• 8.985.200 stemmen

Top of the Lake - Seizoen 1 (2013)

Show titel: Top of the Lake

Ontwikkeld door: Jane Campion en Gerard Lee

Met: Elisabeth Moss, David Wenham en Peter Mullan

Oorsprong: Australië / Nieuw-Zeeland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Datum van release: maandag 18 maart 2013

Eerst uitgezonden op: Sundance Channel (Verenigde Staten)

Plot Top of the Lake

Politierechercheur Robin Griffin keert terug in het Nieuw-Zeelandse dorpje waar ze opgroeide en in haar jeugd iets vreselijks meemaakte. Ze kan meteen aan de slag: het twaalf-jarige dochtertje van de plaatselijke onderwereldkoning is suïcidaal, zwanger en mogelijk verkracht, en raakt na een eerste verhoor zoek. Mogelijke verdachten zijn er zat onder de vele dubieuze mannelijke bewoners van Laketop, een gemeenschap nabij een ijskoud en peilloos diep meer. Zonderlinge vrouwen zijn er ook, met GJ voorop, een enigmatische goeroe die haar kampement voor beschadigde vrouwen opslaat vlak bij de waterkant. Het spoor naar het verdwenen meisje loopt dwars door de ontwrichte gemeenschap en confronteert rechercheur Griffin met haar donkere verleden.

Afleveringen Seizoen 1 (2013)

1. 1. Paradise Sold

18 maart 2013 (50 minuten)

Wanneer ze haar zieke moeder bezoekt, wordt Robin Griffin opgeroepen om mee te helpen aan de zaak waarin een twaalfjarig meisje, Tui genaamd, tot aan haar borst in een bergmeer stond in het holst van de winter. Men ontdekt dat ze al vier tot vijf maanden zwanger is. Tui wil niet de naam geven van de man die haar zwanger heeft gemaakt. Ondertussen is Matt Mitchum, de vader van Tui, furieus wanneer hij ontdekt dat er een groep vrouwen een geïmproviseerd kamp, 'Paradise' genaamd, hebben opgezet op wat hij denkt zijn grond te zijn. Ze beweren dat de lokale makelaar Bob Platt deze grond heeft verkocht aan hen. Matt en zijn twee zonen nodigen Bob uit om te gaan vissen.

2. 2. Searchers Search

18 maart 2013 (48 minuten)

Robin heeft het lichaam van Bob Platt gevonden, dat op het meer dreef. Ze bezoekt ook Tui's huis, maar haar vader vertelt haar dat zij weggelopen is. Ze ontmoet twee vrouwen van het kamp en Tui's paard en het lijkt erop dat Tui daar de nacht heeft doorgebracht. Dit leidt tot een grote zoekactie die men 'Operation Wildbird' noemt. De hoofdverdachten zijn Mitcham en zijn drie zonen en een geregistreerde pedofiel, Wolfgang Zanic genaamd. Matt organiseert een eigen zoektocht en Robin's ondervraging van Zanic verandert al snel in een gevaarlijk gevecht. Bunny, één van de vrouwen uit het kamp, wandelt een pub binnen met een vreemd verzoek. Haar dochter arriveert in het kamp.

3. 3. The Edge of the Universe

25 maart 2013 (48 minuten)

Terwijl ze haar zoektocht naar Tui voortzet, bezoekt Robin het kamp 'Paradise' maar maakt weinig vooruitgang. Ze krijgt een huiszoekingsbevel voor het huis van Matt Mitcham en vindt daar weinig, al heeft ze wel iets belangrijks over het hoofd gezien. Het onderzoek wordt onderbroken door het nieuws dat Wolfgang Zanic zelfmoord heeft gepleegd. Ze vinden een graf bij de plek waar Zanic zichzelf ophing. Ze vinden ook verschillende filmpjes met Tui in de bossen met iemand met een blauwe capuchon. Matt bezoekt Paradise en raakt bevriend met Anita. Ondertussen wordt Robin onder druk gezet door haar vriend Steve om naar huis te komen. Ondanks dat ze al een relatie heeft, begint Robin een relatie met Johnno.

4. 4. A Rainbow Above Us

1 april 2013 (45 minuten)

Robin heeft diner met Al Parker, die suggereert dat ze te dicht bij Tui's verdwijning en zwangerschap staat door haar eigen verkrachting op haar vijftiende. Ze vertelt dat ze ook zwanger werd en beviel van een meisje. Kort na het diner probeert één van de verkrachters, Sarge genaamd, haar te versieren zonder door te hebben wie zij is. Ze stort in, maar Johnno helpt haar. Al roept haar op het matje en sluit de zaak. Ondanks dit gaat ze verder met de zaak en komt tot de conclusie dat Zanic in Auckland was toen Tui zwanger werd en ze raakt geïnteresseerd in de jongen met de blauwe capuchon, Jamie genaamd. Ze ontmoet de plaatselijke patholoog die haar vertelt dat er ten minste drie doden zijn die verder politieonderzoek vereisen, maar AI heeft niks gedaan met alle drie de zaken.

