• 8.985.960 stemmen

The Handmaid's Tale - Seizoen 3 (2019)

Show titel: The Handmaid's Tale

Ontwikkeld door: Bruce Miller

Met: Elisabeth Moss, Joseph Fiennes en Yvonne Strahovski

Datum van release: woensdag 5 juni 2019

Eerst uitgezonden op: Hulu (Verenigde Staten)

• Videoland Bekijk seizoen 3 via Videoland

Plot The Handmaid's Tale

De nabije toekomst in de Republiek Gilead (voormalig Verenigde Staten) heerst een theocratisch schrikbewind dat is gebaseerd op een fundamentalistische uitleg van het oude Testament. Ook schaffen ze alle rechten van de vrouwen af. Tegelijk worden er bijna geen kinderen meer geboren: bijna alle vrouwen zijn onvruchtbaar geworden. In dit Gilead horen de vrouwen toe aan de staat en gebruiken ze hen alleen nog maar als broedmachines. Offred is een van de weinige vruchtbare vrouwen. Ze is een bediende bij de Commander en leeft in een wereld waar één verkeerd woord haar dood kan betekenen en moet zich staande zien te houden tegenover de commanders, hun vrouwen en andere bedienden, met het doel om te overleven en om haar dochter terug te vinden.

Afleveringen Seizoen 3 (2019)

1. 1. Night

5 juni 2019 (47 minuten)

June begint aan een hachelijke missie die onverwachte consequenties heeft. Emily en Nichole maken een gevaarlijke reis. Serena Joys keuze om Nichole weg te sturen, blijft niet zonder gevolgen.

2. 2. Mary and Martha

5 juni 2019 (48 minuten)

June helpt Martha met een gevaarlijke opdracht. Ondertussen moet ze op haar hoede zijn voor haar vrome, onbetrouwbare nieuwe wandelpartner. Emily en Luke hebben moeite met de gewijzigde omstandigheden waarin ze zich bevinden.

3. 3. Watch Out

5 juni 2019 (47 minuten)

June moet zich door een ontmoeting heen slaan waarin ze zowel commandant Waterford als Nick onder ogen komt. Serena Joy probeert op krachten te komen bij haar moeder. Lawrence leert June een harde les over de moeilijke beslissingen die hij als commandant moet nemen.

4. 4. God Bless the Child

12 juni 2019 (48 minuten)

June bemiddelt tussen de Waterfords en probeert hun gebroken relatie te herstellen. Janine gaat te ver bij de Putnam-familie. Tante Lydia, die nog steeds herstellende is, komt met een brute, openbare bestraffing.

5. 5. Unknown Caller

19 juni 2019 (47 minuten)

June en Serena Joy worstelen met het nieuws dat Luke voor Nichole zorgt in Canada. Dit leidt tot een incident met verstrekkende gevolgen.

6. 6. Household

26 juni 2019 (55 minuten)

June gaat met de Waterfords naar Washington, waar een machtige familie een tipje van de sluier oplicht over de toekomst van Gilead. June komt tot een belangrijke conclusie, terwijl ze probeert Nichole te beschermen.

7. 7. Under His Eye

3 juli 2019 (55 minuten)

June neemt grote risico's in haar poging Hannah te vinden. Emily moet haar vroegere misdaden onder ogen zien, terwijl de internationale diplomatieke crisis escaleert. Serena Joy en Fred denken na over hun toekomst in Washington.

8. 8. Unfit

10 juli 2019 (55 minuten)

June en de andere dienstmaagden mijden Ofmatthew. Ze worden tot het uiterste gedreven door toedoen van tante Lydia. Tante Lydia denkt terug aan haar leven en relaties van voor de opkomst van Gilead.

9. 9. Heroic

17 juli 2019 (55 minuten)

June zit opgesloten in een ziekenhuis en krijgt het psychisch zwaar te verduren. Een ontmoeting met Serena Joy dwingt haar tot nadenken over haar keuzes van de afgelopen tijd.

10. 10. Bear Witness

24 juli 2019 (55 minuten)

June is klaar om het gevecht met haar onderdrukkers aan te gaan en treft maatregelen voor haar ambitieuze plan. Een sluwe zet van commandant Waterford dreigt roet in het eten te gooien. In Canada eindigt hoop in een tragedie voor Moira, Luke en Emily.

