• 8.985.515 stemmen

De Kijk van Koolhoven - Seizoen 2 (2020)

Show titel: De Kijk van Koolhoven

Ontwikkeld door: Martin Koolhoven en David Kleijwegt

Met: Martin Koolhoven

Datum van release: vrijdag 21 februari 2020

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

Plot De Kijk van Koolhoven Seizoen 2 (2020)

De kijk van Koolhoven krijgt een vervolg met zes nieuwe afleveringen. Filmmaker Martin Koolhoven, bekend van onder meer Brimstone en Oorlogswinter, bespreekt zijn favoriete films op de van hem bekende onnavolgbare wijze: hartstochtelijk en inzichtelijk. Martin Koolhoven bespreekt de huidige hausse van remakes en sequels, selecteerde in Europa de beste misdaadfilms, kijkt naar hoe buitenaardse wezens in speelfilms worden neergezet, gaat in liefst twee uitzendingen dieper in op het fenomeen American Gangster en kijkt tot slot naar tijdreisfilms.

Afleveringen Seizoen 2 (2020)

1. 1. Sequels en Remakes

21 februari 2020 (55 minuten)

Martin Koolhoven zocht de meest geslaagde remakes, sequels en prequels uit en laat aan de hand van James Bond en Indiana Jones zien waarom de ene film zich beter leent voor een vervolg dan de andere. De hausse aan remakes, sequels, prequels en dergelijke die Hollywood overheerst is reden tot klagen, want originele speelfilms worden steeds schaarser. Maar Koolhoven laat aan de hand van Spider-Man: Into the Spider-Verse, Ben Hur, Terminator 2: Judgment Day en The Thing zien dat het ook mogelijkheden biedt.

2. 2. Eurocrime

28 februari 2020 (55 minuten)

Net als de horrorfilm gaat de misdaadfilm in Europa net even verder dan elders. Martin Koolhoven behandelt voor deze aflevering onder meer La Haine uit Frankrijk, Sexy Beast uit Engeland en M uit Duitsland. Speciale aandacht krijgt Italië, waar in de jaren zeventig in navolging van Amerikaanse films als Death Wish, Dirty Harry en The French Connection de Poliziesco welig tierde. In De kijk van Koolhoven aandacht voor de meest krankzinnige achtervolgingen en soms verrassend sterke scènes, die niet zelden goed verstopt zijn.

3. 3. Aliens

6 maart 2020 (55 minuten)

Buitenaardse wezens zijn een heerlijk gegeven voor een filmmaker, meent Martin Koolhoven. Hiermee kunnen ze hun fantasie de vrije loop laten. Dat deed Ridley Scott dan ook in zijn klassiek geworden Alien, waarbij de buitenaardse wezens werden vormgegeven door kunstenaar H.R. Giger. In het vaak verfilmde The Invasion of the Bodysnatchers zijn de aliens juist niet te onderscheiden van mensen. Steeds weer terugkerend is de ontmoeting met de mens. Archetypisch is de ontmoeting uit The Day the Earth Stood Still uit 1951. In De kijk van Koolhoven is onder meer te zien hoe regisseurs als Steven Spielberg en Tim Burton deze ontmoeting hebben aangepakt.

4. 4. American Gangster: Deel 1

13 maart 2020 (55 minuten)

De gangster is een van de meest iconische figuren in de Amerikaanse cinema. Begin jaren negentig kreeg de gangsterfilm weer een enorme boost door Reservoir Dogs, het debuut van Quentin Tarantino. Aan de hand van klassieke films in het genre laat Martin Koolhoven in deze aflevering zien hoe het acteren is veranderd: van de klassieke opvatting van James Cagney, Humprey Bogart en Edward G. Robinson naar de 'method acting' van Marlon Brando, Al Pacino en Robert De Niro. De staalkaart van de 'method acting' was natuurlijk het grandioze eerste deel van The Godfather. 'Als die niet hebt gezien,' zegt Koolhoven, 'dan praat ik niet meer met je.'

5. 5. American Gangster: Deel 2

20 maart 2020 (55 minuten)

Met zoveel goede gangsterfilms uit Amerika kon er makkelijk een tweede aflevering van De kijk van Koolhoven worden gemaakt. Dit keer ligt de nadruk op de regisseurs die in de loop van de jaren zeventig en tachtig naam maakten: denk aan Martin Scorsese en Brian de Palma. Zij waren zich bewust van de geschiedenis van cinema en dat zie je duidelijk terug in films als Goodfellas en The Untouchables. Met Miller’s Crossing van de Coen Brothers waagt een andere generatie zich weer aan de gangsterfilm. Zij citeren op hun beurt weer ruimhartig uit The Godfather.

6. 6. Tijdreizen

27 maart 2020 (55 minuten)

In de laatste aflevering van De kijk van Koolhoven 2 verlegt Martin Koolhoven zijn blik naar tijdreisfilms. In The Time Machine uit 1960, naar het gelijknamige verhaal van H.G. Wells, gaat de tijdreiziger naar de toekomst, omdat hij vooral benieuwd is naar hoe de vooruitgang eruit zal zien. Maar in de beroemdste tijdreisfilm aller tijden, Back to the Future, gaat de hoofdpersoon terug in de tijd. De vraag is dan altijd: kun je daarmee het heden veranderen of niet? Andere tijdreisfilms die in De kijk van Koolhoven aan bod komen, zijn Groundhog Day en Idiocracy. En passant legt Martin Koolhoven nog even uit hoe wetenschapper Stephen Hawking heeft bewezen dat tijdreizen helemaal niet kan bestaan.

avatar van Zipportal

Zipportal

Bij De Kijk van Koolhoven - Seizoen 1:

Dit was weer mooie TV.

avatar van joolstein

joolstein

Hm, nee dit tweede seizoen valt voor mij toch best tegen! En dat terwijl hij er heel kwartier bij heb gekregen! Nu weet ik ook niet goed of de reden daarvan is omdat de genres van het vorige seizoen me meer aanspraken? Toch zijn Aliens of SF wel films waar ik graag naar kijk maar juist die aflevering was niet bijzonder.

Alien en Aliens, E.T. en Close Encounters of the Third Kind, Mars Attacks! en serieus MIB. Nu ging Koolhoven in het vorige seizoen ook niet echt ver de diepte in. Maar zag je wel altijd nog een paar minder bekende. Nu was het vooral bekend terrein.

Tot nu was de aflevering over Eurocrime een aardige, dit was tot nu de leukste van dit seizoen. Al ging het wel teveel over Once upon a Time in America. Zeker ook aangezien er nu nogmaals maar liefst twee afleveringen staan over American Gangster. Tja drie keer raden welke films je dan gaat krijgen?

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Tot nu toe was alleen Eurocrime idd echt geweldig en verfrissend.

Ik denk zelfs dat ik volgende week ga skippen. Nog meer van dat gangster gelul, nee dank u.

Met tijdreizen ben ik weer van de partij.

avatar van Zipportal

Zipportal

Jammer genoeg alweer afgelopen. Maar dit smaakt natuurlijk naar meer.

"I'll be back."

Laat S3 maar komen.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Nah, niet eens Donnie Darko of Arrival behandeld bij tijdreizen. Alleen korte shout out.