5. 5. The Dark Creator

8 april 2013 (50 minuten)

Johnno vertelt Robin dat hij aanwezig was bij haar verkrachting, maar te bang was om in te grijpen. Nog steeds beschaamd dat hij haar niet kon beschermen bezoekt hij Sarge, één van de verkrachters. Nadat AI Robin had ontslagen na haar aanval op Sarge, komt hij af met het aanbod om terug te komen werken. Ze vraagt hem over de April Stevens zaak, maar hij wijst haar bezorgdheden af. Robin's moeder bezoekt de vrouwen in het kamp Paradise en voelt zich nu stukken beter. Wanneer ze beseft hoe goed Robin en Johnno kunnen opschieten met elkaar, vraagt ze Robin om haar contact met hem te verbreken. Bob Platt's vrouw vertelt Robin dat hij doodsbang was over iets dat hij zag voor hij stierf. Matt wordt wakker in het midden van de nacht doordat hij Tui mist en besluit om ervaren jagers in te huren. Johnno en Robin volgen Jamie die voedsel en andere middelen brengt bij Tui. Jamie wordt gearresteerd voor kruimeldiefstal.

6. 6. No Goodbyes Thanks

15 april 2013 (51 minuten)

Robin denkt dat de verdwijning van Tui in verband staat met Matt's drugspraktijken en wil bewijs tegen hem vinden. Ze probeert informatie los te krijgen bij één van de vrouwen die daar werkt, maar heeft weinig succes. Matt biedt leden van zijn crew $10,000 aan als ze Tui vinden. Jamie en Tui komen aan in Paradise, maar lopen weer weg als één van Matt's zonen daar komt. Enkele vrienden van Tui vieren samen met Tui haar verjaardag in het bos. De jagers die Matt inhuurde dagen op bij dat feest en dat leidt tot een tragedie. Op het meer op AI's boot vraagt Robin hoe het komt waarom hij zo rijk is, ook Matt is aan boord. Robin vindt gruwelijke foto's op Bob Platt's computer. Johnno heroverweegt zijn relatie met Robin.

7. 7. Top of the Lake

15 april 2013 (51 minuten)

Robin ondervraagt Matt op zijn eigen verzoek en het blijkt dat hij weinig met de zaak te maken heeft. Zijn openbaringen beïnvloeden Robin en haar relatie met Johnno. In het politiekantoor haalt AI haar van de zaak. Een dronken Robin gaat naar het Paradise kamp om advies te vragen aan GJ. Matt zet zijn zoektocht naar Tui voort, maar weigert te geloven dat ze zwanger is. Na een openbaring vindt hij Tui en haar baby, maar wordt niet met open armen verwelkomd. AI onthult dat Matt de vader is van Tui's baby, maar de DNA-test onthult ook dat hij niet de vader is van Johnno. In de kroeg ontdekt Robin dat April Stephens aan de bar stond en meedeed aan AI's zijn programma. Ze bevestigt dan wat er echt aan de hand is en confronteert AI.

Lachwekkend slecht. Aan de sfeervolle enscenering en de mysterieuze sfeer ligt het niet, maar de simplistische feministische boventoon verpest een heleboel. Mannen zijn klootzakken en vrouwen zijn de eeuwige slachtoffers. Zo simpel is de wereld van Top of the Lake.

Om de eenzijdige boodschap te verdoezelen is het natuurlijk volgestouwd met Freudiaanse symboliek en new age gezever. Het is allemaal zo ongeloofwaardig en vergezocht. En dan ook nog eens met een hoofdrolspeelster die net zo weinig mimiek op haar tronie heeft als Kristen Stewart. Holly Hunter en Peter Mullan zijn nog enigszins amusant, maar hun rollen zijn zo karikaturaal dat je ze niet serieus kan nemen in de 'volwassen' toon die het pretendeert te hebben.

Hier had echt een heleboel meer uitgehaald kunnen worden als er in ieder geval gepoogd werd om enige nuance aan te brengen.

avatar van niethie

niethie

Huh, dit staat toch ook op moviemeter? En ik dacht dat mini-series (nog) niet mochten.

niethie schreef:

Er is inmiddels een tweede seizoen aangekondigd, dus je kan niet meer spreken van een mini-serie.

kappeuter schreef:

Sommige mensen denken hier anders over lees maar Deutschland 83 - Seizoen 1 (2015)

Juist een serie met een knipoog en absurdisme. En dan gedoeld op Paradise. Met plezier bekeken.

