• 8.985.851 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Ontwikkeld door: Alex Garland

Met: Sonoya Mizuno, Nick Offerman en Jin Ha

Datum van release: donderdag 5 maart 2020

Eerst uitgezonden op: Hulu (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk miniserie via Disney+

Plot Devs

Lily Chan is een jonge software-ingenieur die werkt voor Amaya, een geavanceerd technisch bedrijf gevestigd in Silicon Valley. Na de kennelijke zelfmoord van haar vriend vermoedt Lily dat er een smerig spel wordt gespeeld en begint ze de zaak te onderzoeken. Ze realiseert zich al snel dat alle wegen leiden naar Forest, de raadselachtige CEO van Amaya en Devs, de geheime ontwikkelingsafdeling van het bedrijf. In Lily's zoektocht naar de waarheid ontdekt ze een op technologie gebaseerde samenzwering die de wereld zou kunnen veranderen.

5 maart 2020 (55 minuten)

Wanneer haar vriendje Sergei verdwijnt na het starten van een nieuwe baan bij de geheime Devs-divisie van het technologiebedrijf Amaya, begint software-ingenieur Lily te vermoeden dat zijn verdwijning misschien niet zo duidelijk is als het lijkt.

5 maart 2020 (50 minuten)

Lily doet een beroep op de hulp van ex-vriendje Jamie om de verdwijning van Sergei te onderzoeken. Ze begint zich af te vragen wat ze echt wist over Sergei.

12 maart 2020 (44 minuten)

Lily keert terug naar haar werk bij Amaya en bespreekt haar verdenkingen met Jen en Anya. Forest krijgt bezoek van Laine, een machtige senator die vragen stelt over het Devs-project.

19 maart 2020 (46 minuten)

Na Lily's gedrag bij Amaya, dwingt Kenton haar naar een psychiater te gaan. Ondertussen is het Devs team het niet eens over de ethiek van hun uitvinding, en Forest verklaart zijn betrokkenheid bij het project.

26 maart 2020 (48 minuten)

Kenton brengt Jamie een bezoek om zijn stilzwijgen op te leggen, terwijl Katie het Devs-systeem heimelijk uitbuit voor haar eigen doeleinden.

2 april 2020 (49 minuten)

Lily en Jamie bezoeken Forest op zoek naar antwoorden, en Katie onthult aan Lily de ware aard van het Devs systeem.

9 april 2020 (49 minuten)

Het Devs team perfectioneert het systeem, en Forest en Katie wachten op de voltooiing van het Devs project. Lily en Jamie proberen haar dreiging te vermijden, maar een bezoek van Kenton laat Lily geen keus.

16 april 2020 (52 minuten)

De vraag wordt beantwoord: is het universum deterministisch, een multi-verse, of iets anders?

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Mza 1,5* hiervoor? Wellicht een korte toelichting?

jacobine_rodijk schreef:

Mza 1,5* hiervoor? Wellicht een korte toelichting?

Ik vond het er niet uitzien.,totaal geen binding met de cast en verder was dit totaal niet mijn ding of het zou voor mijn beter moeten worden.

avatar van Animosh_mm

Animosh_mm

Ik vond het een erg sterke serie juist: stijlvol, en in filosofisch opzicht waanzinnig ambitieus. Het centrale thema is de "vrije wil", en of dat bedreigd wordt door "determinisme" (het idee dat de toekomst vaststaat, dat we niet anders kunnen handelen dan we in feite handelen), maar daarnaast komen ook onder meer de metafysische implicaties van de kwantummechanica en het idee dat we in een simulatie leven (en of dat erg zou zijn) aan bod. Razend interessant allemaal. De personages en het plot zijn helaas minder boeiend, maar als je houdt van goed doordachte science-fiction die je aan het denken zet is dit absoluut een aanrader.

Ps: ik heb elders in het Engels een opiniestuk geschreven over de behandeling van vrije wil in de serie. Het is behoorlijk lang (en Engelstalig dus), maar ik zal het braaf delen voor de geïnteresseerden.

Intelligente, ambitieuze serie die thriller- en science fiction-elementen combineert tot een spannend en vooral intrigerend geheel. Regisseur Alex Garland kan helemaal los gaan nu hij meer tijd tot zijn beschikking heeft. De reeks is zeker niet perfect, zo is hoofdrolspeelster Sonoya Mizuno iets te lichtgewicht om de serie overtuigend te kunnen dragen en niet alle verhaalelementen (en sommige special effects) werken even goed, maar de verhaallijnen en personages zijn fraai uitgewerkt en alles wordt bevredigend afgerond. De beste aflevering is die waarin twee personages gedurende een half uur tegenover elkaar zitten aan tafel en... praten. Fascinerend.

avatar van eldorado

eldorado

Het is denk ik de bedoeling dat je mediteert tijdens deze serie. Wat ongelooflijk traag ( en vaag)

Als ik had geweten dat dit een miniserie is en dat Garland ervoor verantwoordelijk is dan was ik er wel eerder aan begonnen. Dit is zeer prikkelende hard sci-fi met een hoop mystiek en en een over het algemeen fantastische score, strakke cinematografie en futuristisch ogende locaties. De super intense en mysterieuze eerste aflevering is een van de betere eerste afleveringen die ik heb gezien van een serie. Dat hele techbedrijf Amaya en het doel van het devs-programma is ongelofelijk intrigerend, met ook een sterke rol van Offerman als de charismatische CEO.

Moet wel zeggen dat de serie me vanaf aflevering twee al een stuk minder trok. De onthulling van het doel van het devs-programma vond ik wat teleurstellend. Het is een beetje een anticlimax om ineens beelden van Christus aan het kruis te zien. Ik was graag nog even in het ongewisse gebleven. Ook blijkt het al snel een serie te zijn die meer op verhaal en thema's is gericht dan op personages. Vooral de actrice die Lily speelt is ronduit zwak. Eigenlijk spelen alleen Offerman, Pill en Grenier (wat een griezels die laatste twee) echt goed. Je voelt niets bij de personages en dat houdt je wat op afstand als kijker.

Daarnaast zijn de dialogen vaak echt tenenkrommend slecht, en het moet gezegd worden dat Garland het vaak wel weer wat pretentieus maakt. Aflevering na aflevering wordt je getrakteerd op eindeloos uitgesponnen scènes. Personages praten onnatuurlijk langzaam en er zijn zoveel overdreven lange montages, lange gewichtige shots, flashbacks, overbodige scènes, enzovoort. Het haalt vaak al het tempo uit de serie. Waarom kan een serie met zoveel inhoud niet tegelijk ook vlot en spannend zijn?

Het einde is overigens onverwacht dan weer behoorlijk sterk, ook al blijft het misschien niet allemaal overeind als je er teveel over na gaat denken. Erg krachtig ook hoe de intense en mysterieuze beelden van aflevering 1 in een soort vredige nieuwe context worden geplaatst.