• 8.985.793 stemmen

Baantjer het Begin - Seizoen 1 (2019)

Alternatieve titel: Amsterdam Vice

Ontwikkeld door: Rachel van Bommel

Met: Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt en Fedja van Huêt

Datum van release: maandag 30 december 2019

Eerst uitgezonden op: Videoland (Nederland)

• Videoland Bekijk seizoen 1 via Videoland

Plot Baantjer het Begin

Amsterdam, 1980. Het is de tijd van grote maatschappelijke verandering. Te midden van de krakersrellen en demonstraties begint de idealistische jonge rechercheur Jurre de Cock op bureau Warmoesstraat. Zijn partner, de rasechte Amsterdammer Tonnie Montijn, maakt hem wegwijs in de stad. Het duo stuit gaandeweg op een criminele samenzwering, die onderdeel blijkt van een groter plan. Dan krijgt De Cock een nieuwe partner toegewezen: Andy Ruiter, overgeplaatst vanuit de Bijlmer. Ondertussen wordt Amsterdam overspoeld door zware wapens en is de politiemacht nog niet opgewassen tegen georganiseerde misdaad. Bureau Warmoesstraat blijkt zo lek als een mandje en het wordt De Cock snel duidelijk dat hij niet iedereen blindelings kan vertrouwen. De criminaliteit is hard, de druk ligt hoog en een verkeerde beslissing is snel gemaakt.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

30 december 2019 (52 minuten)

Rechercheur De Cock heeft zijn eerste werkdag op bureau Warmoesstraat. Hij wordt gekoppeld aan de doorgewinterde Amsterdammer Tonnie Montijn. Ondanks hun verschillen is er wederzijds respect.

30 december 2019 (42 minuten)

De Cock en Montijn ontdekken bij toeval een complot binnen de krakersscene, en een aanslag tijdens de kroning van Beatrix lijkt op handen. De Cock begint Montijn te wantrouwen.

30 december 2019 (42 minuten)

Daags na het wegvallen van zijn partner Tonnie heeft De Cock geen tijd om bij te komen. Hij wordt gekoppeld aan een nieuwe rechercheur: Andy Ruiter. En op de snijtafel van Rusteloos ligt het volgende lijk alweer klaar.

30 december 2019 (41 minuten)

Amsterdam wordt overspoeld met zware wapens. Een schietpartij in sekclub Belinda heeft het leven geëist van een Turkse maffiafamilie. De Cock en Ruiter doen een reconstructie en komen een mogelijke getuige op het spoor.

30 december 2019 (39 minuten)

LaCroix wil dat De Cock in het geheim een onderzoek instelt naar de verdwenen wapens. Met enige reserves schakelt De Cock haar hulp in bij de ondervraging van kroongetuige Willem Kroos.

30 december 2019 (38 minuten)

Er heerst chaos in de stad als plotseling iedere tiener een wapen in handen lijkt te hebben. De Cocks wantrouwen jegens zijn collega's stijgt wanneer kroongetuige Hassan ontvoerd en vermoord wordt.

30 december 2019 (36 minuten)

Looder brengt een bezoek aan bureau Warmoesstraat. Wormgoor heeft mosterdgas in handen en zoekt een koper. De jacht leidt De Cock en Ruiter naar België, waar ze proberen ze het mosterdgas te onderscheppen.

30 december 2019 (37 minuten)

Terug in Amsterdam ontbreekt nog steeds ieder spoor van het busje met mosterdgas. Ondertussen stroomt de stad vol met demonstanten. De Cock en Ruiter zetten alles op alles om een aanslag te voorkomen.

Zipportal

Vanaf morgen op Videoland of zes weken lang op RTL4. Het zijn maar zes afleveringen geworden.

"De serie is een vervolg van zes afleveringen op de gelijknamige film die dit voorjaar in de bioscoop te zien was."

Privacy settings - ad.nl

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

Wolfje Ik heb het voorlopig even aangepast naar 6 afleveringen. Wel een beetje een lastig geval want ik lees ook dit:

De serie Baantjer het Begin bestaat uit 8 afleveringen, waarvan de eerste 2 afleveringen de film vormen.

De afleveringen zijn vanaf maandag 30 december te zien bij Videoland. Afleveringen 1 en 2 zijn die avond ook te zien om 20.30 uur bij RTL 4 en daarna wekelijks op zondag om 22.00 uur.

De film is dus in principe de eerste 2 afleveringen. RTL zendt ook deze ook uit voorafgaand aan de 6 afleveringen.

Zipportal

Der serie staat erop. De eerste twee afleveringen is gewoon de film opgesplitst in twee afleveringen.... Heel raar maar goed.

Niet dat ik dit ga kijken, waarom waarom zou je een nieuwe Baantjer willen zien? Pak dan gewoon de oude serie. Die was niet zo goed, maar had wel z'n charme voor wie nog een oubollige Nederlandse politieserie zoekt.

Ik snap ook echt niet dat mensen een Videoland abonnement willen als dit soort series de kern van het kanaal bevatten, maar oké. Soort C-niveau Netflix vol slechte acteurs, lage budgetten en reality-meuk.

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

Wolfje Ik had het gezien. Inmiddels dus weer aangepast naar 8 afleveringen, en de plots toegevoegd.

The Oceanic Six schreef:

De film en serie associeer ik niet echt met Baantjer. Ja, de naam De Cock, en Jurre worden genoemd meer niet. Ik had nog een proef abo op Videoland, om zo die saaie feestdagen door te kunnen komen. Het kijkt lekker weg. Sowieso hou niet zo van streamingdiensten. Ik koop alles wat ik goed en leuk vind.