Eens met DjFrankie, tot op zekere hoogte. Dat Paradise was hier en daar wel iets teveel van het goede, vooral wat betreft alle key-characters die juist daar wonder boven wonder op komen dagen.

Verder vind ik het totaal ongeloofwaardig dat een sex crime specialist uit Australië binnen no time een full investigation opzet, in haar eentje (er is wel wat overleg, maar het meeste doet ze zelf), in Nieuw-Zeeland, en dat ze, terwijl de zaak haar al snel boven de pet gaat, geen hulp inschakelt van hogerhand (ze kan daarbij best haar meerdere kan passeren als die haar niet zou willen faciliteren). En dan ook nog op het einde alles in d'r eentje klaren. Die frustraties geuit hebbende, heb ik toch best genoten van het apartje sfeertje, zeker voor een 'detective', de vele mooie plaatjes, uitstekend acteerwerk en een aantal heavy en interessante plotlines.

Een gemiste kans van de ene kant, maar het heeft zeker nog genoeg te bieden. 6 à 7, met voordeel van twijfel.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Dit was een flinke tegenvaller. Ik begreep dat deze serie een behoorlijk goede reputatie had, maar ik begrijp niet waarom. Ik vind de serie vooral raar. En dan niet intrigerend of mysterieus raar, maar gewoon raar raar.

Om te beginnen is de gemeenschap raar. De vrouwen zijn sneu en raar, de mannen zijn slecht en raar. Er zijn maar weinig personages met wie je je nog een beetje kunt identificeren. Holly Hunter als GJ is natuurlijk het toppunt van raarheid, en het is mij een volstrekt raadsel waarom iedereen zo achter haar aanloopt. Sowieso snap ik vaak de acties van de personages niet - en vaak genoeg hebben ze ook niets te maken met het grote verhaal.

Het plot gaat alle kanten op en neemt zoveel rare wendingen dat het me op een gegeven moment ook nauwelijks meer kon schelen hoe het af ging lopen. Natuurlijk is Matt slecht, en Al is natuurlijk ook niet helemaal zuiver. Door in de laatste aflevering er nog wat wendingen in te gooien - Matt is Robins vader. Matt is niet Johnno's vader. Matt is de vader van Tui's kind. O wacht, misschien is hij wel niet de vader van Tui's kind - proberen de makers het spannend te houden, maar het enige effect dat het heeft op mij, is dat ik op een gegeven moment denk van 'het zal allemaal wel'. En als je zo gaat denken, betekent dat dat de serie faalt.

Behalve het hobbelige plot zijn er ook een heleboel zijpaadjes die halfhartig worden ingeslagen. Robin lijkt iets te hebben tegen de nieuwe vriend van haar moeder - gaan we niet over door. Robin is verloofd - en toen ineens niet meer - gaan we niet over door. In het begin wordt een moord gepleegd waar verder ongeveer niks mee gedaan wordt. Robin heeft een duister geheim dat al snel aan het licht komt, maar wat praktisch geen consequenties heeft voor de rest van het verhaal. En na een laatste plotwending ineens stoppen vind ik ook raar.

De serie heeft ook een paar goede punten. Het acteren is echt niet slecht, ook van de kinderen niet. En de landschappen zijn erg mooi. Maar dat is het eigenlijk ook wel. Het kan me allemaal niet zoveel schelen wat die rare lui doen. Tegenvaller.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Via moviemeter:

Onevenwichtige serie helaas. De opzet van het mysterie en de setting zijn prima en weliswaar zijn er enkele mooie shots, maar met zulke locaties en het gegeven van een verdwenen meisje had er toch een stuk meer sfeer uit gehaald kunnen worden, visueel maar vooral muzikaal. Daar is vrijwel niets van blijven hangen terwijl het toch vrij essentiële onderdelen (van een mysterie) zijn. In de laatste twee afleveringen wordt dat gelukkig wel beter.

Een aantal personages vind ik te karikaturaal of veel te geforceerd zoals de leidster van Paradise, de jongen die alleen met z'n handjes kan praten en de ouwe-vrouwen-tieten die te opzichtig langskomen ('kijk ons eens een vrijgevochten beeld schetsen'). Ben het met Donkerwoud eens; begon me ook halverwege te storen aan de eenzijdige man- en vrouwbenaderingen. Van de vele mannelijke personages kan ik er zo snel maar drie bedenken die goed zijn en van de vrouwelijke personages zijn ze állemaal goed(bedoelend) of worden ze dat.