11. 11. Liars

31 juli 2019 (55 minuten)

June moet vertrouwen op de onberekenbare commandant Lawrence om haar plan uit te voeren. Als ze terugkeert naar een huiveringwekkende plaats uit haar verleden, wordt alles in gevaar gebracht. Serena Joy en commandant Waterford gaan in het geheim op reis.

12. 12. Sacrifice

7 augustus 2019 (55 minuten)

Het leiderschap van Gilead schudt op zijn grondvesten door verliezen onder hun eigen mensen. Luke en Moira richten zich op de nieuwkomers in Canada. June maakt zich zorgen over haar plan, en een tragedie treft het hele huishouden.

13. 13. Mayday

14 augustus 2019 (55 minuten)

Junes plan bereikt het stadium waarin er geen weg meer terug is. Ze moet een besluit nemen over hoe ver ze bereid is te gaan. Serena Joy en commandant Waterford proberen een weg te vinden in hun nieuwe bestaan.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

De eerste twee seizoenen vond ik top maar het derde seizoen waarvan ik nu 2 afleveringen heb gezien vind ik tot nu toe best saai. Nog meer mensen hier dit dit seizoen tot nu toe minder vinden?

avatar van Corcicus

Corcicus

Barslecht seizoen. Doodsaaie boel. De serie is echt pijlsnel bergaf gegaan. Ongeloofwaardig tot zelfs absurd hoe Offred zich gedraagt. Niet meer om aan te zien.

avatar van Red Rum_mm

Red Rum_mm

3 afleveringen gezien en vond het erg donker en slaapverwekkend. Zonde want serie 1 en 2 waren meer dan de moeite waard.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1904 berichten

Héél veel slow-motion, aanzwellende violen en spanningsloze, langdradige scènes. Seizoen 3 heeft flink aan kracht verloren. Ik heb deze serie hoog zitten, vond het geniaal. Maar Offred is inmiddels zó brutaal en de scherpe regels in Gilead zó afgezwakt dat het niet meer passend is. Erg jammer. Ik blijf kijken, want blijf nieuwsgierig, maar hoop dat een volgende seizoen uitblijft en deze derde dan nog enigszins een waardige afsluiting maakt.

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

Valt me een beetje tegen tot nu toe

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1904 berichten

Bubblez schreef:

En toch is er nu een vierde seizoen aangekondigd...

avatar van Tommeh

Tommeh

Aflevering 11 maakt zéér veel goed.

avatar van Tommeh

Tommeh

Ook de afsluitende aflevering is érg sterk. Dit seizoen had (te) lang nodig om op gang te komen, maar de laatste 3 afleveringen waren het wat mij betreft waard.

avatar van kasabian

kasabian

Tommeh schreef:

Eens, eerste afleveringen waren haast niet door te komen, maar naar het einde van dit seizoen wordt het toch weer bizar goed. Hoop wel dat er in seizoen 4 er een eind aan gebreeën wordt. Alsjeblieft niet uitmelken...

avatar van 7 stars

7 stars

Valt wel mee hoor, 3e seizoen is ook top! Echt van genoten! Goed geacteerd. Misschien n paar saaie afleveringen. Maar als je eenmaal aan t tempo gewend bent zit je er in. Af een toe misschien iets te traag, maar dat hadden de vorige twee seizoenen ook. Ik heb al volop zin in t 4e seizoen. Topserie

Vond deze toch iets minder dan de 1ste 2. Dus de trend die je hier ziet klopt bij mij ook. Eerste seizoen echt het beste. Dit seizoen is minder heftig ook. Boodschap van de makers wordt wel steeds duidelijker.

avatar van Myrna_mm

Myrna_mm

Derde seizoen was voor mij geen doorkomen aan.

De serie ( seizoen 1 & 2 ) begon ijzersterk maar met name seizoen 3 is veel te traag en uitgerekt.

Seizoen 3 gaat op 1 januari 2020 van start bij Canvas. Wat een nieuwjaarscadeau!

avatar van selene1974

selene1974

Zopas de eerste drie afleveringen gezien, fotografisch, belichting en shots zijn weer ver boven alle andere series uit. Is wat trager dan vorige seizoenen maar dat stoort helemaal niet. Het zijn de details die geweldig zijn, die ene zin die het doet die ik in bijna geen enkele andere serie zie. Enkel battlestar galactica is hierin in vele aflevering even goed.

