• 8.985.308 stemmen

Sherlock - Seizoen 3 (2013-2014)

Show titel: Sherlock

Ontwikkeld door: Steven Moffat en Mark Gatiss

Met: Benedict Cumberbatch, Martin Freeman en Rupert Graves

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Sherlock

Sherlock Holmes kan een softwareontwerper herkennen aan zijn stropdas en een piloot aan zijn duim, dankzij zijn enorme analytische vaardigheden. Hij gaat de verveling te lijf door ingewikkelde misdaden op te lossen. Dankzij een toevallige ontmoeting komt John Watson in zijn leven. De twee mannen zijn zo verschillend als het maar zijn kan, maar samen binden ze de strijd tegen de misdaad aan. Dankzij het intellect van Sherlock en het pragmatisme van John vormt het stel een onverslaanbaar team. Samen ontwarren ze cryptische aanwijzingen, zitten ze achter levensgevaarlijke moordenaars aan en lossen ze schijnbaar onoplosbare misdaden op.

Afleveringen Seizoen 3 (2013-2014)

1. 1. The Empty Hearse

1 januari 2014 (1 uur en 30 minuten)

Twee jaar na de verschrikkelijke effecten van Sherlocks dood, is Dr. John Watson verder gegaan met zijn leven. Een nieuwe horizon, een nieuwe romance en een comfortabel huiselijk leven lijken in het vooruitzicht. Maar als Londen onder dreiging van een grootte terroristische dreiging komt, rijst Sherlock op uit de dood in zijn gebruikelijke theatrale manier.

2. 2. The Sign of Three

5 januari 2014 (1 uur en 30 minuten)

Sherlock heeft zijn moeilijkste opdracht ooit, een speech schrijven als getuige op John' s bruiloft. Maar iets is niet wat het lijkt. Dodelijk gevaar dreigt in de receptie.

3. 3. His Last Vow

12 januari 2014 (1 uur en 30 minuten)

Een zaak van gestolen brieven leid Sherlock in een langdurig conflict met Charles Augustus Magnussen, de Napoleon van afpersing, en de enige man die hij extreem haat.

4. Many Happy Returns (special)

24 december 2013 (07 minuten)

Sherlock - of een figuur die hem imiteert - lost opnieuw zaken op. Anderson en inspecteur Lestrade bespreken de mogelijkheid dat de detective terugkeert intussen in een pub. Anderson is er rotsvast van overtuigd dat Sherlock leeft en op weg is naar Engeland, terwijl Lestrade sceptisch blijft.

avatar van WB

WB

Iets minder dan de eerste twee seizoenen, maar nog steeds steengoed. De beste aflevering is dan wel The Sign of Three, op de bruiloft van John Watson. Een heerlijk sfeertje heerst er 90 minuten.

Gave serie. Uiteraard heb ik nog een seizoen te gaan, maar ik moet echt zeggen dat ik aangenaam verrast ben door Sherlock. Ik was voorheen eigenlijk voornamelijk bekend met Jeremy Brett als vertolker van het titelpersonage (Downey Jr. vind ik weinig memorabel) en die blijft natuurlijk nog steeds onevenaarbaar, maar Benedict Cumberbatch zet het personage ook op meesterlijke wijze neer. Daarnaast speelt Martin Freeman zijn rol als Dr. Watson erg aangenaam. De wijze waarop men ervoor kiest het denkproces van Holmes in beeld te brengen vind ik bovendien erg sterk, want hierdoor wordt je in feite gedwongen met hem mee te denken... En uiteraard heb je het dan nog steeds bij het verkeerde eind. Het geheel wordt verder ondersteund door een mooie score, strak camerawerk en het is knap om te zien hoe de klassieke verhalen van Conan Doyle naar de moderne tijd worden vertaald en hoe hedendaagse thema's worden aangesneden. Dit is geheid een favoriet van me geworden.

Voorlopig het beste seizoen van de 3. De eerste aflevering met de verklaring van de schijndood van Sherlock is vergezocht, maar was wel tof gedaan. De beste aflevering vond ik aflevering 2, met de aparte sfeer die hing boven de bruiloft van Watson. Lekker awkward en boeiend om naar te kijken. Aflevering 3 vond ik wat minder pakkend, minus het slot, maar dat mag de pret niet drukken. Nog altijd is Sherlock visueel en qua muziek erg sterk, net als met het acteerwerk en de vormgeving, maar ik had bij de voorgaande seizoenen wat minder met de verhaallijnen. Nu deze hier een stuk interessanter zijn, zit er ook een hoger cijfer in.

Matig seizoen weer. Vooral dit seizoen valt het wel echt op dat de serie eigenlijk veel meer een karakterstudie is van Sherlock (en een beetje Watson) dan een waarin interessante zaken centraal staan. Voor mij zit de charme van de originele verhalen ook in de deductie, en voor deductie moet er logica zijn. Die is er nooit echt, en in plaats van dat op het einde alle conclusies mooi worden getrokken krijg je voortdurend voorgeschoteld hoe scherp het observatievermogen van Sherlock is, op het repetitieve af.

De veranderingen en toevoegingen bevallen me ook niet zo. Het is wat raar om te zien dat Sherlock ineens zo'n grapjas of manipulator is geworden. Zijn antisociale karakter wordt echt nog even flink opgevoerd.

Vond de rol van Mikkelsen in His Last Vow wel erg geslaagd. In tegenstelling tot Andrew Scott weet hij een over de top personage wel leuk te maken. Mary vind ik dan weer een minder leuk personage. Het is vaak een slecht idee als een belangrijk personage trouwt of, erger nog, een baby krijgt. En dan is ze ook nog ex-huurmoordenaar. Vind het maar bizar hoe iemand met ook nog eens zo'n achtergrond ineens een redelijk grote bijrol heeft. 2.5*.

avatar van horizons

horizons

Weer jammer van de laatste aflevering. Tegenstander was nogal matig en uitwerking van verhaal ook minder dan gemiddeld.

De tweede aflevering was dan wel weer een van de betere afleveringen.