Heb er nog wel met enig plezier naar gekeken maar het voelt vooral als een gemiste kans. Had in het begin sympathie voor de detective-meid, maar omdat ze steeds zijiger en kortzichtiger wordt (al is het door omstandigheden en haar achtergrond), trok ik 'r op een gegeven moment niet meer.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Aardige serie, maar niet bijzonder. Voldoende dat is de reden dat ik deze serie heb uitgekeken. 3.0

Had gehoopt op wat meer een echte topserie. Het is niet slecht of zo, maar geen serie van een echt sterk geschreven plot en personages. Het is allemaal wel wat simpel en voorspelbaar. Op een of twee personages na zijn alle mannen hufterige vrouwonvriendelijke macho's, en ik vond die soort vrouwencommune best irritant. Ze wilden met die goeroe-figuur voor een soort van Twin Peaks-achtig richting gaan volgens mij, maar dat pakt niet helemaal lekker uit.

Elisabeth Moss is nog wel goed. Peter Mullan steekt er ook nog wel bovenuit, maar vooral zijn rol vind ik wel typisch voor de serie. In een echte topserie zou hij een boeiend en meer gecompliceerd personage zijn geweest. Nu blijft hij vooral een typetje.

Na een nieuwe kijkbeurt een halfje eraf. Vooral die laatste aflevering met al z'n wendingen is er teveel aan.

Toch heb ik nog steeds niet zoveel tegen de portrettering van een bepaald deel (drugsmilieu) van Nieuw-Zeeland (en de op-/weerstand op het einde) en het hele Paradise gebeuren (waar nota bene de chief zelf uiteindelijk finaal mee afrekent (Wat doet China? Wat doet goud? Jullie zijn gekker dan ooit en Ik ga naar Reykjavik ). En Moss en toch de rest van de cast vind ik erg goed spelen. + Sfeervol, helpt ook mee.

Ach, weet je wat, 3,5* blijft krapjes staan.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Aardig, sfeervol, maar ik sluit me helaas aan bij veel van de kritiekpunten hierboven: niet zozeer aan het feminisme dat wel heel duidelijk in het geheel doorschemert, en ervoor zorgt dat het karikaturale en vooral voorspelbare op de loer ligt, maar vooral aan de onevenwichtigheid. Er zitten mooie elementen in 'Top of the Lake', het mysterie is aardig, de omgeving mooi, Moss erg sterk, maar: de plot heeft iets voortkabbelends, het is allemaal weinig toonvast (hierboven wordt gesproken over iets twin Peaks-achtigs, op andere momenten is het weer grauw en realistisch, dan weer overdreven huiselijk) en op het einde komen er wel erg veel wendingen om de hoek kijken. Wat overigens ook niet hielp bij mijn kijkervaring was dat Netflix de zeven oorspronkelijke afleveringen heeft opgeknipt tot zes afleveringen: nu duren ze allemaal net iets te lang (echt waar) en de eindes voelen vaak ook wat onaf, abrupt aan.

Oei, ik schaam me met terugwerkende kracht een tikkeltje om mijn recensie. Ik wilde iets te gretig mijn frustratie eruit tikken dat mijn favoriete personage, Matt (Peter Mullan), een ordinaire ploert bleek. Zou er nu wat milder instaan, denk ik.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Ha. Ik vond je ook wel erg kritisch, ja, Donkerwoud, met je 'lachwekkend slecht' - al ben ik het er wel mee eens wat betreft die overdreven en ook onnodige twist.

avatar van frans123

frans123

J.Ch. schreef:

Ik heb slechts twee afleveringen gezien en kan mij helemaal in jouw recensie vinden. Ten eerste heb ik NIKS met welk personage dan ook . Je zou verwachten dat GJ ( Hunter) er zinnige dingen uit gooit, vanwege haar aanhang, maar er komt alleen onzin , haat, wrok, teleurstelling uit Je zou verwachten iets uit de Zen -Boeddha hoek , een totaal andere kijk op het leven en dus jezelf, Verlichting. Niets is minder waar. Die Moss, die een uitstekende , doch onopvallende rol speelde in Mad Men, is ook veel te licht voor die rol. Kortom...ik houd het bij deze twee delen het zijn er 9....pffff...dat trek ik niet. Ik knapte al af bij dat "'vrouwenclubje met GJ..

Wel prachtig landschap, daarom bleef jij ook kijken...

avatar van frans123

frans123

Donkerwoud schreef:

Dat zag iedereen na zijn eerste twee minuten al en jij hebt er 9 afleveringen voor nodig...smiley. Hij schiet in het rond, neukt in het rond..

avatar van Toontje G

Toontje G

Geen topper maar wel het kijken waard al zitten er soms rare kronkels in het verhaal.

avatar van Phantasm

Phantasm

Wat een trage serie, met moeite uitgekeken. Hier hadden ze meer uit kunnen halen.