Wat een seizoen, misschien wel het strafste van de hele reeks. Op een paar schoonheidsfoutjes na, kan ik alleen maar lovende commentaren bedenken. Later misschien. Wel benieuwd waar dit toe gaat leiden in seizoen 4. Ik veronderstel dat het einde in zicht is. Elisabeth Moss speelt zoals gewoonlijk de pannen van het dak, maar ook Yvonne Strahovski en Ann Dowd zijn weer om van te smullen.

Halverwege het seizoen. Ik begrijp de kritiek dat dit seizoen saai is echt totaal niet. Wat een verademing vergeleken het voorgaande deel.

avatar van Black Math

Black Math

Net als in het vorige seizoen is de dreiging van Gilead een beetje weg, waardoor de hoofdpersone uitgebreid plannen kan maken om wraak te nemen. Het voelt een beetje onwaarschijnlijk aan want er werken zoveel mensen mee, en er hoeft maar één verrader bij te zitten en het plan valt in duigen. Maar goed, als je daar niet teveel over nadenkt en in plaats daarvan meegaat met het plot, is het behoorlijk interessant.

Voor mijn gevoel minder flashbacks, wat fijn is. Die van Aunt Lydia leek me wel erg interessant, maar bleek behoorlijk tegenvallend. De psychologische uitleg van een mislukte date opgezet door een alleenstaande moeder als verklaring voor haar karakter voelt te makkelijk aan.

Een tikkeltje minder dan het vorige seizoen, ook omdat de climax is toch vooral een "one up" (of beter gezegd "eighty-five up") van die van het vorige seizoen is. 3*.

De lang uitgestrekte scènes met eindeloze close-ups en slow motion etc. beginnen nu wel wat op mijn zenuwen te werken. Het is duidelijk dat de schrijvers niet meer echt weten wat ze willen sinds het verhaal door het bronmateriaal heen is. Wat vooral erg opvalt is dat alles wat met name June flikt vaak zonder consequenties is. Gilead is over het algemeen een stuk softer geworden. Onzinnige nieuwe elementen zoals die nietjes door de mond van de Handmaids in Washington doen daar niets aan af. We zien June dit seizoen roken, vrij rondlopen en mensen van het regime afluisteren, Aunt Lydia tegenhouden als ze Janine mishandelt en zelfs de Waterfords van relatieadvies voorzien. Haar plot armor is wat al te stevig geworden.

Het gekke is dat het eigenlijk altijd alleen maar het schrijfwerk is dat tekortschiet (en ok, met regelmaat ook een muziekkeuze, maar dat was zelfs in seizoen 1 al wel een smetje). Domme of repetitieve gebeurtenissen zoals al die scènes met June en Serena worden volledig door de klasse van de actrices gedragen. Vergelijk een scène als die met Moira die in seizoen 1 in het asielzoekerscentrum aankomt met die waarin Emily van een heel ziekenhuis een staande ovatie krijgt terwijl de muziek hard aanzwelt. Het verschil in kwaliteit is enorm.

Een ding dat ik overigens nog wel steeds erg waardeer aan de serie is dat deze laat zien dat als je Gilead hebt verlaten alles niet meteen in orde is. Er is nog steeds het trauma voor alle betrokkenen. Ik vind de scènes in Canada ook vaak echt leuker dan die in Gilead tegenwoordig, mede doordat Moira ook zo leuk wordt gespeeld door Wiley. Het is me alleen niet duidelijk wat die zwijgzame blonde precies toevoegt. Ik kan me haar naam niet eens herinneren. Volgens mij zijn de schrijvers zelf haar ook totaal vergeten.

In de laatste drie afleveringen komt het seizoen tot leven, en dan is het ook wel gelijk alles wat ik hoopte dat het seizoen zou worden nadat het einde van het vorige duidelijk maakte dat June zich tot een iets te stoere verzetsheld zou ontwikkelen. Het is interessant om wat meer van de Lawrences, de Martha's en het verzet te zien, en deze afleveringen bevatten ook veel enorm aangrijpende momenten of gebeurtenissen die onverwacht gigantisch veel genoegdoening geven, zelfs al worden ze soms wat dom en manipulatief gebracht. Voor dat soort momenten zal ik blijven kijken, hoe slecht het mogelijk ook wordt. Ik wil gewoon gerechtigheid zien.