• 8.985.932 stemmen

L'Amica Geniale - Seizoen 1 (2018)

Alternatieve titels: My Brilliant Friend, De Geniale Vriendin

Ontwikkeld door: Saverio Costanzo

Met: Valentina Acca, Antonio Buonanno en Gennaro Canonico

Oorsprong: Italië / Verenigde Staten

Datum van release: zondag 18 november 2018

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

Plot L'Amica Geniale

Elena Greco is een vrouw van in de zestig. Ze woont in een huis vol boeken. Op een avond krijgt ze een verontrustend telefoontje: haar vriendin Lila Cerullo, met wie ze al heel haar leven een nauwe band heeft, is spoorloos verdwenen. Ze heeft al twee maanden niets van zich laten horen. Elena besluit erover te schrijven. Ze vertelt het verhaal van haar vriendschap met Lina. We keren teug in de tijd. Elena is een blond, braaf en wat verlegen schoolmeisje. Lila is donker, avontuurlijk en rebels. Lila neemt Elena op sleeptouw en de twee worden hartsvriendinnen. Ze stellen elkaar op de proef en verleggen samen grenzen.

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. 1. Le Bambole

18 november 2018 (50 minuten)

Napels 1950. Elena en Lila zijn twee totaal verschillende kleine meisjes die elkaar leren kennen tijdens een spelletje. Wanneer ze op een middag weer eens samen spelen, is een vriendschap voor het leven geboren.

2. 2. I Soldi

19 november 2018 (50 minuten)

Elena en Lila ontdekken de geneugten van het lezen. Ze besluiten dat ze schrijver willen worden als ze later groot zijn, maar hun families zijn arm en onopgeleid.

3. 3. Le Metamorfosi

25 november 2018 (50 minuten)

Elena zet haar studies verder, maar dat loopt niet van een leien dakje. Lila werkt in de schoenenfabriek van haar vader, maar toch helpt ze Elena regelmatig met Latijn.

4. 4. Le Smarginatura

26 november 2018 (50 minuten)

Lila krijgt als mooie jongedame veel aandacht van de jongens uit de buurt, onder wie Marcello Solara, die ze verafschuwt, en van Stefano Carracci, een jongen die helemaal niet op zijn vader lijkt.

5. 5. Le Scarpe

2 december 2018 (50 minuten)

Elena wil Gino verlaten. Samen met haar broer Rino ontwerpt Lila een origineel en modern paar wandelschoenen, maar hun vader is niet van plan zijn vertrouwen te geven.

6. 6. L'Isola

3 december 2018 (50 minuten)

Op Ischia loopt Elena de Sarratore's tegen het lijf. Ze wordt heel goed bevriend met Nino, en de twee wisselen een brave kus uit op het strand.

7. 7. I Fidanzati

9 december 2018 (50 minuten)

Lila is verloofd met Stefano. Hij besluit te investeren in haar schoenontwerp en gaat daarvoor een partnerschap aan met de Cerullo's. Elena vindt voor zichzelf een nieuwe geliefde, Antonio, maar eigenlijk houdt ze niet van hem.

8. 8. La Promessa

10 december 2018 (50 minuten)

De Cerullo-schoenen verkopen niet, waardoor Stefano gedwongen wordt om Solara om hulp te vragen. Tegelijkertijd zorgen de voorbereidingen voor het huwelijk van Lila voor spanningen.

Wel iets voor mijn.

avatar van NRT

NRT

Volgens mij begint dit vandaag op Canvas. Ik ga het een kans geven ondanks dat ik drama meestal niets vind.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Ik heb de boeken niet gelezen, maar nu dus de eerste twee afleveringen gezien.

Wat een parel. De styling (vind ik altijd heel belangrijk bij historische films, series) zit net goed. Aan de cleane kant, maar niet té clean. Het decor is vrij abstract, een geïsoleerde wijk die sterk verwijst naar het Italiaanse neo-realisme. Wat verstikkend claustrofobisch bij momenten (opgesloten als de hoofdfiguren zijn in hun buurt), maar ook met mooie schaduwen zodat De Chirico continu om de hoek loert.

