• 8.985.489 stemmen

Hier Zijn de Van Rossems - Seizoen 6 (2020)

Show titel: Hier Zijn de Van Rossems

Ontwikkeld door: Bernard van den Bosch

Met: Maarten van Rossem, Sis van Rossem en Vincent van Rossem

Datum van release: dinsdag 4 februari 2020

Eerst uitgezonden op: NPO 2 (Nederland)

Plot Hier Zijn de Van Rossems

In deze serie verkent historicus Maarten van Rossem samen met zijn zus Sis en zijn broer Vincent iedere week een stad in Nederland of directe omgeving. De drie Van Rossems laten elkaar plekken of objecten zien die de anderen nog niet (zo goed) kennen en vertellen elkaar de verhalen die daarbij horen. Maarten doet dat vanuit zijn specialiteit, geschiedenis, Sis als kunsthistorica en Vincent is expert op het gebied van architectuur. De Van Rossems zijn alle drie uitstekende verhalenvertellers. Daarnaast staan ze bekend om hun relativerende toon en droge humor. De drie zijn het lang niet altijd met elkaar eens.

Afleveringen Seizoen 6 (2020)

1. 1. Zutphen

4 februari 2020 (26 minuten)

Zutphen blijkt een stad te zijn waar de Van Rossems blij door worden verrast. Als Vincent niet net al was verhuisd, zou hij serieus overwegen Zutphen als woonplaats te kiezen. Hij komt tot die conclusie nadat het drietal de vele torens van de stad aan de IJssel heeft bewonderd, het nabijgelegen Museum MORE heeft bezocht en van het vele groen in de stad heeft genoten. Maarten is enthousiast over de Librije (de kettingbibliotheek, niet het restaurant) waar hij oog in oog komt te staan met een eerste druk van het destijds ketterse boek van Copernicus, waarin niet de aarde maar de zon tot centrum van ons zonnestelsel werd verklaard.

2. 2. Gouda

11 februari 2020 (26 minuten)

In Gouda kunnen de Van Rossems niet anders dan zich bezighouden met een actueel probleem: bodemdaling. Hier is goed te zien hoe gebouwen langzaam wegzakken in de slappe bodem. Maarten verklaart dat verschijnsel en Vincent legt uit hoe groot dat probleem is in een oude stad als Gouda, waar de oude gebouwen verschillende soorten fundering hebben. Natuurlijk staan ze ook stil bij de schoonheid van enkele van die oude panden. Zo geeft Sis een toelichting op de Waag en vertelt Vincent het verhaal van het karakteristieke stadhuis. In de Sint-Janskerk bewonderen de Van Rossems de wereldberoemde gebrandschilderde ramen, waarvan de originele tekeningen nog in Museum Gouda te zien zijn.

3. 3. Bergen op Zoom

18 februari 2020 (26 minuten)

Bergen op Zoom is van oudsher een kruispunt van Holland, Zeeland en België en was ooit een heel belangrijke handels- en vestingstad. De Van Rossems zien daar nog de sporen van, zoals de spectaculair gerestaureerde vestingwerken en het rijke Markiezenhof. In dat vijftiende-eeuwse stadspaleis maken ze onder meer kennis met 'Jan met de lippen', een enorme schouw en een prachtige maquette van de stad. Het kermismuseum op zolder roept nostalgische gevoelens bij de broers op. Vincent kan ook de moderne stadsplanning van Bergen op Zoom wel waarderen; met name van de Bergse Plaat is hij onder de indruk.

4. 4. Antwerpen

25 februari 2020 (26 minuten)

Antwerpen heeft veel moois te bieden, maar de Van Rossems betreuren het wel dat dat al algemeen bekend is. Het massatoerisme heeft bijna Amsterdamse proporties aangenomen en dat maakt een bezoek bepaald minder aangenaam. Maar het drietal trotseert de menigte in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, het Rubenshuis en het Centraal Station en bezoekt daarnaast de minder drukbezochte plekken. Het boekdrukkunstmuseum Museum Plantin-Moretus, het woonhuis van de architect Winders of het Museum Fritz Mayer van den Bergh zijn nog pareltjes, waarvan in alle rust te genieten valt.

