl mw. Druse door middel van Lenny erachter komt dat Rickman meer af weet van wat er zich in het ziekenhuis afspeelt, probeert Paul d.m.v. Pederson te voorkomen dat mw. Druse meer ontdekt.

5. 5. Hook's Kingdom

31 maart 2004 (1 uur)

De hulp van mw. Druse wordt ingeroepen als de kwaadaardige gevangen zittende geest van een tienerjongen, Paul, zich uitleeft op de staf, de patiënten en de onschuldige geesten in Kingdom Hospital.

6. 6. The Young and the Headless

8 april 2004 (1 uur)

Gebruikmakend van de schetsen die Peter Rickman heeft getekend, maken mw. Druse en dr. Hook contact met Mary en haar kwelgeest Paul. De boosaardige geest van Paul probeert het lot van de Antubis te bezegelen voordat hij Rolf Pederson aanmoedigt Peter Rickman te vermoorden. Dr. Elmer Traff haalt uit verliefdheid een nogal morbide grap uit op psychologe Dr. Lona Massingale, welke uit de hand loopt.

7. 7. Black Noise

15 april 2004 (1 uur)

Hoewel Peter nog steeds niet kan praten, slaagt hij erin dr. Hook en mevrouw Druse te waarschuwen dat er een donkere entiteit aanwezig is in Kingdom Hospital. Deze probeert zijn snode plannen via een alcoholist en een pyromaan te kanaliseren om zo patiënten, dokters, zusters en Mary en Antibus kwaad te doen. Dr. Stegman zijn onethische medische praktijken en verleden beginnen hem geestelijk te achtervolgen d.m.v. waanideeën.

8. 8. Heartless

22 april 2004 (1 uur)

Een advocaat die een harttransplantatie nodig heeft berouwt de dag dat hij Kingdom Hospital binnen is gekomen. Hook ontdekt authentieke krantenknipsels in Mary's pop, die licht werpen op de gruwelijke Gates Falls-fabriek brand die in 1869 plaatsvonden op de plek waar nu Kingdom Hospital staat. Hier vonden alle kinderen de dood.

9. 9. Butterfingers

29 april 2004 (1 uur)

Terwijl het personeel van Kingdom Hospital de wedstrijd van de New England Robins volgt, zit Earl 'Error' Candleton met een pistool tegen z'n hoofd. Earl heeft nooit kunnen verkroppen dat de Robins in 1987 de finale van de Major Leaque door zijn schuld verloren. Hij schiet zichzelf door zijn hoofd en wordt amper levend opgenomen in Kingdom Hospital. Deze actie begint een kettingreactie van gebeurtenissen die oude wonden openhaalt en het verleden wijzigt voor degene, levend en dood, in Kingdom Hospital.

10. 10. The Passion of Reverend Jimmy

24 juni 2004 (1 uur)

Wanneer de pastoor van de missiepost 'Christ-Oly-Christ' is gekruisigd als Jezus, vinden er vreemde en onverklaarbare genezingen rondom Kingdom Hospital plaats met iedereen die in aanraking met de pastoor is gekomen. De raadsels rond Mary's dood worden opgehelderd en dr. Stegmans ego loopt een fikse deuk op.

11. 11. Seizure Day

1 juli 2004 (1 uur)

Wanneer twee patiënten een attaque hebben, krijgen ze angstaanjagende visoenen over levende doden die door het ziekenhuis spoken. Dr. Stegman wordt steeds verder in het nauw gedwongen naar aanleiding van zijn foute medische ingreep op Mona Klingerman. Zijn ergste nachtmerries komen naar boven.

12. 12. Shoulda Stood in Bed

8 juli 2004 (1 uur)

Wanneer Peter Rickman weer een attaque heeft, ziet hij het lot van Kingdom Hospital en legt hij een verband met het gruwelijke verleden van het gebouw. Wanneer Peter wakker wordt helpen zijn tekeningen mw. Druse een direct contact te maken met Mary, waarbij ze als sleutel dienen om het kwaad te kunnen corrigeren dat door de voorvaderen van Kingdom Hospital is veroorzaakt. Dr. Hook en Brenda maken eindelijk publiekelijk de schuld van Stegman bekend in de Mona Klingerman zaak. Dr. Stegman zijn stoppen slaan hierdoor door en is hij uit op wraak.

13. 13. Finale

15 juli 2004 (1 uur)

Peter, Dr. Hook, Antibus en Sally Druse ontdekken hoe Ebenezer Gottreich en z'n ploegbaas 135 jaar geleden de molen/fabriek platbranden om zo verzekeringsgeld op te strijken. Door middel van een seance gehouden door Sally Druse komen Hook, Peter, Elmer, Abel, Christa en Sally in de "Swedenborgiaanse" ruimte oftewel 'The Old Kingdom' terecht. Aan hun de taak om Mary te bevrijden, achter de waarheid te komen, het verleden te veranderen, en te zorgen voor een goed einde en toekomst voor Kingdom Hospital. Alleen dr. Stegman's nachtmerrie is niet voorbij.

avatar van only1ELEANOR

only1ELEANOR

Naar mijn mening een hele goede serie en staat tussen mijn bijna complete film collectie van deze geweldige schrijver.

only1ELEANOR schreef:

Idem hier maar vind 5 sterren hiervoor wat veel.

avatar van joolstein

joolstein

Ik vind films/series die Stephan King zelf uitbrengt erg slecht! Denk aan bv. The Shining, prachtig verfilmd door Stanley Kubrick. Maar Stephan vond dit niets en deed het over. Met als gevolg een belabberde tv-serie! Ook deze serie valt in het niet bij de mysterieuze en briljante 2-delige serie van Lars von Trier!

avatar van PeterW

PeterW

joolstein schreef:

Het ergste vindt ik nog dat ie altijd zelf mee moet doen.

avatar van only1ELEANOR

only1ELEANOR

PeterW schreef:

Het ergste vindt ik nog dat ie altijd zelf mee moet doen.

Stephen King heeft 20 gastoptredens gehad maar is daar door de regisseur dan om gevraagd.

Niet dat hij ervoor kiest! maar het is een soort eerbetoon van de regisseur aan de schrijver van het originele verhaal.