Film: 106 minuten

Film in twee delen = 94 minuten

De film versie heeft een andere intro en langere credits dan de filmversie in de TV-serie. Maar de filmversie in de TV-serie is ook ingeknipt. Er is moment waar ze in de film vanuit de haven naar het café gaan. Je ziet ze binnenwandelen, maar de filmversie in de TV-serie is dat er allemaal uit en zitten ze al aan de bar. En zo zullen er wel meer momentjes zijn.

Ook bevalt mij de stream van de TV serie niet. De helderheid van de stream staat veel te hoog ingesteld, de zwarte balken slaan grijs uit en zit er een vieze waas overheen. Heb de helderheid van mijn TV maar teruggezet om het wat recht te trekken. De Film stream is wel goed. Heb Videoland maar een mail gestuurd.

Ook de film en TV-serie hebben een andere aspect ratio trouwens.

Ik wil iedereen dan ook aanraden gewoon eerst de film te bekijken en dan bij afleveringen 3 van deze serie pas te beginnen. Zo mis je dus echt niks.

avatar van quikfit_mm

quikfit_mm

Prima gelukt deze nieuwe serie en leuke beelden vanuit het Amsterdam uit de jaren tachtig,kom maar op met seizoen twee.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Op wat schoonheidsfoutjes na goed gemaakt, goede verhaallijn en leuke intriges. Er wordt over het algemeen goed geacteerd en dit alles gaf me zin in de volgende aflevering. Mag van mij een vervolg op komen!

Ik was niet eens zo laaiend enthousiast over de openingsfilm (terwijl die duidelijk meer budget had) maar de serie is gewoon dikke prima.

avatar van Toontje G

Toontje G

Na gelang de serie vorderde werd het wel beter. Waar ik me wel aan ergerde is aan Ruben van de Meer.

avatar van Luc & Hanny

Luc & Hanny

Laaiend enthousiast was ik wel.........maar viel vies tegen Waldemar speelt echt beneden peil......2,5

Het begon nog best goed met de film (of: de eerste twee afleveringen), maar naarmate de serie vorderde, vond ik het eigenlijk steeds minder interessant worden. Het verhaal neemt naar mijn mening onnodig veel zijsporen en wordt in de laatste aflevering gauw en vooral onbevredigend afgeraffeld.

Torenstra als De Cock viel me nog mee eerlijk gezegd. Ik herkende zeker wel enkele typische trekjes in hem, al mag gezegd worden dat hij hier vooral neergezet lijkt te moeten worden als een halve James Bond. Echt verkennen hoe hij nou uiteindelijk zo'n goede speurneus is geworden, doet de serie niet echt. Sowieso wordt er opvallend weinig met het bronmateriaal gedaan en het lijkt vooral een product op zich te willen zijn. Je kunt je daarom afvragen waarom hier de namen van Baantjer en De Cock zo nodig aan gekoppeld moeten worden. Yannick Jozefzoon als de partner van Jurre is niet vervelend. De rest van het bureau is dat wél. Dieptepunt zijn komisch bedoelde figuren als Horace Cohen, Ruben van der Meer en Bas Keijzer, die soms echt op de zenuwen werken. Zelden zo'n stelletje vervelende personages bij elkaar gezien en het helpt ook niet dat twee van de drie zulke bekende koppen zijn. Ook met de rollen van Peter Bolhuis en Ryanne van Dorst kon ik weinig.

Hoe knap deze serie er ook uitziet, natuurlijk veel strakker dan de oude serie, toch zet ik liever een aflevering van die betreffende oude serie op. Natuurlijk kan je dit bijna nauwelijks met elkaar vergelijken, maar het gebeurt automatisch (het is nochtans een bewuste keuze geweest om dit de naam 'Baantjer' te geven). Ik mis (geslaagde) humor, spanning en een gevoel van interesse in de zaak. Ik zal niet zeggen dat iedere aflevering van de oude Baantjer aan die drie voorwaarden voldeed, maar deze prequel kan er wat mij betreft toch nog een voorbeeld aan nemen.

Met de oorspronkelijke Baantjer heeft het weinig meer van doen, maar het is zeer geschikt als voortzetting van de gelijknamige bioscoopfilm. Die hardere, grimmigere toon van een Mokum in de jaren tachtig als een soort wilde westen waar onder- en bovenwereld elkaar de hand boven het hoofd houden. Waar een ideële rechercheur als Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) het trauma meetorst van de ene keer dat hij moest ingrijpen met zijn dienstwapen, terwijl Andy Ruiter (Yannick Josefzoon) vers uit de Bijlmer terechtkomt in een bolwerk vol racistische dienders. Ook leuk hoe zo'n kenmerkend element uit de boekenreeks (de Cock zal nooit zijn wapen gebruiken) onderdeel is van de psychologische ontwikkeling van de hoofdpersoon en zelfs ter discussie wordt gesteld. Is het wel ethisch van de Cock om zijn collega-agenten in gevaar te brengen met zijn individuele keuze? Of is zijn samenwerking met een internationale inlichtingendienst, die vrijelijk een loopje nemen met de regels, moreel bezwaarlijker dan dat gewapend zijn? Echt diepgaand wordt het allemaal niet, maar het is leuk dat hiermee het hoofdpersonage wat meer gelaagdheid en psychologisch cachet krijgt. En niet onbelangrijk: het oogt opvallend verzorgd. Met een aantal enerverende actiescènes en een plot dat tot het einde verrassingen in petto heeft. Ik zie voldoende plotruimte voor vervolgseizoenen. Al hoop ik dat ze druk op de ketel houden en we een confrontatie kunnen verwachten met 'de slechteriken' die dit seizoen heelhuids hebben doorstaan.