5. 5. Leiden

3 maart 2020 (26 minuten)

Leiden was in de gouden eeuw dankzij de lakenindustrie de een na grootste en belangrijkste stad van het land, na Amsterdam. Ondanks de neergang die zich daarna aandiende is van die grootsheid nog veel terug te vinden. De oudste universiteit van Nederland staat in Leiden en geeft de stad een voornaam karakter met het Academiegebouw, de Hortus Botanicus, de Oude Sterrewacht en de vele musea. Het Rijksmuseum van Oudheden, bijvoorbeeld, is befaamd om zijn verzameling Egyptische mummies, maar Sis kiest iets heel anders om over te vertellen aan haar broers, een enorme camee. Architectuur speelt ook een belangrijke rol in deze aflevering. Zo geven de Van Rossems hun ongezouten mening over de nieuwbouw van Museum De Lakenhal en zijn ze vol lof over de ontwikkeling van De Meelfabriek, industrieel erfgoed dat voor nieuw gebruik wordt ingericht.

6. 6. Leeuwarden

10 maart 2020 (26 minuten)

Leeuwarden wordt alleen door Maarten en Vincent aangedaan, want de gezondheid van Sis liet een bezoek aan de Friese hoofdstad tijdens de opnameperiode niet toe. De broers Van Rossem bezoeken beeldbepalende torens van de stad, zoals de historische en scheve Oldehove en de moderne Achmeatoren, en vertellen de oude en nieuwe verhalen die daarbij horen. Er worden bijzondere gebouwencomplexen aangedaan, zoals de Blokhuispoort en het Provinciehuis. De stad heeft beroemdheden voortgebracht als de revolutionair Pieter Jelles Troelstra en de exotische danseres Mata Hari; ook zij krijgen een verbaal monumentje van de broers. Eigenlijk gaat maar één ding in Leeuwarden ze een beetje tegenstaan: de Friese taal die uiteraard overal te zien en te horen is.

Sis van Rossem woedend op makers. Laatste seizoen dus (met Sis)...?

ZAP! schreef:

Sis van Rossem woedend op makers. Laatste seizoen dus (met Sis)...?

Kan wel eens met een sis(!)ser aflopen, want volgens mij ging dat over het promo-filmpje. Misschien was het zelfs wel een slimme promo-actie an sich...

't Is weer genieten van de mopperkonten!

avatar van eppo349

eppo349

ZAP! schreef:

't Is weer genieten van de mopperkonten!

Laat ik uit Bergen op Zoom komen. Ik vond dat ze teveel het mooie van BoZ lieten zien terwijl er ook zoveel lelijks te zien valt daar.

DarkMoonStudios - Ze zoeken zo gemiddeld uit wat zíj mooi en interessant vinden (op de drie gebieden van geschiedenis, kunst en architectuur), dat is de formule. Daarbij hebben ze regelmatig genoeg te klagen over dit of dat. Ook hier hadden ze genoeg kritiek en klachten op en over bepaalde straten (die dan niet getoond werden) en die enorme flat / doos die het mooie uitzicht verpestte, kwam zelfs duidelijk in beeld, evenals twee lelijke gevels in een oude straat.

Afl.5 moet het deels zonder Sis doen, erg jammer, want de chemie tussen deze drie behoort tot het leukste wat de publieke omroep de laatste jaren heeft te bieden. Onverminderd klaagt (en bewondert, vlak dat niet uit!) men voort, tussen de vele verhandelingen over kunst, geschiedenis en architectuur door, en het verveelt nog steeds geen moment. Het lijkt er ook op dat ze (deels?) zal ontbreken in de slotaflevering in Leeuwarden, dus ik vrees het ergste voor een eventueel volgend seizoen. Het is gewoon 33,3 procent minder leuk zonder haar, zo niet 50.

Dus beterschap Sis, dat je d'r nog minstens een paar seizoenen bij mag doen, en dat laatste geldt natuurlijk ook voor Vincent en Maarten!

****.

Ik dacht dat dit het laatste seizoen was, maar op 8 mei begint er toch een zevende seizoen met Assen, Utrecht, Nijmegen, Kampen, Apeldoorn en Schiedam. Altijd leuke televisie.