• 8.985.424 stemmen

The Devil Next Door (2019)

Documentaire | Miniserie

Show titel: The Devil Next Door

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: Dan Braun en Josh Braun

Met: John Demjanjuk en Yoram Sheftel

Datum van release: maandag 4 november 2019

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot The Devil Next Door

John Demjanjuk staat bij zijn vrienden en familie bekend als een gepensioneerde automonteur. Maar hij verbergt misschien een duivels verleden. Demjanjuk wordt ervan beschuldigd de beruchte 'Ivan de Verschrikkelijke' te zijn, een Oekraïense SS-bewaker in het vernietigingskamp Treblinka tijdens de Holocaust. De toen twintigjarige bewaker bediende twee tankmotoren die de gaskamers van het kamp voedden. Hij stond bekend als een wrede martelaar van zijn slachtoffers. De vraag die het proces van Demjanjuk in Israël documenteert, is of hij wel of niet de sinistere bewaker van Treblinka was. Hoewel hij beweert onschuldig te zijn, zijn er veel beschuldigers.

1. 1. The Devil Lives in Cleveland

4 november 2019 (44 minuten)

In 1986 wordt een bescheiden grootvader en automonteur uit Cleveland ervan beschuldigd nazikampbewaker Iwan de Verschrikkelijke te zijn.

2. 2. Nightmares of Treblinka

4 november 2019 (43 minuten)

Terwijl overlevenden van het vernietigingskamp Treblinka getuigen tegen John Demjanjuk, proberen zijn advocaten de juistheid van hun getuigenis te betwisten.

3. 3. The Conspiracy

4 november 2019 (52 minuten)

De echtheid van een legitimatiebewijs is dubieus, Demjanjuk kiest een nieuwe juridische strategie en de verdediging krijgt bewijs uit een container voorgeschoteld.

4. 4. Facing the Hangman

4 november 2019 (44 minuten)

Demjanjuk geeft een verklaring tijdens zijn verdediging, maar zijn alibi roept vragen op. Later kan de val van de Berlijnse Muur leiden tot een schat aan KGB-bewijs.

5. 5. The Final Twist

4 november 2019 (46 minuten)

De spanningen in Israël en de rest van wereld lopen hoog op naarmate het proces van Demjanjuk wordt afgerond, maar dat is niet het einde van het verhaal.

Apart gezet in 'mijn lijst' op Netflix.

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

In de serie zien we de hoofdrolspelers terugblikken, zover ze nog leven, we zien oude journaals en archiefbeelden uit de rechtbank en noem het maar op. Voornamelijk van het Israël proces. Het proces in Duitsland komt maar kort voor in de serie.

De diepgang ontbreekt in de serie over de man die wel of niet Ivan de Verschrikkelijke is, de kampbeul van Sobibor en Treblinka die vrouwen en kinderen op weg naar de gaskamers verminkte. Al is dat voor de mensen die het meegemaakt hebben vast wel duidelijk.

Doet me denken aan Apt Pupil (1998), al kan ik niet vinden of het verhaal (oorspr. van Stephen King) ook daarop gebaseerd is. Sowieso is die film sterk gefictionaliseerd en zijn de meningen erover verdeeld. Ik vond de film wel creepy en vrij sterk.

avatar van Mescaline

Mescaline

Deze miniserie zou eigenlijk verplichte kost op scholen moeten zijn, je wordt geconfronteerd met verschrikkelijke beelden maar je leert ook dat we niet in een zwart/wit wereld leven en vooroordelen verkeerd kunnen uitpakken. De docu weet de aandacht goed vast te pakken en laat het verhaal van alle kanten zien zodat je zelf een mening kan vormen. Let wel op, waarschijnlijk is die eigen mening vormen nog niet zo makkelijk als dat je misschien mag denken.

Als dit een plot in een film zou zijn zouden de vele twists en turns misschien geen eens realistisch lijken, maar helaas is dit werkelijkheid.

Voor mij tot nu toe de beste docu die ik zag op Netflix.