• 8.985.308 stemmen

Explained - Seizoen 2 (2019)

Show titel: Explained

Ontwikkeld door: Ezra Klein

Datum van release: donderdag 26 september 2019

Plot Explained

Genetische manipulatie, de aandelenmarkt, popmuziekrages en meer: duik in de fascinerende fenomenen die bepalend zijn voor de wereld van vandaag en morgen. Explained is een documentatieserie die zich bezighoudt met de grote vragen vandaag. De documentaire is in samenwerking met Vox gemaakt en brengt actuele trends, politiek, wetenschap en cultuur aan het licht.

Afleveringen Seizoen 2 (2019)

1. 1. Cults

26 september 2019 (26 minuten)

Hoe lokken sektes mensen en hoe oefenen ze controle uit? Herken de eerste tekenen en ontdek hoe eenzaamheid en het onlinebestaan indoctrinatie makkelijker maken dan ooit.

2. 2. Billionaires

3 oktober 2019 (23 minuten)

Er zijn meer miljardairs dan ooit. Maar hoe beïnvloedt deze enorme toename van rijkdom de wereld? Mark Cuban en Bernie Sanders bieden inzicht.

3. 3. Animal Intelligence

10 oktober 2019 (22 minuten)

Wat gebeurt er in het brein van een dier? Door uit te zoeken hoe ze denken en voelen, krijgen we misschien meer inzicht in onze eigen plek in de wereld.

4. 4. Athleisure

17 oktober 2019 (17 minuten)

Het begon met bloomers. Toen kwam spandex. Nu zien we overal leggings en andere activewear. Hoe werd comfortabele, casual kleding mainstream?

5. 5. Coding

24 oktober 2019 (24 minuten)

Computercode bepaalt hoe we leven, maar hoe kwamen deze programmeertalen tot stand? En hoe kunnen ze worden ingezet om een nieuwe, betere wereld te maken?

6. 6. Pirates

31 oktober 2019 (21 minuten)

In de popcultuur worden piraten vaak voorgesteld als schattenjagende schurken, maar hun geschiedenis is veel complexer. Leer hoe piraten vijanden van de mensheid werden.

7. 7. The Next Pandemic

7 november 2019 (21 minuten)

In deze aflevering uit 2019 bespreken experts, waaronder Bill Gates, de geschiedenis van pandemieën, hoe ze zich verspreiden en wat kan worden gedaan om ze te bestrijden.

8. 8. The Future of Meat

14 november 2019 (24 minuten)

Tegenwoordig worden ongekende hoeveelheden vlees gegeten, maar deze situatie is onhoudbaar. Zijn alternatieven voor vlees het antwoord voor de toekomst?

9. 9. Beauty

21 november 2019 (17 minuten)

Schoonheid schuilt wellicht in het oog van de waarnemer, maar wat maakt kunst en architectuur nu precies esthetisch aantrekkelijk? En waarom houden wij van kijken?

10. 10. Diamonds

28 november 2019 (23 minuten)

Een diamant is voor eeuwig. Maar waarom is dat? Ontdek hoe opgedolven stukjes koolstof een statussymbool en een glinsterend bewijs van eeuwige liefde zijn geworden.

Er zijn bij dit seizoen nog geen berichten geplaatst.