Maar de twee jonge hoofdactrices zuigen je continu aan het scherm. Wat een sterke acteerprestaties en wat een casting, zeg! Blijkbaar is de hoofdvertelster in he boek eerder plomp en lelijk, de slimme Lila, bleek en beeldschoon.

Hier is de hoofdvertelster bleek en heel mooi. Met weemoedige blauwe ogen straalt ze een constante tristesse uit. Daartegenover werd de kleinere, donkere Lila gecast. Ook heel mooi, met vlammende donkergroene ogen, die alle aandacht opeist. Zij is altijd de focus in de actie en in het beeld. Bijzonder knap gedaan. En redelijk onweerstaanbaar. Topper. Nu al.

Prima serie gelukkig komt seizoen twee eraan er waren te veel losse eindjes. L'amica geniale - Season 2 - IMDb

avatar van Vinck_mm

Vinck_mm

Zeer mooie reeks die het vooral moet hebben van de prachtige beelden en heerlijk nostalgische stijl. Qua setting klopt alles gewoon en ook het acteerwerk is solide. Lila is bijwijlen extreem irritant maar je begrijpt natuurlijk meestal waarom, en de apathische uitdrukking op Elena's gezicht begint op de duur ook te vervelen, maar wederom: hoort bij het personage. Het is allemaal goed genoeg gebracht om de kleine ergernissen aan de kant te schuiven. Benieuwd naar het vervolg!

avatar van ChantalParis

ChantalParis

Impressionante!

Er komen hier dus in totaal 4 seizoenen van dus totaal 32 afleveringen van deze werkelijk geniale serie...

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

En… gelukkig blijft het ijzersterk. Het duurde wel even voor de nieuwe tienermeisjes de jongere versies konden innemen, maar gek genoeg gebeurt er iets raars. De bedeesde, ultraverlegen, wat saaie Elena groeit langzaam uit tot een personage waar je toch van gaat houden. Op haar manier wordt zij stilaan sterker, genialer zonder daarom echt haar vriendin Lila te imiteren. Dat was mooi om te zien. Ook prettig: het feit dat ook een poëtische, alternatieve ziel best een hypocriete smeerlap kan zijn. Het einde was dan weliswaar wat te voorspelbaar (en dat vond ik jammer), maar van zo'n mooi serie valt bijna niks af te dingen. En last but not least: twee prachtige, sterke vrouwen, die zich emanciperen in het bijna ultra-machistische Italië.

avatar van Decec

Decec

Top serie!

Uitstekend achtergrond geluid/muziek...

Perfect verhaal...

Ben benieuwd voor vervolg deel 2...

avatar van MikeyV_mm

MikeyV_mm

Wat een top serie. Mooie rustige opbouw, prachtige beelden en hoofdpersonen waar je je bij betrokken voelt. Pareltje.

avatar van Movsin

Movsin

Prachtig serie.

Tegen de achtergrond van een volkse stadswijk waar rivaliteit, jaloersheid, haat en brutaal geweld heersen, groeien Elena en Lila op. Ze zetten zich af tegen de heersende mentaliteit, hebben al ras door dat wat ze beleven niet goed is en willen een beter leven.

Moeten ze als kind vooral optornen tegen de onwetendheid en onwil van hun ouders, als tieners en jonge vrouwen beseffen ze hoe moeilijk het is een liefdevol bestaan op te bouwen zonder dat ze te maken krijgen met corruptie en chantage. Echte vrijheid is ver te zoeken. De wijk zal nooit veranderen...

Van in het begin wordt ge ingenomen door het verhaal, de meeslepende muziek en vooral door het schitterend spel van de twee jonge meisjes, vriendinnen voor het leven, al lopen hun opvattingen vaak sterk uiteen.

Verdienste van de serie is zeker de spankracht te hebben kunnen aanhouden over de ganse lengte.

Zijn de rollen goed neergezet, de opbouw, montage, de voice-over van Alba Rohrwacher, de locaties, de dialogen en uiteraard de regie verdienen alleen maar lof.