• 8.985.673 stemmen

In Europa: De Geschiedenis op Heterdaad Betrapt - Seizoen 1 (2019-2020)

Show titel: In Europa: De Geschiedenis op Heterdaad Betrapt

Ontwikkeld door: Mariska Schneider en Sharon de Vries

Met: Geert Mak

Datum van release: zondag 22 december 2019

Eerst uitgezonden op: NPO 2 (Nederland)

Plot In Europa: De Geschiedenis op Heterdaad Betrapt

De VPRO trekt samen met Geert Mak opnieuw door Europa en de Europese geschiedenis. De nieuwe serie pakt de draad op waar de vorige eindigde: in 1999. Het optimisme tijdens de eeuwwisseling maakte plaats voor angst en verwarring na de aanslagen op de Twin Towers, de kredietcrisis, een toenemende stroom vluchtelingen en een steeds slechtere relatie met Rusland. Maar kun je geschiedenis herkennen als je er middenin zit? Als niemand nog weet hoe het gaat aflopen?

Afleveringen Seizoen 1 (2019-2020)

1. 1. De Piloot die uit de Cockpit Sprong

22 december 2019 (45 minuten)

Wat heeft de kaping van een Frans vliegtuig in 1994 te maken met de aanslag op de Twin Towers in 2001? Was 9/11 te voorspellen geweest als we beter hadden opgelet? Een zoektocht naar de voortekenen én de impact van terreur door moslimextremisten. In deze aflevering o.a. JP Borderie, de piloot die in 1994 uit de cockpit van zijn gekaapte vliegtuig sprong waardoor die nooit het doel van de kapers, Parijs, bereikte.

2. 2. De Pop van Putin

29 december 2019 (42 minuten)

Was de leiderscultus rond Poetin te voorzien geweest? Het verbod op de razend populaire satirische poppenserie Koekli, waarin Poetin veelvuldig gepersifleerd werd, was in ieder geval een aanwijzing. In deze aflevering zoeken we uit wat er gebeurd is met de pop die Poetin vertegenwoordigde in de populaire satirische serie Koekli. Heel Rusland keek ernaar en lachte erom, tot de president zorgde dat dat ophield.

3. 3. Bankier achter Tralies

5 januari 2020 (44 minuten)

Was de ellende die het cowboykapitalisme in 2008 veroorzaakte te voorzien geweest? IJslandse bankiers sleepten in hun val Europese spaarders én hun eilandgenoten mee. De IJslanders pikten het niet. Zij stuurden, als enige land in de wereld, de bankiers naar de gevangenis.

4. 4. Zwijgen als het Graf

12 januari 2020 (45 minuten)

Al werd de oorlog in 1995 beëindigd, Bosnië zit nog hopeloos vast in het verleden. Oorlogscriminelen zitten comfortabel op hun bestuurszetel en de massa zwijgt. Wanneer wordt de stilte doorbroken en kan er eindelijk begonnen worden met het schrijven van de geschiedenis?

5. 5. The Love Bridge

15 januari 2020 (42 minuten)

Terwijl iedereen kijkt naar Hongarije en Polen, is Denemarken al veel eerder een weg ingeslagen van populisme en protectionisme. Zelfs de Sociaal Democraten, die hun achterban zagen slinken, steunen anti-migratiebeleid. En dit beleid heeft ook zijn weerslag op Denen met een niet-westerse achtergrond. Hoe heeft het zo ver kunnen komen in Denemarken?

6. 6. Wanneer het IJs Smelt

26 januari 2020 (44 minuten)

Het valt niet langer te ontkennen: we hebben een groot klimaatprobleem. De aarde wordt steeds warmer en er zijn ingrijpende maatregelen nodig om daar iets tegen te doen. Hadden we dat niet eerder kunnen zien aankomen?

7. 7. Aan de Goede Kant van de Geschiedenis

2 februari 2020 (45 minuten)

West-Europeanen weten maar weinig van de Poolse geschiedenis. Dat is ook niet zo gek, want toen Europa van de nazi's werd bevrijd, kreeg Polen te maken met inmenging van de Sovjet-Unie. De echte vrijheid kwam pas dertig jaar geleden, nadat de muur viel. Sindsdien is Polen bezig zijn nationale identiteit vorm te geven, waarbij de geschiedenis door velen nogal selectief wordt ingezet.

8. 8. De Krekel en de Mier

9 februari 2020 (43 minuten)

De economie in Portugal groeit als kool. Als enige Europese land haalt Portugal actief vluchtelingen binnen, omdat het de arbeidskrachten goed kan gebruiken. Maar waarom wil niemand er blijven?

9. 9. De Wetten van de Zee

16 februari 2020 (42 minuten)

De afgelopen twee decennia verdronken tienduizenden mensen die probeerden de Middellandse Zee over te steken in overvolle bootjes. Een kapitein die zulke opvarenden in hopeloze situaties niet redt, is strafbaar. En één die ze wel redt?

10. 10. Dansende Beren

23 februari 2020 (40 minuten)

Vrijheid is een groot goed, maar wat als je nooit hebt geleerd hoe je ermee moet omgaan? Landen van het voormalige Oostblok zijn nu lid van de Europese Unie. Burgers zijn vrijer dan vroeger, maar dat betekent ook onwennigheid en onzekerheid, vooral bij de oudere generaties.

avatar van Raspoetin

Raspoetin

Naar aanledining van de tweede aflevering van de nieuwe serie In Europa. Artikel in de Trouw in 1995: Lachen om de poppen van Boris Jeltsin en Pavel Gratsjov mag niet meer Interessant genoeg werd de naam van Putin niet genoemd in het stuk.

In deze serie wordt gesuggereerd dat Jeltsin telkens boos werd over een nieuwe aflevering van 'Koekli', maar na wat bedaren concludeerde dat het nu eenmaal bij een democratie hoorde, en dat specifiek Poetin achter het stoppen van de show zat. Zou goed kunnen dat hij achter de schermen al flinke invloed had op dat moment.

Tegenvaller vergeleken met de oorspronkelijke serie. Elke aflevering een voice-over in een andere taal is een nutteloze gimmick. De serie is veel mooifilmerij, mooie shots lijken belangrijker dan de inhoud.

De aflevering over de Pop van Poetin was tot nu toe veruit de beste. Maar over het algemeen mist feitelijke inhoud. In de aflevering over bankiers op IJsland zien we nauwelijks wat zij precies hebben gedaan. Close-ups van mensen die door het IJslandse landschap rijden, met op de achtergrond een muziekje, mooi hoor, maar ik wil ook dingen te weten komen. De aflevering over de strenge Deense migratieregels is nogal eenzijdig. Niet raar als je je aflevering laat beheersen door gladde jongens van een reclamebureau, en de voice-over van de 11-jarige dochter van de eigenaar van dat reclamebureau is. En Geert Mak reist zelf vrijwel niet meer, maar leest af en toe wat commentaar voor voor een green screen.

Tot nu toe erg mager allemaal.