• 8.985.277 stemmen

Wer War Hitler (2019)

Documentaire | Miniserie

Alternatieve titels: Who Was Hitler, Het Leven van Hitler - Een Blauwdruk voor Dictators, Wer War Hitler?

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: Thorsten Pollfuß

Met: Jürgen Tarrach (stemrol), Gabriele Blum (stemrol) en Sabine Falkenberg (stemrol)

Oorsprong: Duitsland

Datum van release: woensdag 20 februari 2019

Eerst uitgezonden op: NPO 2 (Nederland)

Plot Wer War Hitler

Wie was Hitler? Bijna iedereen kan deze vraag in het algemeen beantwoorden, want Adolf Hitler heeft de twintigste eeuw met zijn vreselijke dominantie als een nationaalsocialistische 'leider' op zo'n angstaanjagende manier gekarakteriseerd dat zijn naam bij niemand onbekend is. Hij is één van de meest gehate en beruchte figuren van de recente geschiedenis. Het leven van Hitler wordt op basis van de meest uitgebreide compilatie van archiefmateriaal tot nu toe gedetailleerd weergegeven. Bijna de helft van het materiaal bestaat uit niet eerder gepubliceerde bronnen. Alles afgezet tegen de sociale achtergrond van de eerste helft van de 20e eeuw.

1. 1. 1889-1929

20 februari 2019 (53 minuten)

Adolf Hitlers aanvankelijk relaxte jeugd in Oostenrijk verandert door problemen op de middelbare school en andere ontberingen. Toch leidt hij door een nalatenschap van zijn vader een enigszins normaal bestaan in zijn favoriete stad München. Daar sluit hij zich aan bij een leger. Na de Eerste Wereldoorlog wordt hij als politie-informant bij de NSDAP geïnstalleerd. In 1923 wordt hij, na een mislukte staatsgreep, gevangengezet in Landsberg, waar hij 'Mein Kampf' schrijft.

2. 2. 1929-1938

27 februari 2019 (53 minuten)

Aan het begin van de jaren 30 wint de NSDAP bij elke verkiezing meer kiezers. Hitler wordt benoemd tot Rijkskanselier en zijn macht wordt onbeperkt. Hij vergaart fortuinen en verbergt zijn privéleven in Obersalzberg.

3. 3. 1938-1943

6 maart 2019 (53 minuten)

Beschermd door het Hitler-Stalin-verdrag valt Hitler Polen binnen, waarop Groot-Brittannië en Frankrijk hem de oorlog verklaren. Het westen is echter passief en een groot deel van Europa raakt onder Duitse controle. Hitler bereikt de top van de militaire macht. In het oosten daarentegen spelen de enorme afstanden, de onbeperkte mankracht van het Rode Leger en vooral de zeer koude winter in Rusland hem parten.

4. 4. 1939-1945

13 maart 2019 (53 minuten)

Hitlers euthanasieprogramma stuit op verzet van de kerk, maar de vernietiging van joden wordt op industriële schaal aangepakt. De meeste Duitsers zijn op de hoogte van deze misdaden, maar weigeren ze te erkennen. Intussen nemen Hitlers nederlagen in aantal toe, maar zelfs na D-Day weigert hij zich over te geven. Pas wanneer de Russen 500 meter van zijn bunker staan, aanvaardt hij de totale nederlaag.

Uitstekende serie.

Brengt dit nou iets nieuws? Want er zijn al een miljoen docu's over Hitler geweest. Ik heb er enorm veel gezien, heb een enorme interesse in WO II, maar wat kan je nog als vernieuwend iets brengen?

Het staat op NPO Start zie ik. Dat maakt het wel interessanter. Neem aan dat je dit gewoon normaal terug kan kijken en niet alleen na 22.00 uur 's avonds, zoals de NPO wel eens doet? Dan haak ik af.

The Oceanic Six schreef:

Ik kijk ook alles over WOII maar dit was echt goed.

Wordt ook gewoon uitgezonden op de gewone NPO

Première 35 filmfest 2017 op foto.

Hier staat 2019.