• 8.985.237 stemmen

Ersin in Wonderland - Seizoen 2 (2019)

Show titel: Ersin in Wonderland

Ontwikkeld door: Madeleine Somer

Met: Ersin Kiric

Datum van release: donderdag 18 april 2019

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

Plot Ersin in Wonderland

In 'Ersin in Wonderland' reist Ersin Kiris in een dubbelrol als journalist en toerist naar populaire vakantieoorden. Er is zoveel dat je niet ziet, niet verstaat of niet begrijpen kan. Wat speelt er achter de façade? Ersin maakt curieuze portretten van het paradijs.

Afleveringen Seizoen 2 (2019)

1. 1. Vietnam

18 april 2019 (36 minuten)

De toerist Ersin Kiris kende Vietnam vooral van filmklassiekers over de oorlog tussen Zuid- en Noord-Vietnam. Tegenwoordig trekt Vietnam toeristen met het heerlijke eten, de stranden en historische stadjes. Een land vol vriendelijk lachende mensen. Maar de journalist Ersin merkt dat de pijn van de strijd nog volop aanwezig is. De oorlog maakt zelfs nog steeds nieuwe slachtoffers.

2. 2. Curaçao

25 april 2019 (36 minuten)

Curaçao is het tropische broertje van Texel. Je kunt er bier bestellen in je moerstaal en vervolgens in azuurblauwe zee stappen om te snorkelen. Maar op de hagelwitte stranden waar overdag toeristen liggen komen in de nacht bootjes aan met vluchtelingen. Ersin gaat op zoek naar het verhaal achter die vluchtelingenbootjes.

3. 3. Bethlehem

2 mei 2019 (36 minuten)

Bethlehem trekt als geboorteplek van Jezus busladingen toeristen. Nu heeft zich een concurrent geopenbaard en die heet Banksy. De Engelse kunstenaar heeft pal tegenover de Israëlische bezettingsmuur een hotel geopend. Toeristen slapen daar en kunnen bij afscheid nog een mooie strijdkreet plaatsen. Ersin ontdekt ondertussen het leven achter deze muur.

4. 4. Guatemala

9 mei 2019 (36 minuten)

Backpackers komen naar Guatemala om de prachtige vulkanen te beklimmen. Waar maak je nou een selfie met stromend lava? Ersin sluit aan bij een wandeling naar de top. Terwijl toeristen de bergen beklimmen zijn verderop graafmachines nog bezig met de gevolgen van een verschrikkelijke uitbarsting. Een dorp met drieduizend inwoners is volledig weggevaagd.

avatar van sumitta

sumitta

Vakantieparadijzen met een schaduwzijde en Ersin in een dubbelrol. Mooie eerste aflevering. Die hilarische dialoog met de Vietnamese taxichauffeur moest ik nog wel even terugkijken.

taxichaffeur: Welcome to Vietnam, where do you go now?
Ersin (als toerist): Thank you. To Beach. Mango Beach.
taxichaffeur: Mango Beach? Yeah, you are now go to beach five minutes, you to the beach.
taxichaffeur: Where do you from?
Ersin: Holland. You know?
taxichaffeur: Yes.
Ersin: Den Haag.
taxichaffeur: huh?
Ersin: Den Haag.
taxichaffeur: Da Nang?!

Ersin: Nice beach?
taxichaffeur: yeah
Ersin: Yeah? Swim swim.
taxichaffeur: Shrimp? No shrimp.
Ersin: Not shrimp. Swim. Swimming.
taxichaffeur: Yes, no, eeh, you want me eeh... swim?
Ersin: No, you don't have to swim. I swim.
taxichaffeur: Ice cream? Aah yes! (wijst) There ice cream and hamburger.
Ersin (lacht)

avatar van sumitta

sumitta

Waar je aan de eerste aflevering (Vietnam) misschien nog een gevoel hebt overgehouden van "ook al is de invloed van de oorlog nog steeds groot op het alledaagse leven, die geduldige mensen hebben het min of meer een plek kunnen geven" gaf de aflevering Curaçao een veel urgentere kijk achter het paradijs. Waar toerist Ersin op het strand nog Hollandse oliebollen deelde met van hun vakantie genietende Hollanders, werd het parallel daaraan de journalist Ersin duidelijk hoe schrijnend de situatie op het 'tropische Texel' is, hoe hemel en hel op dezelfde plek samenzijn en toch ook grotendeels gescheiden blijven.

Naar schatting zijn er kennelijk zo'n 20.000 Venezolaanse bootvluchtelingen op Curaçao, waarvan het grote merendeel geen verblijfstatus heeft. Ze zitten ondergedoken en moeten vrezen voor razzia's. Wat er met opgepakte vluchtelingen gebeurd bleef helaas onduidelijk. Een bizar idee, zo'n klein eiland met zoveel toerisme en tegelijkertijd zoveel verscholen leed. Hoe kun je na het zien van deze ellende eigenlijk nog onbekommerd een vakantie naar Curaçao boeken? Op Aruba en Bonaire zal de situatie niet veel beter zijn gok ik, die eilanden liggen nog dichterbij Venezuela en zijn nog kleiner.

Ik zou minder naar dit soort programma's kunnen gaan kijken en meer naar de oppervlakkigheid van bijv. "Drie op Reis" en het meer romantische "Floortje naar het einde van de wereld". Dan zou ik onwetend blijven en het mezelf gemakkelijker maken bij het kiezen van vakantiebestemmingen. Maar toch... dankbaar voor dit soort programma's die je de realiteit onder ogen laten zien. En geweldig dat ook de toerist Ersin mee is op reis om het wat luchtig te houden.